Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1434075
Volvo s60 2001. Jag blev påkörd bakifrån i en rondell. Kändes som en rejäl smäll, men på stötfångaren syntes inga skador (det är en äldre bruksbil så det hade varit ok isåfall). Jag och den andra föraren blev båda lättade, bytte kontaktuppgifter ändå, körde vidare. Såg när jag kom hem att stötfångaren sitter lite löst och snett, tryckte dit den men det blev inte helt 100. Nu är frågan... ska jag bara låta det vara (det stör mig inte) och då ta risken att den ramlar av om ett halvår? Eller ska jag köra igång hela cirkusen med verkstaden, skadereglering etc etc? Kan min bil ha skador som inte syns? Bilen är som sagt en gammal bruksbil, den har sina skråmor och om stötfångaren sitter 5 Mm fel kan jag leva med det. Vill dock inte tappa den :) vad hade ni gjort? Ta den till verkstad eller inte? Jag har själv inte kunskapen göra en bedömning tyvärr...
#1434180
Miljondel skrev: sön 07 mar 2021, 11:54 Ok, tack! Så den kan inte vara trasig inuti utan att det syns utanpå? Som en cykelhjälm typ :) ja, jag erkänner dum fråga kanske men frågar man inget lär man sig inget heller! 😅
Jag råkade köra på en bil bakifrån för många år sedan. Det var i en bilkö efter en hockeymatch, så det blev ingen större smäll, bara ett litet jack i hans stötfångare. Jag lämnade mitt mobilnr och sen var det bra med det. 1 månad senare får jag ett brev från mitt försäkringsbolag där det stod att den andra bilen hade fått sådana skador i stötfångarfästena att detta var tvunget att åtgärdas på märkesverkstad. I brevet anklagades jag också"för smitning från trafikolycka".

Jag sa till försäkringsbolaget att det omöjligt kan ha blivit sådana skador av den lilla stöten. Hon menade då att det var upp till mig att bevisa detta. Detta innebar både bonusförlust och att jag fick betala en självrisk till den andra ägaren, och att jag aldrig mer befattade mig med detta försäkringsbolag.

Det är ju inte helt uteslutet att det var jag som orsakade skadorna på hans bil. Jag skulle naturligtvis fotat skadan och fyllt i den blankett man använde då(vet inte om den finns i dag). Jag kan också ha blivit blåst, då den andra ägaren kanske lite senare råkade backa på något som gav skadorna på fästena och då tyckte det passade bra att skylla på mig i stället. Med andra ord så ska man alltid rapportera minsta tillbud direkt så man har ryggen fri. :-)
#1434201
Miljondel skrev: sön 07 mar 2021, 11:54 Ok, tack! Så den kan inte vara trasig inuti utan att det syns utanpå? Som en cykelhjälm typ :) ja, jag erkänner dum fråga kanske men frågar man inget lär man sig inget heller! 😅
Nej, kort och gott.
I alla fall inte i avseendet som du antagligen tänker med hjälm-jämförelsen.
Den är ingen skyddsdetalj så, utan en plastbit bara för estetik och aerodynamik. Dom skyddande delarna sitter bakom, men även dom är inte av typen "endast en smäll" som tex en hjälm.

Men, säkerligen är plastclips mm trasiga där bakom.
Det kan göra att det du ser, dvs att den inte sitter helt korrekt. Estetiskt fel bara så länge den inte sticker ut och är fara för gående, eller kan ramla av i farten.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]