Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1434304
När det gäller "ladda hemma" så är det säkerligen så att det - för en gångs skull - blir stadsborna som kan få problem... Men, ikke att förglömma är att stadsborna har draåthelvete-mycket bättre urval av kollektivtrafik än oss på landsbyggden, så behovet av egen bil som stadsbo är bra mycket mindre än på landsbyggden där det går kanske 2 bussar per dag, med utågngspunkt flera km ifrån ens hus, på helt åt h-e fel tider för att vara vettiga alternativ.

Och andra sidan kommer det säkert finnas betydligt mer snabb-laddare i städerna än på landsbyggden så... Eh, det är nog ändå vi på landsbyggden som får det "värst" i slutändan. Hurvida det blir ett faktiskt problem kan vi för närvarande bara gissa om dock...
#1434335
Lucif3r skrev:När det gäller "ladda hemma" så är det säkerligen så att det - för en gångs skull - blir stadsborna som kan få problem... Men, ikke att förglömma är att stadsborna har draåthelvete-mycket bättre urval av kollektivtrafik än oss på landsbyggden, så behovet av egen bil som stadsbo är bra mycket mindre än på landsbyggden där det går kanske 2 bussar per dag, med utågngspunkt flera km ifrån ens hus, på helt åt h-e fel tider för att vara vettiga alternativ.

Och andra sidan kommer det säkert finnas betydligt mer snabb-laddare i städerna än på landsbyggden så... Eh, det är nog ändå vi på landsbyggden som får det "värst" i slutändan. Hurvida det blir ett faktiskt problem kan vi för närvarande bara gissa om dock...
Snabbladdare använder man inte i närheten av där man bor (under förutsättning att man har hemmaladdning). Så att man inte får supermånga snabbladdare "på landet" är ju inget som kommer påverka de som bor där speciellt mycket.

Behovet av snabbladdare i ens närområde behöver man ju bara om man kör upp alla mil med lokala resor under dagen. Har man en elbil med 30-40 mils räckvidd ska det ganska mycket snurrande till innan man behöver ladda i sin egen närhet.
#1434374
joel80 skrev: mån 08 mar 2021, 08:57 Snabbladdare använder man inte i närheten av där man bor (under förutsättning att man har hemmaladdning)
Undrar hur stor andel många som kommer ha hemmaladdning i städerna? 10% 50% 90% ?
#1434394
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: mån 08 mar 2021, 08:57 Snabbladdare använder man inte i närheten av där man bor (under förutsättning att man har hemmaladdning)
Undrar hur stor andel många som kommer ha hemmaladdning i städerna? 10% 50% 90% ?
Vet inte hur stor del som har egen p-plats... men alla de bör kunna få det. Sen om man ser till hur många utan egen plats som minst en gång i veckan kan hitta en laddplats inom några kvarter från bostaden så tror jag åtminstone 80-90% kommer ha möjlighet till det innan 2030.
#1434602
Det där med laddningsplaster är intressant. Å' ena sidan vill man ha egna (eller behöver) parkeringsplastser till alla elbilar å' andra sidan vill man minska biltätheten i städerna. I Göteborg senaste stora nybyggnadsområde är man nere på 0,1 p-plats per boende , vilket i min värld är helt befängt.
Att fixa normal el till de flesta platser som finns är inget supersvårt, vi har gjort större satsningar på infrastruktur förr, men det tar tid och kostar en slant. Och frågan är ju också vem som skall betala, personligen anser jag att miljön berör alla så det borde vara ett gemensamt mål.

/Thomas
#1434640
VolvoB20 skrev: mån 08 mar 2021, 13:35
joel80 skrev: mån 08 mar 2021, 08:57 Snabbladdare använder man inte i närheten av där man bor (under förutsättning att man har hemmaladdning)
Undrar hur stor andel många som kommer ha hemmaladdning i städerna? 10% 50% 90% ?
Ja det kan man verkligen undra, hur många har möjlighet till det idag och närmste framtiden och på längre sikt.
För en gång skulle är det en fördel att bo i villa, bara plugga in elhybriden eller elbilen till lämpligt vägguttag eller laddbox man kan ha.
Håller själv på att planera i huvet hur jag vill ha ladduttag ute och inne i garaget till min V90 T6 Recharge som skall anlända i slutet på maj och få ett nytt hem hos mig.
Bodde jag själv i stan, storstad, vete tusan om jag ens skulle ha (äga) en bil.
/Bo
#1434718

bem skrev: Ja det kan man verkligen undra, hur många har möjlighet till det idag och närmste framtiden och på längre sikt.
För en gång skulle är det en fördel att bo i villa, bara plugga in elhybriden eller elbilen till lämpligt vägguttag eller laddbox man kan ha.
Håller själv på att planera i huvet hur jag vill ha ladduttag ute och inne i garaget till min V90 T6 Recharge som skall anlända i slutet på maj och få ett nytt hem hos mig.
Bodde jag själv i stan, storstad, vete tusan om jag ens skulle ha (äga) en bil.
/Bo
Jag satte min laddbox i garaget men så pass nära porten att jag kan dra kabeln ut under porten och ladda en bil som står ute om det behövs. :)
Finns också längre kablar att köpa om man behöver. (Så länge du köper en box med uttag och inte fast kabel)
#1434798
Funk skrev: tis 09 mar 2021, 10:19 Det där med laddningsplaster är intressant. Å' ena sidan vill man ha egna (eller behöver) parkeringsplastser till alla elbilar å' andra sidan vill man minska biltätheten i städerna. I Göteborg senaste stora nybyggnadsområde är man nere på 0,1 p-plats per boende , vilket i min värld är helt befängt.
Det är därför min kollega har blivit erbjuden egen parkeringsplats i garage i bostadsrätten centralt i Stocksholm för priset 1 miljon kronor. bristen på platser tvingar upp priserna rejält. Han har fortfarande bilen parkerad ute i Solna eller Solletuna nu där han hyr plats och åker kommunalt ut till bilen.

Där jag bodde tidigare har man dessutom byggt om nästan alla parkeringsplatser till stora Miljösorteringshus (ett per uppgång) så de som hade egen plats med motorvärmare har nu tvingats ut på gatorna utan uttag.

Man bygger också mycket nytt och de nya reglerna driver också att man inte bygger parkeringsplatser till dessa.

Allt detta tilsammans gör ju att utvecklingen går bakåt istället för frammåt för hemmaladdning, Så jag antar att alternativet blir att med jämna mellanrum uppsöka en laddstation istället om man inte bor i villa med egen parkering. Och då vill man ha ett rejält batteri så man inte behöver åka och ladda så ofta.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1434803
Låt oss anta att priset blir på parkeringsplatser stannar kvar på samma nivå. Det kan gå både upp och ner -- vilket är det som kommer att avgöra om detta är en bra affär eller inte.

Det brukar gå att låna pengar för 1,2% eller så idag, och det ser inte ut som om räntan går upp i närtid. Med ränteavdrag så kostar därmed en parkeringsplats för 1 miljon ca 700:- i månaden.

Jag tror inte att parkeringsplatser i centrala Stockholm kommer att gå ner i pris. Jag ser inte heller att räntan kommer att bli hög. Därmed TROR jag att din kollega gjort en bra affär.
#1434807
Fast han har ju inte köpt den vad jag ser utan fortsätter hyra.
Att hyra plats inne i stan kostar nånstans 2000-4000kr/mån typiskt sett. Så mycket bättre att köpa än hyra.
  • 1
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 380

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]