Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1433777
_FrEdRiK_ skrev: fre 05 mar 2021, 06:16 Tycker 3000mil mellan bromskloss byte låter väldigt lite. Man brukar ju komma ca 9000-11000 innan det är dax
Fast man räknar som sagt på att dom ska hålla fram till nästa service vilket är 3000 mil, då har dom rullat 6000 mil har har du förbrukats 60%, är det mindre än 30% kvar räknas dom som slut. Är klossarna helt slut efter 3000 mil har dom förmodligen legat på.
#1433779
KnotVillage skrev: fre 05 mar 2021, 07:13 Fast man räknar som sagt på att dom ska hålla fram till nästa service vilket är 3000 mil, då har dom rullat 6000 mil har har du förbrukats 60%, är det mindre än 30% kvar räknas dom som slut. Är klossarna helt slut efter 3000 mil har dom förmodligen legat på.
Åter igen Nej, vissa verkstäder verkar göra så men nästa service kan bli efter 1000mil och ettårsintervall så dessa kalkyler är missvisande och t.o.m. felaktiga om man inte tar hänsyn till körmönster. Det var vi eniga om tidigare ;-)
#1433823
Fast TS har ju tydligen råkat ut för en kalkyl som man normalt går efter. Man följer ju ett protokoll och då räknar man på milen. Man kan inte kolla historik på varje bil hur lång den gått tidigare. Kan ju bytt ägare tio och med. Gamla kanske körde 1000 mil och nästa kör 6000 mil så svaret blir tyvärr detsamma även fast du kanske inte håller med. Att varna för slitna belägg vid 3000 mil är inte vanligt men inte orimligt.
#1433828
Det är därför man frågar ägaren hur mycket man kör per år då behöver du ens kalkylera, men vi släpper det nu och konstaterar att Volvoverkstäder gör olika och även tekniker. ;-)
#1433905
Går snabbare att skriva byte av klossar i protokollet än att ringa kunden. Det går liksom inte ringa kunden för minsta lilla man hittar och fråga hur mycket denna kör. Det handlar inte bara om bromsar.
#1433934
Man får lägga på 10%. Vi byte aldrig utan att vi meddelande kunden men vi skrev upp om dom inte klarade den maximala sträckan tills nästa service. Ser inget problem med detta, att det skulle vara sämre än att ringa kunden och stämma av hur mycket denna kör. Man skrev upp alla brister sen fick kunden ta ställning.
#1433951
Kör du mycket stadskörning med din tvåhjulsdrivna bil oavsett fabrikat så är det inte bromsandet som nöter belägg/skivor det är antispinnfunktionen som nöter på belägg/ skivor. Har själv kört 2 wd BMW i över totalt 25 år i stadstrafik och fick byta bakre belägg i snitt efter ca 3000mil.
#1433963
LasseS90 skrev:Kör du mycket stadskörning med din tvåhjulsdrivna bil oavsett fabrikat så är det inte bromsandet som nöter belägg/skivor det är antispinnfunktionen som nöter på belägg/ skivor. Har själv kört 2 wd BMW i över totalt 25 år i stadstrafik och fick byta bakre belägg i snitt efter ca 3000mil.
BMW har ju länge haft ett bra system så man ser hur långt det är kvar på beläggen, mer trovärdigt än en PST som tycker du ska byta...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]