Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1434065
least skrev: lör 06 mar 2021, 18:00
SundanceKid skrev:När är bilen 3 år? För jag antar att du siktar på att byta den då iallafall.

Skickat från min Oneplus Nord
Varför just vid tre år?
Särskilt nu när skatterna justeras till nya bilars nackdel, så kanske det är rimligt att hålla fast vid en bil som man gillar?
Min är 2017, den gamla skatten omfattar den.
#1434070
Nu har jag fått tillbaka bilen. JÄTTE BESVIKEN ÅTERIGEN.

Det börjar med att verkstadskilken ringer igår och frågar om jag kan komma och hämta min bil då det kostar Bilia att ha en lånebil hos mig. Jag förklarar att jag befinner mig i Lund hos min tjej och hade ett viktigt ärende och kan aldrig hinna på 2 timmar. Han sa att han stannar övertid men det var omöjligt för mig att komma utan jag sa att jag kommer dagen därpå (idag/lördag).
Då sa han JA TACK. Skadeverkstad är stängd på lördag men han löser det så jag kan byta bilar och så går vi genom min bil på måndag...
Han sa att Bila har fixat allt som KBV har anmärkt.
När jag frågar om dörren, BLIS, bakluckan, kameror m.m. han sa att har jobbat med detta och märker inga fel.
Men eftersom jag inte kom och han skulle göra något med bilen, förmodligen flytta den, då märker han att "bagageluckan" klyddar. Alltså detta som jag hela tiden klagar på, lämnat in flera video och bilder m.m. Då ringer han tillbaka och säger att har det hänt även honom, samt att han misstänker motor som driver bagageluckan. Han sa att han har skrivit ett stort mejl till Volvia. Men han ville ändå att jag hämtar min bil och lämnar lånebilen. Vilket jag gjorde idag.
Killen som jobbar i receptionen hängde med. Det första jag gjorde var att testa bagageluckan och den fastnade direkt. Sedan testar jag dörren och den upplevs ännu sämre. Nästan hela vänstersidan är omlackad och nu märker jag mer apelsin än då efter KBVs anmärkning. Då när KBV anmärkte apelsinlacken då märkte inte jag men nu märker jag.
Dessutom massa dam som skit i bilen...
Han som jobbar i receptionen är med, ser att jag är besviken och säger att jag inte ska ta bilen utan köra hem med lånebil och ta det med dem på måndag.
Men eftersom jag redan lovat och gjort allt för att hinna med detta idag/lördag och dessutom vill testa bilen ytterligare så tog jag den.
På vägen hem ser jag att även BLIS suger, tänds när den inte ska tändas.
Surt.
#1434121
Byt bilen hos Bilia om det går. Du kommer aldrig att bli nöjd. Bättre att äga bil med fattigare utrustning men 100% felfri. Du kommer att hitta många fina och välutrustade bilar from MY2017.
#1434130
Freddy100 skrev: lör 06 mar 2021, 22:46 Byt bilen hos Bilia om det går. Du kommer aldrig att bli nöjd. Bättre att äga bil med fattigare utrustning men 100% felfri. Du kommer att hitta många fina och välutrustade bilar from MY2017.
Jag börjar fundera på det.
Men det är inte jag som bestämmer.
Man luras höger och vänster och man vet inte vad Bilias/Volvias nästa steg är.
#1434133
Ang den stora diffen:
De (Bilia/Volvia) kommer säkerligen att spela mycket på KBVs godkännande av det stora problemet. Jag har köpt ett digitalt skjutmått och med hjälp av det och ett vattenpass så kommer jag mäta diffen mellan hjulhuskanten och fälgen. Jag ska mäta på olika ställen upp och ner, vattenoasset kommer att visa att jag håller skjutmåttet vågrätt vid varje mätning på både vänster och högersida. Någon kommer att bilder medan jag mäter.
Jag kommer att ställa en fråga till KBV hur de kunde fått så diffande resultat vid deras mätning.
