Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1433282
Det är mycket folk med problem och som har olika klagomål med sina bilar på det här forumet - och inte för att nedvärdera det! Jag hoppas alla som har problem får det fixat så dom är nöjda!

Men jag tycker vi behöver lite positivitet med! Så vad är det du gillar / uppskattar med din V90/S90/XC90??

Jag är ganska ny V90 ägare (MY20 T4) och jag uppskattar verkligen hur tyst och mjukt man åker i bilen! Det är den första bilen jag har med adaptiv farthållare och det är grymt!
Användarvisningsbild
av bem
#1433351
Mina tankar baserat på att jag kört Volvo sen 1979 med nåt snedsteg med annat fabrikat:

Jag har kört en demobil V90 T6 Recharge Inscription-Inscription 2021 utan aktivt chassi, 19 tum hjul. Det gjorde jag i 4 dagar (fred-lörd-sönd-månd) för en vecka sen. Dessförinnan hade jag kört en helg var med resp. demobilar V60 T6 Recharge Inscription Expression, en V90 B4 (2021:a) eller om det var D4 (2020) samt en XC60 B4 2021.

För mig personligen som är hyfsat lång, 187 cm, satt jag bäst i en V90, utan tvekan, och åkkomforten tyckte jag var bäst i den.
De där utfällbara dynförlängarna på framsätena var ett måste för mina långa lårben, provsatt V90 med vanlig stol och den hade alldeles för kort sittdyna för mina ben, så det var inte mycket att välja på för mig annat än att stolar med förlängbar sittdyna är ett måste.

Fin kvalitet överlag tycker jag i V90 (T6 Recharge Inscription-Inscription 2021). Kanske inte riktigt topp premiumkänsla men mycket bra och det räcker för mig.

Ganska stort lastutrymme, ett måste för mig men den kraftigt sluttande bakrutan är inte så praktisk.

Säkerhetstänket i Volvo gillar jag. Har smällt med en Volvo en gång och där jag satt var det helt men resten av bilen var illa däran. Vete tusan om jag suttit här och skrivit om jag satt i annat bilmärke men det får vi aldrig reda på.

Även om Volvo sen länge väl inte är en "Svensson bil" som förr och bara lite halvsvensk (anser jag) så föredrar jag än så länge Volvo, men nu när jag byter bil (en V90 T6 Recharge Inscription-Inscription levereras vecka 21 till mig) så var det på håret jag bytte märke. Hade VW ID4 haft högre släpvagnsvikt än 1000 kg vete tusan om jag inte valt en sån istället. Nästa gång, om det blir nåt mer bilbyte i framtiden ligger nog Volvo än lösare än den gjorde den här gången gissar jag.

