Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
#1433612
Det har med temperatur på batteriet att göra. Jag gissar att alla ni som inte lyckas ladda fullt har bilen utomhus/kallgarage? Kör du längre hinner batteriet komma upp i högre temperatur och tillåter full laddning. Har för mig någon lyckades få ut hur många % kontra temperatur den laddade.
av fragge
#1433670
Min laddas alltid 100% oavsett, jag har en separat laddbox. Prova att starta om laddaren (d.v.s gör den strömlös), ibland kan de "hänga sig" och inte starta laddningen.
av Hemingway
#1433794
LåjBåj skrev: tor 04 mar 2021, 07:18 Har samma problem, väldigt ofta. Går ej igång med laddningen alls, säger Pausard. Eller stannar på ca 30 km, säger Fulladdat.
Extremt irriterande och fullständigt värdelöst om man kör sträckor som skall vara inom räckvidden 45km, och byggt hybridkalkylen på det.
Är det så enkelt som att Volvo helt enkelt inte kan det här ännu? Framför allt det här med programvara i bilar. Programvaran rent allmänt är ju rätt kass, tex röststyrning av navigator, keyless-systemet,....

Kan man läsa nånstans hur laddlogiken är tänkt att fungera, tex om man bara kört kortare sträckor, om man kan ”forcera” igång pausad laddning, ...etc?
Vad har du för laddbox?
av Hink84
#1433864
Jag har också laddbox, men det har med temperaturen att göra. Endast de gånger jag åkt lite längre med bilen så att batteriet blivit uppvärmt som det har gått att ladda fullt vintern, vid korta sträckor så tar den ibland inte laddning alls om det är kallt ute, pgr av att jag har ca 80-90% i batteriet. Nu när det blir varmare så laddar den mer även om bilen är "kall"
av calkenneth
#1435565
Samma problem här. Vi har Garo laddboxar i vårt garage (brf) och ibland laddar det inte fullt upp när jag körde en kort distans. Irriterande. Vet ej varför; ligger som lägst runt 11 C i garaget.
av iPerre
#1435951
Kör man med 220 laddaren så är det viktigt att stoppa i sladden i bilen sist, annars kan den hamla på paus har jag märkt.
Sen ni som säger att den inte laddar fast ni har kört en liten sträcka, har ni koll på att laddboxen inte har en funktion för "Nofull"? Det har nämligen min i alla fall och det är för att
spara batteriet, batteriet håller mycket fler cykler om man inte fyller ända upp så att säga (säger dom som tillverkar boxen). Sen har jag även en funktion som heter "Revive" som jämnar ut alla celler och återskapar batteriet, har ingen koll på om andra har något liknande, men det kan nog påverka.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1436035
Men som skrivits tidigare i tråden så beror det på batteritempen. Ett batteri mår som bäst runt 25 grader. Är batteriet under 15 grader(ish) så kommer inte bilen ladda fullt.

Att ha en box som bestämmer att den inte ska ladda fullt är helt meningslöst då det redan finns en sån funktion i bilen. Fullt är aldrig helt fullt och tomt är aldrig helt tomt, av 11.6 kwh (senaste batteriet) så är det 8-9 som faktiskt går att använda.
av fragge
#1436053
Zanders skrev:Men som skrivits tidigare i tråden så beror det på batteritempen. Ett batteri mår som bäst runt 25 grader. Är batteriet under 15 grader(ish) så kommer inte bilen ladda fullt.
Har du fått detta bekräftat av Volvo eller är det en gissning från din sida? Jag har inget problem att ladda fullt i kyla.
av jasblo
#1477719
Upplever att min V60 T6 -21 inte laddar fullt nu längre. Har gått runt 1500mil så ingen degradering bör ännu finnas.

Bor i Skåne så att temperaturen är inte mer än -2 max. Bilen har nu laddat till 30km (istället för 40km) sista laddningarna.

Måste jag in med den redan?

Står det någonstans på Volvos he[…]

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]