Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1422476
Ja, troligen har den det. Jag har dokumentation på bilen från det att den rullat 18k(från år 2005, har jag för mig) mil till nutid, och det finns inget turbo-byte med i dom papprerna.
Givetvis KAN den ha blivit bytt ändå, men eftersom jag inte har något papper på det så är det väl säkrast att anta att den INTE blivit bytt :-)
#1429803
Någon som har koll på om det är någon skillnad på backspegelglasen mellan dom olika 940 modellerna? Jag har kanske råkat haft sönder mitt högra glas :oops:
Jag vet att elstyrda speglar har glasen dit-klickade med nästan-omöjligt-att-få-bort-hel clips, medans dom manuella speglarna har typ en ring man snurrar på för att lossa glaset. Men jag vet inte om själva glasen och dess fästen är domsamma ändå?
Kikar man runt på butiker skriver vissa att glaset passar alla 940, medans andra skriver att glaset bara passar 940 eller 940II. Förvirrande, minst sagt..
#1430557
Verkar inte vara samma... Kikade på en manuell spegel med "ring", och fästet är helt annorlunda på själva spegelglaset. Däremot verkar den passa på elspeglarna om man flyttar med den vita ringen också, likaså verkar elspegelglasen med clips passa manuella speglar om man inte använder den vita ringen.

Nåja, tror jag hittat ett glas som är rätt och som inte kostar skjortan iaf.

Noterade även att skrotet pissat ur sig en större mängd kylarvätska när den nu stått orörd ett tag.. Kunde inte riktigt se vart det kommit ifrån, men oljekylet ser suspekt ut... Är det vanligt att det blir att läcka där?
#1430852
Nåja, i brist på annat så får jag svälja min stolthet och berätta exakt hur min högra spegel gick sönder... Det var inte bara glaset som gick sönder...
Kort sagt så underskattade jag exakt hur dåliga vinterdäcken på bilen var, fastnade i en backe och gled bakåt, lyckades "rädda" bilen, men knäppte högerspegeln mot ett träd :-(

Jag fick tag på en backspegel för kaffepengar, tyvärr var denna av manuell typ. Jag hade kunnat gått den enkla vägen och bara smackat dit den som den var och levt med manuell spegel.... Men, varför nöja sig med det om det kanske går att bygga om? :-D

Sagt och gjort så la jag båda speglarna på min oorganiserade arbetsbänk. Hm, det ser ju rätt lika ut där inne ändå?
IMG_20210205_214906_resize.jpg
IMG_20210205_214906_resize.jpg (136.97 KiB) Visad 558 gånger
.

Vi börjar med att skruva bort elmotorn ur den trasiga orginalspegeln. Sitter med 3 skruvar, och kablaget har t om en kontakt på motorn!
IMG_20210205_215552_resize.jpg
IMG_20210205_215552_resize.jpg (117.87 KiB) Visad 558 gånger
.

Sen lossar vi mekanismen på den manuella och lägger brevid(eller under, whatever) och jämnför. Hmmm... Ser ju lovande ut detta.
IMG_20210205_215748_resize.jpg
IMG_20210205_215748_resize.jpg (118.74 KiB) Visad 558 gånger
.

Ej på bild, men här provade jag även att skruva dit motorn på den manuella spegeln, och ja se på fan, den passar ju perfekt.
Bestämde mig för att gå vidare och plockade ur wirarna ur den manuella spegeln, och kabeln ur den elektriska spegeln.
Gick relativt smärtfritt, faktiskt. Det som tog längst tid var att pinna ur kontaktstycket på elkablaget, vilket givetvis måste göras då det inte finns en suck i hela universum att trä igenom kabeln med kontaktstycket på plats :P


Kabel färdigdragen i den föredetta-manuella spegeln
IMG_20210205_224013_resize.jpg
IMG_20210205_224013_resize.jpg (96.22 KiB) Visad 558 gånger
.

Motor fastskruvad och ikopplad. Även satt dit gummi-isoleringen som tillhör elspeglarna, då denna skiljer sig mellan manuell/el
IMG_20210205_224642_resize.jpg
IMG_20210205_224642_resize.jpg (124.32 KiB) Visad 558 gånger
.

Efter det dammsög jag ur massa korrision som lossnat(yey för gammalt alu...), och monterade den nu-elstyrda-manuella-spegeln :-)
IMG_20210205_231803_resize.jpg
IMG_20210205_231803_resize.jpg (66.62 KiB) Visad 558 gånger
.

Där sitter den och inväntar nytt spegelglas, sen är vi redo för round 2 med trädet 8-) ... Nä, den får vackert bo i garaget tills det blir lite bättre väglag...

Värt att nämna är att dom 3 skruvarna som håller motorn resp. mekanismen är olika långa. Så om någon, av någon oförklarig anledning, får för sig att göra samma ombyggnad så kom ihåg att flytta med skruvarna också!
Men, det var skoj att det gick så enkelt att "bygga om" en manuell spegel till el. Jag hade dock hoppats på att kunna flytta över kåpan från den gamla spegeln till denna, men som synes på bilderna så är den fastsatt genom att smälta plasten, och inte med clips som t ex 85x70 :-(
Jag vågade inte chansa på att det fanns material nog för att smälta fast kåpan igen, och jag har inte riktigt rätt utrustning för att tillsätta plastmaterial... Så det får vara.
Spegeln kommer givetvis lackas "sen", men det är lite halv-låg prio... Det är ju bara kosmetiskt ändå. Det blir när jag tar tag i övriga kosmetiska defekter :-)
#1430890
Bra fixat! Jag bytte ena backspegeln på extra bilen (en 850) och tro det eller ej men fick tag i en i rätt färg på lagabasen för 225 kr inkl. frakt.
#1433350
Såja, tog lite tid men spegelglaset kom till slut och passade bra :)
Upptäckte dock att jag, trots referensbilder jag tog innan demontering, skiftat om nån kabel i kontaktstycket... Så upp/ner på justeringsspaken flyttar spegeln höger/vänster, och höger/vänster flyttar spegeln upp/ner :-D
Nåja, får fixa det sen nångång :P Förutom den lilla detaljer fungerar den precis som en "riktig" el-spegel :-) Lite lack på den sen så kommer man knappt märka att den egentligen inte är rätt :party:

just det, fick även hem popnitar till slut, så nu har jag äntligen fått på dropplisten vid a-stolpen igen... Den kommer visserligen behövas tas bort igen när jag fixar till A-stolpen på allvar, men fram tills dess är det skönt att den sitter där iaf.
#1435417
Funderar på att byta olja i bakaxeln snart™. Någon rekommendation på lämplig olja? :-)
Om det har betydelse så är jag rätt säker på att det sitter en slungdiff på skåpet, men har inte orkat böjt mig ner och fösökt gräva fram klisterlappen på axeln, om den ens finns kvar, för att veta säkert :P Men enl. diverse sidor och VIN numret ska det vara slungdiff på den, och gasar man på snö spinner båda hjulen, Men det kan dom ju göra även med öppen diff, om båda hjulen har precis lika dåligt grepp så..


Märkte även att det klonkar lite bak när man kör över fartgupp. Ska kontrollera så ingen bult till dämparna bestämt sig för att backa, men finns det något annat där bak som brukar kunna klonka? Går dessvärre inte provocera fram klonket manuellt genom att gunga på bilen, det krävs mer krafter än så för att det ska klonka :/
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen