Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1433803
Vi har två XC70, båda med automatlåda. Den ena (D4) visar just nu en medelförbrukning på 0,68 l/mil. Den andra (D5) ligger på 0,74 l/mil. Den senare har dock inte nollställts sedan den släpade runt på husvagnen ungefär hundra mil. Det sätter sina spår ett bra tag på förbrukningen.

Det här är siffror från färddatorn. Verkligheten har visat sig ligga några centiliter högre, när jag har jämfört.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1433804
volvofantast skrev:Är det lim han använder?och vad förs sorts lim ska man ha?
Du kan ta nästan vad som helst som är avsett för olja och värme.
Blå permatex, eller biltema packningssilikon etc.
av Desmodue
#1433812
Jag har kommit 150 mil med min D4 2016 automat med Polestar (vilket men servicetekniker säger att om man har Polestar och inte trampar för hårt så drar den mindre).
Skatten var 0:- de första tre åren och nu 1 416:-

Jag vet inte om man kommer så mycket lägre i förbrukning. Jag körde förvisso med fullt av kampingutrustning i somras med både korta och långa sträckor. Bilen har en ekonomiknapp och då går den på frihjul (som en gammal Saab) när du släpper på gasen och ligger du i 120 och släpper i svagt utförslut så rullar den väldigt länge på 205-däck. Den ska ju dra 0.45 l/mil och detta blev väl 0.47.
Bilen hade väl gått 5 000 mil lite drygt i somras så den är inkörd. Jag funderar på att byta till en V60 mu men de har så liten tank och min har en del utrustning som jag sällan ser på V60.
Jag vill ju kunna dra på långtur utan att besöka macken för ofta. Malmö-Stockholm-Malmö går ju på en tank.
#1433855
Våra XC70 är ju högre än en V70. Dessutom har båda AWD. Men det går att komma under 0,6 l/mil om man är försiktig på långfärd med D4:an. Med den andra får man vara glad om man kommer till 0,6 l/mil.
Jag körde en sväng till Göteborg för några veckor sedan. Blev ca 45 mil innan jag var hemma igen. På den resan indikerade den 0,66 l/mil. Men det var för mycket motorväg för att det skulle bli optimalt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1433965
På långkörning är det egalt om det är automat eller manuell. De xc70 jag ägt drog exakt samma på långresa med aut och manuell.

Det var vid kortkörning, kallstarter, stadskörning och kökörning som automatbilarna stack iväg något helt sjukt medan de manuella knappt ökar alls.

Tyvärr är det ju just då automat är skönt, på långkörning lägger man ju i 6an och åker på den hela dagen så då behövd ju inte automat.

Äger två BMW också och det är exakt samma där. Trots 8 stegs senaste automatlådan drar automaten iväg vid sådan körning och den manuella är opåverkad.

Det är faktiskt så att man blir rätt besviken på automater. Har ju funnits automatlådor i 80 år. De borde ju fasiken vara snålare än att spaka själv och inte tvärs om.

De enda automater jag kört som inte drar iväg i förbrukning är DSG lådorna. De gick exakt lika snålt i stan och i köer.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1434044
Man blir lite imponerad när ni skriver ut vad era bilar drar.

Som lägst har jag lyckats att få ner min XC70 till 0,82l/mil.
Lägre än så lyckas jag inte.

Jo, möjligen om jag inte startar bilen. Utan tar den på en bärgare.
av KFYMB
#1435423
Stefan_KG skrev: fre 05 mar 2021, 03:46
KFYMB skrev: ons 03 mar 2021, 16:51 Hej, hur gick det med bilen sen? Fortfarande nöjd ägare? Står inför samma situation med en xc60 d4 Awd 2015 som ju har samma motor. Den har samma oljeläckage på höger sida.
Hej.
Jodå det gick bra.
Det är ett "standard fel" att dom läcker lite olja där.
Men det går att åtgärda ganska lätt.

https://www.youtube.com/watch?v=kLhsfrZ6vKE

I övrigt säg är jag väldigt nöjd med bilen.
En trevlig bekantskap, framförallt nu när det har varit vinterföre.
Det är ju inte så ofta vi har det i Skåne.
Likaså är det en trevlig bil när man konkar runt med husvagnen.

Men den är inte direkt bränslesnäl.
Jag snittar 0,94l/mil blandad körning.
Dock pysslar jag inte med ECOdriving :-D
Det kostar att åka ståndsmässigt.

Såg att du skrev XC60, en sådan har jag inte haft.
Men D4:an som motor är helt okej, ingen raket men fullt tillräcklig.
Sen finns det ju polestar om man vill ha det.
Dock har jag inte lyckats att övertyga frun än om att vi måste ha Polestar.

D4 2015 är en Euro5, medans D4 2016 är en Euro6.
Så det skiljer några kronor i skatt.

Oljeläckaget är väl inget att ligga sömnlös över.
Tack för svar, är riktigt nöjd med bilen och har bestämt mig för att behålla den :-) Kom till samma slutsats som dig efter en hel del undersökning (dom som är intresserade kan kolla min andra tråd om det där det finns mer info), alltid skönt att få det bekräftat igen. Tack :-)
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]