Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1434389
Det enda du behöver göra är att montera in, eller om det redan finns en vakuum/tryck mätare så du kan se att inte turbon laddar för mycket (absolut inte mer än c:a 0,8 bar) . Allt annat är anpassat till samtliga modeller så det funkar ihop. När bilarna är nya kan man se på lappar som är klistrade på bakaxel och växellåda vilken typ det är. Men detta är förmodligen borta/oläsbart/överstruket med tectyl/underedsmassa för länge sedan. Så kör och var nöjd och gör service ofta :-) :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1434458
Är det en -94 kan den väl kommit med m46 växellåda också? Du kan avkoda VIN-numret för att se vilken motor och växellåda som bilen kom med https://www.volvoclub.org.uk/vin_900.shtml
av Toffao
#1434477
Den heter 945861 i chassinummer och det säger b230ft med m90 låda. Och lådan är i alla fall någon form av m90 eftersom det är den nya växelspaken, samma som i 850. Och har även läst på 1994 så fick turbon m90 och enbart dessa då.

Tyvärr är det då konstaterat att det inte är något b230ft motor i den, därav min undran. Kan det finnas något skäl till att man vill ta ut en b230ft motor och behålla den och istället sätta i en b230fk. Jag förstår inte själva vinningen med det om de ändå är exakt likadana. Förutom om den har rasat eller något men det brukar de väl inte göra?
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]