Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1434524
Hej, är ny när det kommer till moderna Volvobilar och har relativt nyligen köpt en v70 VEA från en handlare.

Strax efter jag köpt den så fick jag "försämrad motorprestanda" lampan med en sköldpadda kommer upp, bilen motorbromsar något och farthållare slås ifrån för att efter några sekunder återgå till normal drift, hörde av mig till säljaren och fick efter en längre historia tid hos Bilia som började med att radera felkoder och "uppdatera"

Efter att jag provkört igen och detta konstaterades inte ha hjälpt valde dom att efter djupare felsökning byta motorstyrenheten vilket säljaren fick stå för, det lagrades nämligen inga felkoder som kunde kopplas till något annat menade dom utan den enda som fanns pekade på styrenheten. Bilen fungerade felfritt i ungefär 1-2 veckor för att felet senare återuppstod precis likadant men eftersom att lampan bara tänds lite då och då utan tydligt samband med något, olika hastigheter och varvtal och oftast bara varade i några sekunder per tillfälle valde jag att inte besöka verkstaden igen då det redan hade lagts stora summor på bilen och dom själva inte verkade veta vad problemet kan vara.

Ingen större fara att köra i plusgrader, men så fort det blev vinter och första minusgrad kom blev varningen mer eller mindre konstant, lampan återkommer med jämna mellanrum vid minusgrader men är det så lite som en plusgrad fungerar den avsevärt bättre och lampan kommer kanske en gång per resa kontra ett tio till tjugotal gånger.

Jag är själv intresserad av bilar och har själv försökt lista ut detta men mina kunskaper räcker inte riktigt, kanske är det en fetare blandning som påverkar?

Har någon en tes om vad detta kan bero på är jag mycket tacksam, att felkoden inte heller lagras gör det hela lite komplext. Mvh
#1434536
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]