Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1433232
För att svara någorlunda på din fråga så nej, du kan inte stänga av aktivt chassi. Detta är alltid igång och agerar olika efter vilket drivemode/inställning du har. Fast du kommer alltid ha "optimal prestanda" vid nödsituationer... Vad nu det betyder.

Luftdelen bör göra att du märker ojämnheter i marken betydligt mindre. MEN det är fortfarande potthål så du bör ju hantera dessa med försiktighet oavsett vilken form av dämpning/hjulupphängning.

På min förra bil hade jag Four-C (Aktivt chassi) men då det var en V60 fanns ingen luftdel. Jag märkte definitivt skillnad på min bil med Four-C och den jag hade innan utan Four-C.
Hade jag haft utrymme i min budget för min kommande hade jag valt till det igen. Men denna gången fanns det en striktare budget då jag går från privatägd till förmånsbil.
#1433337
s6025t skrev: tis 02 mar 2021, 20:44 Volvo har börjat släppa lite info om modellår 2022 de får det nya Google systemet o nytt instrument tex.
https://www.volvocars.com/intl/v/cars/v90-hybrid
Från vilket datum byggs bilar som modellår 2022? Bara nyfiken. Jag har ju redan beställt min V90 T6 Recharge 2021:a för leverans vecka 21. Men nyfiken är jag förstås. Vill ha en nu... :-D
Längre räckvidd med eldrift är ju aldrig fel t.ex, ser 2022:an har 61 km räckvidd på el. Jag har precis 60 km till jobbet... så det hade man ju velat ha.
/Bo
#1433339
Lockis skrev: tis 02 mar 2021, 16:36 För att svara någorlunda på din fråga så nej, du kan inte stänga av aktivt chassi. Detta är alltid igång och agerar olika efter vilket drivemode/inställning du har. Fast du kommer alltid ha "optimal prestanda" vid nödsituationer... Vad nu det betyder.

Luftdelen bör göra att du märker ojämnheter i marken betydligt mindre. MEN det är fortfarande potthål så du bör ju hantera dessa med försiktighet oavsett vilken form av dämpning/hjulupphängning.

På min förra bil hade jag Four-C (Aktivt chassi) men då det var en V60 fanns ingen luftdel. Jag märkte definitivt skillnad på min bil med Four-C och den jag hade innan utan Four-C.
Hade jag haft utrymme i min budget för min kommande hade jag valt till det igen. Men denna gången fanns det en striktare budget då jag går från privatägd till förmånsbil.
Tackar för kloka råd Lockis. Jag drar ju båttrailer ibland (ca 1350 kg) och då lär väl aktivt chassi med luftfjädring vara bra också? Så man inte får så mycket "häng" med baken på bilen tänker jag. Rätt eller fel?
Finns det nån nackdel med aktivt chassi med luftfjädring, förutom att det kostar ca. 19 laxar extra och en sak till som kan gå sönder (i teorin i alla fall)?
/Bo

Så här skriver Volvo om aktivt chassi med luftfjädring i alla fall:
Vårt aktiva chassi med luftfjädring bak och Four-C-teknik gör din Volvo ännu mer dynamisk och förfinad. Du kan anpassa chassit efter eget huvud för bästa komfort och köregenskaper, med automatiskt bibehållen höjd. Den självadapterande luftfjädringen bak håller chassihöjden konstant. Det ger bättre komfort och köregenskaper även när bilen är tungt lastad. Four-C-tekniken övervakar bilen, vägen och föraren 500 gånger per sekund och justerar konstant stötdämparna efter den aktuella väg- och körsituationen för maximal komfort och körglädje. Med tre chassiinställningar kan du anpassa fjädringen till ditt humör och vägens aktuella skick.
I Comfort-läget justeras fjädringen för maximal komfort.
Eco-läget optimerar fjädringen för låg bränsleförbrukning och
Dynamic framhäver bilens sportiga egenskaper med styvare och mer dynamisk fjädring.
#1433347
Det är kanske lätt att tro att en Volvo V90 T6 Recharge i detta fall ligger i topp i alla tester med andra liknande bilar i samma klass, laddhybrider. Den är nog rätt bra men den förlorar såvitt jag ser nästan varje test numera. t ex den i Vi Bilägare nr. 3 den 16 februari 2021 som kanske är en av se senaste testerna där de ställer V90 T6 Recharge Inscription Expression mot två andra laddhybrider, en Mercedes (E300 de 4Matic kombi) och en Audi (A6 Avant 55 TFSIe quattro S tronic).
Om jag skall försöka mig summera varför Volvon fick "stryk" och blev sist i testet:
1. Hög bensinförbrukning (0,83 liter milen).
2. Bensindriven tillsatsvärmare.
3. Magstarkt pris (tyckte en testare).
4. Inte lika mycket premiumkänsla i Volvon som i Audin och Mercan.

