NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1433667
Så står med vår andra bil som inte startar, när man vrider om nyckeln och försöker starta så blir det inget "brum" ljud, utan mer ett som ett "skrikande" eller "tjutande" ljud.

Bilen var under månaden innan svårstartad genom att det tog längre tid innan den startade, och ibland krävdes två startförsök, till slut startade inte bilen alls, inte ens med hjälp av nödladdare, men bilen hade alltid det vanliga brumljudet när man försökte starta den. Vi trodde att det var batteriet som var dåligt kombinerat med minusgraderna ute som orsakade detta, vi köpte nytt batteri och bilen gick att starta, men det tog fortfarande lite längre tid än vanligt innan motorn gick igång.

Häromdagen skulle vi starta bilen, nu med +10 grader ute och med det nya batteriet, bilen brummade till men stängdes av omedelbart. Vid andra startförsöket så kom inget brummande ljud, utan istället det "skrikande" ljudet, och vid alla efterföljande startförsök under två dagars tid så har det bara varit det "skrikande" ljudet.
Har testat att starta totalt fyra gånger efter detta, men det är varje gång bara detta konstiga ljud, inte det vanliga brummande ljudet från motorn.
Kan tillägga att efter det andra onormala startförsök så laddade vi upp batteriet fullt med laddare plus att vid använde ett fulladdat nödstart batteri inkopplat på bilbatteriet vid nästa startförsök dagen efter, men samma konstiga ljud ändå.

Generatorn verkar fungera, för när bilen gick att starta så höll den ca, 14.8V när motorn var igång, och laddade alltid upp batteriet fullt. Batteriet är nytt så det är nog inte det heller då.

Vad kan orsaka dessa ljud vid startförsök? Vet inte exakt var ljudet kommer ifrån i motorutrymmet? Kan det vara startmotorn, eller kan det rent av vara motorn som låter sådär? Eller kan det vara elsystemet, t.ex någon kabel som är halvt av eller sitter löst så att inte tillräckligt med Volt och Ampere kommer fram till startmotorn etc.? Har kikat runt i motorutrymmet men kan inte se nåt onormalt direkt, men det är ju hundratals kablar kors och tvärs så kan vara svårt att upptäcka kanske?
Har läst av bilen och den ger ingen felkod på motormodulen, däremot säger den typ "elektriskt fel i kretsen för höger bak ABS sensor", tror inte att det har något samband dock"?
Tacksam för tips och svar.

P.S: Ljudet vid startförsök är lite svårt att förklara, inte direkt "skrikande" på det sättet, men i brist på ett bättre ord så använder jag det ordet.
#1433695
En första tanke är solenoiden på startmotorn som inte slår ut hjulet helt, så det bara skrapar mot kransen och låter skrikande.

Lite hamrande på startmotorn kan få det att släppa och möjligen bekräfta att det är den.
Om ni är två, kan ena kolla på remmarna om de snurrar när ni försöker starta och det bara skriker - om de snurrar och de skriker samtidigt är det något annat.
#1433761
HCP skrev:En första tanke är solenoiden på startmotorn som inte slår ut hjulet helt, så det bara skrapar mot kransen och låter skrikande.

Lite hamrande på startmotorn kan få det att släppa och möjligen bekräfta att det är den.
Om ni är två, kan ena kolla på remmarna om de snurrar när ni försöker starta och det bara skriker - om de snurrar och de skriker samtidigt är det något annat.
Eller några kuggar i svänghjulet som gått ? Har för mig någon haft det problemet tidigare. Lägg i en växel och rulla bilen nån meter så motorn roterar lite, prova start igen, prova nån gång till om det är samma oljud. Blir det inte bättre är det troligen som HCP nämner. Eller helt rensade kuggar.

Låter det så här ?
, en till
#1434187
Då har jag vart och testat, först måste jag nog korrigera mig lite grann när det gäller ljudet, när jag var ute och testade nu så tycker jag faktiskt att det låter mer som när man försöker starta en bil som inte går igång, alltså ljudet innan motorn går igång ordentligt och "brummar", fast i vårt fall övergår det aldrig till brummandet. Och ljudet fortsätter så länge man håller nyckeln i start position.
Batteriet är det ju inte för det är helt nytt, innan starten låg den på 12.79V, och ganska säker på att det inte är generatorn heller, för den laddade upp till 14.8V när bilen rullade sist.

"Dessvärre" så snurrar remmarna när man försöker starta, så antar att det kanske inte är startmotorn då? Eller kan startmotorn vara för "svag" så att den inte orkar dra runt tillräckligt för att starta motorn, men att den drar runt motorn litegrann?

Bilen har ju varit svårstartad närmaste månaden innan detta problem skedde, trots att det vart lite bättre tillfälligt med ett nytt batteri, därför trodde jag först att det var elsystemet.

Kan det möjligtvis ha med bränslesystemet att göra att motorn inte går igång ordentligt? Gissar att det kan vara mycket olika saker i sådant fall, och att felsökningen i sig kan bli jobbig?
#1434260
Nästa steg är att koppla upp Vida och läsa av felkoderna, allt annat felsök är egentligen slöseri med tid.
Kan va allt från bränsletrycksgivare till nåt med tändning, du får ta isär hela motorn innan du råkar stöta på vad som orsakar det tyvärr om du ska söka blint.

Kolla runt i forumet, det kan säkerligen finnas någon nära dig som kan läsa ut felkoder med en Vida/Dice mot en påse bullar eller liknande :-D
#1434615
Nu så startade bilen efter att vi vred på tändningen och höll nyckeln extremt länge, typ 15 sekunder, och sen ett nytt startförsök i 15 sekunder till, då brumma den till och startade. Det skumma är att om man fått igång bilen och testar att starta den igen inom några få timmar så startar den normalt, dock när den stått över natten eller en längre tid så är den svårstartad, eller startar inte alls. Precis som att batteriet dras ur under natten, men volt talet är normalt på morgnarna med det nya batteriet, så det är nog inte det då.

Har nu fått felkoderna utlästa, och det finns ingen felkod i motormodulen, bara på AC´n (som inte fungerar) och nåt med stereon, så inget med detta att göra. Antar att man kan göra olika tester med programvaran och se om det är nåt avvikande på dom, men där gäller det också att ha kunskap om vad man ska testa och vad man ska kolla efter som är avvikande?

Jag får luska vidare vad orsaken kan vara?

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]