Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jekens
#1434231
Funderar på privat bil till sommaren istället för förmånsbil. Kravet är 4wd och hög markfrigång.
Ingen riktig koll på dessa. Provat en xc70 tidigare och kändes riktigt fin. Dock aldrig provat eller suttit i en v60 CC.
Tror båda är jäkligt fina dock är jag lite rädd att v60 är för liten(barn och hund).
Takbox blir det oavsett. Men är v60 såpass mycket mindre eller?
Problem med någon av dem?
Något man ska se upp med. Gissar det blir kring årsmodell 2016
av pergrein
#1434362
V60 cc my16 är mindre, speciellt bagaget. Men jag tycker den ser bättre ut både inne och ute. Men är det utrymme som är prio så är det XC70 som gäller.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1434369
Jag kanske är lite "partisk" för jag kör själv en XC70 D4 MY16.

Men jag körde en V60CC D4 MY14 ett tag.
Utrymmesmässigt så är det ingen bil som imponerar.
Jag är 188cm lång, och när jag satt i framsätet så var där knappt någon plats till den som skulle sitta i baksätet.
Vi är fyra i familjen, o grabben klagade en hel del på att han tyckte att det var trångt.
Han satt med knäna i ryggstödet.

Så med barn och hund så hade jag valt XC70:in alla dagar i veckan.

Väljer du en XC70 D4 MY16 så är den Euro6, billigare i skatt.
av Malmstroem
#1434399
Det är rätt stor skillnad på utrymme i en XC70 och V60CC. XC70 är betydligt större, speciellt i bagaget.

Det bör ge dig svar på vilken som passar bäst. Ett barn (helst litet), liten hund och lite packning -- då hade jag valt V60CC. Speciellt om någon lite längre kommer att köra bilen är det lite utrymme bakom förarsätet i V60CC. Det var inte roligt att sitta bakom mig i den XC70 vi hade tidigare och V60CC är ännu mindre.

Nu har bägge barnen fått körkort. Det gör att jag lite smått börjat titta på att byta ut den manuella V40CC som vi haft som övningskörningsbil. V40 har fungerat bra -- men den saknar automatlåda och fyrhjulsdrift. V60CC är ett hett alternativ för mig, eftersom jag inte behöver utrymmet -- och den är billigare än motsvarande XC70. V60 är också roligare att köra.

Jag uppfattar inte XC70 som tystare än V60CC. Det går att diskutera vad som är komfortablare, och jag säger inte emot de som föredrar XC70 framför V60CC. Jag uppskattar vägkänslan i V60CC, men ur ett rent komfortperspektiv är XC70 bra.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1434467
Jag har inte kört V60 CC, med däremot gamla XC60. Jag gjorde samma hundramilaresa med min egen XC70 och en hyrd XC60, inom en månad. Jag blev förvånad över att XC70 var så påtagligt mycket komfortablare än XC60. Där vägen var av typisk sämre svensk landsvägskvalité var skillnaden större än jag väntat mig.
av Jekens
#1434485
V60 verkar klart fin men vad jag hör här gör att den går bort då utrymme är viktigt. Blir att kika på en xc70. Tackar för alla svar
av Jekens
#1434501
Vad får man räkna på för förbrukning blandad körning med xc70 D4?
Och visst är det kamremsbyte vid 20000mil typ? Kostnad på det?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]