Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1433576
En lackering = ca: 2000 - 40.000 kr beroende på om det är en skärm, dörr eller hellack som ska göras. Här verkar det som att karossen eller t.o.m chassit kan vara fel ihopsatt/riktat. 1mm här blir 1cm där o.s.v. Troligtvis är det där skon klämmer. En lack hade dom nog gjort pronto. I detta fall är det nog hela jobbet som måste göras om. Jag lider med dig GATUPLAN. Bilen är färdig lagom till att den klassas som veteranbil. Stå på dig. En veteranbil går att sälja med fin vinst i dom flesta fall. Är den då i mint condition snackar vi inte om småpengar. skämt åsido. Kör på om du har dom medel som krävs så tror jag du får rätt. Gör det inte till en principsak bara. Va noga med dokumentationen. Verkar som du gjort en hyfsad start.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Cox
#1433579
Självklart är det skillnad på en lack och ett skevt chassi, det var mer principen på hur ett skadeärende bör hanteras av en normalt funtad verkstad. Troligtvis är det som du säger och fler misstänker att dom klantat sig. TS bör även kontrollera hemförsäkringen, där brukar det finnas jurist hjälp. Åtminstone ingår det i min.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1433585
Jo. Förstod att det va det du syftade på men viljan hos bilia verkar inte finnas alls för att det blir väldigt dytr för dom. Tror att dom kommer vilja göra jobbet om dom får "kniven mot strupen" och inser att det kan dra iväg med att dom kommer att få en rättegångskostnad på halsen också. Den lär hamna på ett sexsifrigt belopp. Det ska du också har med i beräkningen GATUPLAN. Missar du chansen att få det rätt blir det dyrt. Dokumentation Dokumentation Dokumentation...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av GLIZ
#1433586
KBV Har ju en lista på saker som inte är ok och om du använder den GATUPLAN kan även dom fel du sett bli rätt när det KBV påpekar åtgärdas. Så innan du tar det till nästa nivå tänk igenom om du ska låta bilia åtgärda det KBV underkänt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1433591
GLIZ skrev: ons 03 mar 2021, 22:18 En lackering = ca: 2000 - 40.000 kr beroende på om det är en skärm, dörr eller hellack som ska göras. Här verkar det som att karossen eller t.o.m chassit kan vara fel ihopsatt/riktat. 1mm här blir 1cm där o.s.v. Troligtvis är det där skon klämmer. En lack hade dom nog gjort pronto. I detta fall är det nog hela jobbet som måste göras om. Jag lider med dig GATUPLAN. Bilen är färdig lagom till att den klassas som veteranbil. Stå på dig. En veteranbil går att sälja med fin vinst i dom flesta fall. Är den då i mint condition snackar vi inte om småpengar. skämt åsido. Kör på om du har dom medel som krävs så tror jag du får rätt. Gör det inte till en principsak bara. Va noga med dokumentationen. Verkar som du gjort en hyfsad start.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tack. Tyvärr tog jag aldrig bilder på de anmärkningar som KBV hittat MEN jag tog bilder på själva protokollet. Det var ett snabbt besök då han verkstadskillen skulle gå genom alla misstag KBV hittat.
De andra bilder har man men man måste få ihop hela historien om man ska presentera den någonstans. Just därför skulle man behöva juridisk hjälp men det kostar en massa pengar.
Sedan är det mycket snack och prat man har gått genom som förvärrar situationen. Här i tråden skriver jag direkt det mest märkliga som hänt och på så sätt blir det en någorlunda läsbart historia. Men det blir mycket jobb om jag ska skriva hela historien från början, få in alla detaljer i rätt tidsordning. Man befinner sig hela tiden i en bubbla "JUST NU" med pågående problem. Men sedan när jag tänker på att jag kan bli tvingad att skriva ner allt, kronologiskt dessutom oj.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1433593
Kopia från KBV kan du nog begära att få och den får du nog utan omsvep. Förstår att det blir svårt att skriva ned det du talat med i rätt ordning. Fokusera på felen och korta ner pratet till att dom är omedgörliga och att dom inte vill åtgärda fel du hittat...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1433594
Tror att det hela gått över i en prestigefylld fas för dom nu. Dom vill helt enkelt inte "tappa huvudet" efter all förnekelse över att nått är galet med bilen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1433596
GLIZ skrev: ons 03 mar 2021, 22:56 KBV Har ju en lista på saker som inte är ok och om du använder den GATUPLAN kan även dom fel du sett bli rätt när det KBV påpekar åtgärdas. Så innan du tar det till nästa nivå tänk igenom om du ska låta bilia åtgärda det KBV underkänt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Bilen är fortfarande hos Bilia. De frågar om de ska åtgärda deras fel och jag sa JA. Vad har jag för alternativ annars. Sedan vill jag inte skapa krig. Jag hoppas att rättvisan vinner.
Ang KBVs anmärkningar så har Bilia sagt att det är deras och att inte är skyldiga att visa det för mig. Men "de är snälla och vill visa allt ändå".
#1433694
Jättetråkig situation det här och så lång tid du varit utan bilen. Även om du har rätt känns det som man får välja sina strider och vad man lägger sitt liv på.

Vi är ju alla olika och själv skulle jag ha noll lust att driva nån process med ekonomisk risk eller lägga tid och oro över en bil på det sättet. Bilia vill nog inget hellre än att problemet försvinner också så jag skulle ha satsat mig ur det här och försökt få till en bra deal på en ny bil och vettigt inbyte. Det är trots allt en omfattande skada du haft och jag tvivlar på att en sån reparation nånsin kan bli lika bra som en oförstörd bil från fabrik.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1433715
Jag tror också att du ska tänka om och begära att få byta in den med orden ”ni säger ju att den är bra och jag är missnöjd. Ge mig en bra deal”. Eftersom det har blivit som det har, kommer du aldrig att bli nöjd. De vill nog också få saken ur världen. Vad är det för bil?
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 40

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]