Uppskattar mest säkerheten, tillräckligt bra kvalitetskänsla (för mig), åkkomforten (på asfalt) och kanske prestandan lite mindre viktig (340 hk, riktigt kul, på V90 T6 Recharge) är väl min sammanfattning av det jag hittills sett av sådan Volvo som jag gillar. Vad jag gillar mest? Prestandan är inte jätteviktigt men säkerheten kanske främst sen åkkomforten och kvalitén sida vid sida. Adaptiva farthållaren är nog den grej jag tycker var mest användbar i trafiken, har inte haft det förr i mina Volvo. När min egen levereras vecka 21 kan jag uttala mig mer efter det. Ovan är vad jag tycker hittills baserat på mycket begränsad erfarenhet av V90.
Finns förstås en hel del nackdelar men det kan vi ta i en annan tråd om nån har lust starta sådan.
Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
#1433380
V90 kom som ny modell och passade då på att byta bil . Kollade en V90 i november 2016 och specade en sådan, men något i utseendet störde mig och så fick jag syn på CC-modellen så det blev en sådan beställning istället. Provkörde aldrig en V90 och V90 CC fanns bara på bild. Hämtade CCn i februari 2017 och har nu rullad den 7500 mil.
En bra bruksbil och det jag gillar mest är halvautomatisk dragkrok, pilotassist, röststyrda funktioner, Spotify integrerat och självklart AWD samt lite extra markfrigång ute i skogarna.
Har inte haft de problem som har en tendens att fylla trådarna i den hör forumdelen trots en av de första levererade V90CC från Volvo.
En bruksbil ska transportera mig och kunna dra lite släpvagn på olika vägtyper och väglag. Volvo V90 är och blir aldrig en sportbil hur man än utrustar den. Och jag fortfarande inte förstått begreppet premiumbil ;-)
Användarvisningsbild
av bem
#1433400
AndS skrev: ons 03 mar 2021, 08:43 V90 kom som ny modell och passade då på att byta bil . Kollade en V90 i november 2016 och specade en sådan, men något i utseendet störde mig och så fick jag syn på CC-modellen så det blev en sådan beställning istället. Provkörde aldrig en V90 och V90 CC fanns bara på bild. Hämtade CCn i februari 2017 och har nu rullad den 7500 mil.
En bra bruksbil och det jag gillar mest är halvautomatisk dragkrok, pilotassist, röststyrda funktioner, Spotify integrerat och självklart AWD samt lite extra markfrigång ute i skogarna.
Har inte haft de problem som har en tendens att fylla trådarna i den hör forumdelen trots en av de första levererade V90CC från Volvo.
En bruksbil ska transportera mig och kunna dra lite släpvagn på olika vägtyper och väglag. Volvo V90 är och blir aldrig en sportbil hur man än utrustar den. Och jag fortfarande inte förstått begreppet premiumbil ;-)
- Kan du förklara lite om integrerad Spotify? Jag använder Spotify lite grann och kanske det man skall använda i V90 då (fast jag lyssnar mest på radio när jag åker bil, men det kan ju ändra sig).
- Ja det där med premiumbil är ett luddigt begrepp. Men det får väl sin innebörd först när man ställer bilar av olika fabrikat mot varandra. Somliga har mycket hög kvalitet rakt igenom och somliga mindre. Många säger (och jag med fast jag inte riktigt vet definitionen på begreppet premiumbil) att Volvo inte riktigt är i premiumbilsegmentet med sina Volvobilar medan t.ex. Audi- ,Merca- och BMW-bilar är det anser många (med mig kanske). Är väl ofta biljournalister/testare som svänger sig med ordet premiumbil men de definierar väl nästan aldrig vad det egentligen betyder eller vad de lägger in i ordet.
Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1433425
TomasGBG skrev: ons 03 mar 2021, 10:52 + Komforten
+ Baksätet
+ Sensusintegrationen med navigation och appar
+ Säkerhetssystemen
+ Orreforsspaken ;-)
Orreforsspaken... jag nämnde för en släkting (dam) som fått reda på jag byter bil snart att V90 T6 Recharge Inscription-Inscription (som jag har på ingående) har en Orrefors vxlknopp. Hon höll nog på att gå upp i falsett, hon gillar nämligen glas, Orrefors, Glasriket... Behöver jag säga att hon var intresserad att få provköra bilen sen. Jag får nog se till att hon tittar på vägen och inte stirrar ner på Orreforsknoppen under körningen om hon skall provköra den så hon får stillat sin nyfikenhet sen.
/Bo
av AndS
#1433433
bem skrev: ons 03 mar 2021, 09:59
AndS skrev: ons 03 mar 2021, 08:43 V90 kom som ny modell och passade då på att byta bil . Kollade en V90 i november 2016 och specade en sådan, men något i utseendet störde mig och så fick jag syn på CC-modellen så det blev en sådan beställning istället. Provkörde aldrig en V90 och V90 CC fanns bara på bild. Hämtade CCn i februari 2017 och har nu rullad den 7500 mil.
En bra bruksbil och det jag gillar mest är halvautomatisk dragkrok, pilotassist, röststyrda funktioner, Spotify integrerat och självklart AWD samt lite extra markfrigång ute i skogarna.
Har inte haft de problem som har en tendens att fylla trådarna i den hör forumdelen trots en av de första levererade V90CC från Volvo.
En bruksbil ska transportera mig och kunna dra lite släpvagn på olika vägtyper och väglag. Volvo V90 är och blir aldrig en sportbil hur man än utrustar den. Och jag fortfarande inte förstått begreppet premiumbil ;-)
- Kan du förklara lite om integrerad Spotify? Jag använder Spotify lite grann och kanske det man skall använda i V90 då (fast jag lyssnar mest på radio när jag åker bil, men det kan ju ändra sig).
- Ja det där med premiumbil är ett luddigt begrepp. Men det får väl sin innebörd först när man ställer bilar av olika fabrikat mot varandra. Somliga har mycket hög kvalitet rakt igenom och somliga mindre. Många säger (och jag med fast jag inte riktigt vet definitionen på begreppet premiumbil) att Volvo inte riktigt är i premiumbilsegmentet med sina Volvobilar medan t.ex. Audi- ,Merca- och BMW-bilar är det anser många (med mig kanske). Är väl ofta biljournalister/testare som svänger sig med ordet premiumbil men de definierar väl nästan aldrig vad det egentligen betyder eller vad de lägger in i ordet.
Bo
Vi ska nog inte börja motivera vad vi tycker i tråden då finns risk för argumenterande och syftet försvinner lite.
En egen tråd är bättre om det finns frågor, men integrerad betyder är inbyggt i bilens system till skillnad från att t.ex. använda inkopplad mobil och spela upp via den, ett annat exempel är radiokanaler via TuneIN.
Användarvisningsbild
av bem
#1433436
AndS skrev: ons 03 mar 2021, 12:22 ....
Vi ska nog inte börja motivera vad vi tycker i tråden då finns risk för argumenterande och syftet försvinner lite.
En egen tråd är bättre om det finns frågor, men integrerad betyder är inbyggt i bilens system till skillnad från att t.ex. använda inkopplad mobil och spela upp via den, ett annat exempel är radiokanaler via TuneIN.
Ja det har du nog rätt i, blev bara nyfiken på "integrerad" i detta sammanhang. Tack då vet jag.
Bo
#1433544
vetskapen om att det är en säker bil. man har förhoppningsvis bättre odds på sin sida om olyckan är framme.

till detta säkerhetssystemen, pilot assist gillar jag verkligen, även om det går att förfina. alla varningsgrejjer också, blis, den där om man backar o ngt kommer från sidan etc.

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]