Nu väljer jag fälgen då det är en riktig fastpunkt. Mäter jag från däcken då kan de säga "nja lite svårt att vara säker på att du mäter från samma punkt"... Mäter jag från hjulcentrum kan man också undra om jag petar exakt in i självaste cenyrum av kåpan, dessutom hittar jag inget digitalt skjutmått som är så långt, mitt är 0-150 mm.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1434151
GATUPLAN skrev:Ang den stora diffen:
De (Bilia/Volvia) kommer säkerligen att spela mycket på KBVs godkännande av det stora problemet. Jag har köpt ett digitalt skjutmått och med hjälp av det och ett vattenpass så kommer jag mäta diffen mellan hjulhuskanten och fälgen. Jag ska mäta på olika ställen upp och ner, vattenoasset kommer att visa att jag håller skjutmåttet vågrätt vid varje mätning på både vänster och högersida. Någon kommer att bilder medan jag mäter.
Jag kommer att ställa en fråga till KBV hur de kunde fått så diffande resultat vid deras mätning.
Nu väljer jag fälgen då det är en riktig fastpunkt. Mäter jag från däcken då kan de säga "nja lite svårt att vara säker på att du mäter från samma punkt"... Mäter jag från hjulcentrum kan man också undra om jag petar exakt in i självaste cenyrum av kåpan, dessutom hittar jag inget digitalt skjutmått som är så långt, mitt är 0-150 mm.
Ja, det skulle du ha gjort för länge sen då hårdfakta slår ögonmått.
#1434163
Robbi skrev: sön 07 mar 2021, 09:12
GATUPLAN skrev:Ang den stora diffen:
De (Bilia/Volvia) kommer säkerligen att spela mycket på KBVs godkännande av det stora problemet. Jag har köpt ett digitalt skjutmått och med hjälp av det och ett vattenpass så kommer jag mäta diffen mellan hjulhuskanten och fälgen. Jag ska mäta på olika ställen upp och ner, vattenoasset kommer att visa att jag håller skjutmåttet vågrätt vid varje mätning på både vänster och högersida. Någon kommer att bilder medan jag mäter.
Jag kommer att ställa en fråga till KBV hur de kunde fått så diffande resultat vid deras mätning.
Nu väljer jag fälgen då det är en riktig fastpunkt. Mäter jag från däcken då kan de säga "nja lite svårt att vara säker på att du mäter från samma punkt"... Mäter jag från hjulcentrum kan man också undra om jag petar exakt in i självaste cenyrum av kåpan, dessutom hittar jag inget digitalt skjutmått som är så långt, mitt är 0-150 mm.
Ja, det skulle du ha gjort för länge sen då hårdfakta slår ögonmått.
Gjort det så många gånger innan, kört till olika verkstäder och ändå ska KBV ha fått ett godkännand resultat.
Men hela historien med "oberoende kontroll " har varit konstig.
Nu köpte jag detta för att kunna ta bilder på min mätning. Och hoppas på att tigitalt skjutmått och vattenpass ger mkt tydligare bilder.
"Öghonmått" är ändå så irriterande när man ser med blått öga att hjulet inte är i mitten av hjulhuset, ännu värre när 21" suttit på. Bara att nämna... Även om det inte handlar om ögonmått.
#1434219
Jag tror att du kommer hitta en välutrustad bil som du blir nöjd med. Finns ganska många sådana. Så kanske du kan passa på att få en några år nyare bil också.
Sensus är mycket piggare i senare bilar och allt rullar på bättre!
#1434230
SundanceKid skrev: sön 07 mar 2021, 16:47 Jag tror att du kommer hitta en välutrustad bil som du blir nöjd med. Finns ganska många sådana. Så kanske du kan passa på att få en några år nyare bil också.
Sensus är mycket piggare i senare bilar och allt rullar på bättre!
Det är några saker som jag vill fortfarande ha isf: B&W, inscription plus stylingspaket, luftfjädring, ventilerad klädsel, 4 kanals AC, färgen och inredning, kommer inte ihåg allting men der känns inte så bra att gå genom allt detta för att sedan betala extra pengar och sedan sakna det jag har i denna bilen. Onödigt eller orättvist att jag blir drabbad...
Sensus? Från vilket år är det bättre?
Gäller det även internet och Spotify uppkoppling?
Vad är bättre isf?
Jag har i somras haft en V6 knappt ett år gammal, lånebil och inte märkt någon skillnad med Sensus som jag kommer ihåg....
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 40
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]