Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1062853
Triad har helt rätt. Det är "slitet", och således olika slitet på olika motorer. Vissa glappar mycket men läcker inget, vissa läcker mycket men glappar lite, några in, några ut.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1062860
Vet inte om det är många som byter VVT dreven men man kan ju ha tur och hitta en bil på skroten som har ett ganska nytt VVT drev.
av magnus.
#1062867
Allt sådant är helt nytt, det var när kamremmen byttes jag upptäckte glappet i drevet.
Jag har justerat spänningen och provat ha den korrekt sen lite hårdare, utan resultat.
Även med (vvt solenoiden) urkopplad åker drevet ut.
Kan tillägga att drevet också (vobblar) inte mycket, men märkbart.

Det där med drev på skrot går ju inte ihop med det Volvo sa. Nu är tio drev kollade inget enormt tal.
Men om de är så dåliga som de sa och byts i princip med kamremmarna borde något drev på nån av dom jag kollade vara bytt, men de var de inte (datumstämplade)

Glömde tillägga en sak, har kört med defekt solenoid i 2 år. Kanske det kan ha ställt till något? (Sitter fungerande nu).
av Triad
#1062914
Defekt solenoid tror jag inte förkortar livslängden mera. Det är undermålig kvalité på dessa hjul.

Inte alla kunder som är intresserade av en extrasmäll på 4-5000 utöver kamremsbyte.
De väljer att chansa, det håller dock aldrig de 16 alt 18.000 milen igen.

Beställ nu en ny, eller besök skroten igen och se om du hittar nån som är helt fast. Glöm ej byta packbox och skruv. Gärna täckskruven också.
av magnus.
#1062966
Ja det får bli en ny skrotvända. Just det här drevet sitter till 2009 på flera modeller, så ska leta på lite nyare. Höll mig runt min egen årsmodell sist då jag inte visste.
av magnus.
#1063045
Nså, 3e gången gillt. Nu ligger remen inte centrerat, men på hela drevet, oljeläckaget är borta såvitt jag kan se. Det här drevet var exakt lika glappt som övriga. Men det klättrade inte ut.
Nu är ju bara frågan hur rätt kammar och allt står.
Men det får bli en senare fråga :D
av dragontrumpetare
#1434142
Hur viktigt är det att en del passar samma motor? Alltså måste delen har kommit ifrån en motor med samma motorkod som den man själv har? Eller kan man man köpa vilken del som helst ifrån motorer med annan motorkod? De ser ju likadan ut, men min skrotnisse i närheten där jag bor, hävdar att delen måste passa den motor man har, alltså kommit från en motor som har samma kod som den jag har.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1435230
Det kan säkert skilja, kolla art:nr är det samma så är det samma drev å ska inte skilja något :-)
av SubMarine
#1435249
Det förekommer vissa skillnader på dreven. De tidiga har t.ex en fjäder i sig så de vrider tillbaka sig till ändläget (när remmen inte är på plats) medan senare drev verkar sakna denna fjäder. Vet ej om de är utbytbara med varandra.

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)