Lite andra negativa synpunkter på V90:an som testlaget hade:
- Krävs rejält med gaspådrag för att 4-hjulsdriften skall vakna.
- Laddplatta går inte att få för mobilen i laddhybridversionen av V90.
- Ynklig maxlast i bagagerummet tyckte testlaget, bara 380 kg.
- Mittplatsen bak störs av den uppstickande batteritunneln.
- Volvos Sensus: helheten sackar jämfört med Audin och Mercan.
- Rostskyddsprognos bara 3 av 5 i betyg av Rostskyddsmetoder AB (Audin och Mercan fick 5).
- Känns "taxiartad" (vad de de nu kan mena med det).

Testlaget tyckte Mercan var bäst tätt följd av Audin med något större lucka ned till Volvon som hamna 3:a, sist.

Man måsta nog vara rätt kräsen för att inte tycka en V90 T6 Recharge är väldigt bra.
Men det finns "bättre" bilar som synes. Men det beror ju lite på vad man prioriterar som viktigt, Volvon lär ju vara väldigt bra på rätt mycket så det är nog inte så nattsvart som testarna tycks utmåla Volvon.
Själv ser jag verkligen fram mot leveransen (vecka 21) av min V90 T6 Recharge Inscription Inscription, 2021:a. Trots att jag läser den inte ligger i topp i testerna längre.
/Bo
#1436580
Hej,
Lite osis för min del som redan beställt en V90 T6 Recharge för leverens vecka 21 att Volvo har flera bra nya saker på gång, för t.ex. V90 Recharge, som kommer snart som jag skulle velat ha:

1) Lite längre räckvidd om man kör på ren El (upp till 61 km).
Källa:
https://www.volvocars.com/se/v/cars/v90-hybrid

2) Googles infotainmentsystem Android Automotive och OTA (over the air) uppdateringar.
Källor:
https://www.volvocars.com/se/v/cars/v90-hybrid
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nyhetsbrev

3) De skippar Bränsledrivna värmaren och istället inför en vattenvärmare.
"Istället för att värma kupén i laddhybriderna med bränslevärmare kommer det istället ske med en vattenvärmare som drivs av högspänningsbatteriet. När förbränningsmotorn är i gång tas spillvärme från den istället. Det kommer inte att gå att välja bränslevärmare som tillval till laddhybriderna."
Källa:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nyhetsbrev

Ja, ja man kan inte vänta och vänta, nån gång måsta man lägga beställning på en bil och nu råka det bli så att min V90 Recharge inte kommer få de nya "godsaker" som väl kommer på 2022:orna från nåt visst datum. Ni som skall beställa en V90 Recharge bör kolla upp detta så Ni får alla nya fina sakerna ovan om det är av betydelse för Er.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1436588
Det kommer fler tillfällen att beställa bil :D
Lite nyfiken på hur dem ökat räckvidden. Är det inte större batteri utan uppdatering av mjukvara kan din bil mycket väl få längre räckvidd.
Vattenvärmare istället för bränslevärmare hade varit fantastiskt, men som sagt det får väl bli till nästa bil :-)

Du får se det från den ljusa sidan... Du slapp prishöjningen :D
#1436601
Lockis skrev: fre 19 mar 2021, 09:20 Det kommer fler tillfällen att beställa bil :D
Lite nyfiken på hur dem ökat räckvidden. Är det inte större batteri utan uppdatering av mjukvara kan din bil mycket väl få längre räckvidd.
Vattenvärmare istället för bränslevärmare hade varit fantastiskt, men som sagt det får väl bli till nästa bil :-)

Du får se det från den ljusa sidan... Du slapp prishöjningen :D
Ja jag är också nyfiken hur de ökat på räckvidden några kilometer. Vi får väl reda på det tids nog när alla bil-tidningar testat eller annars skriver om den "teknikliftade" V90 Recharge.
Jo jag ser det från den ljusa sidan:
Jag får min nya V90 T6 Recharge före sommaren, annars hade jag fått vänta tills i höst, inte lika kul med ny bil på den sidan halvåret det vet jag för jag har tidigare haft nylevererade Volvo i december och då är det rakt ut snö-saltslasket och bilen ser inte vacker ut sen i flera månader av all smuts och "förfallet" börjar nästan direkt.
Blev väl hyfsade rabatter på bilen nu på slutet också.
Vattenburna värmaren är det jag trånade mest efter, resten kunde väl kvitta (bra ha men inget jag "måste" ha).
På det hela är jag jättenöjd att få ny bil levererad vecka 21 (24-28 maj) när vi näsan har som vackrast "ute i vår herres hage" som man brukar säga. Att få glida runt på ren eldrift med panoramatak och kanske öppna takluckan... ja då kan man väl inte ha nåt att klaga på...? :-)

/Bo
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 32
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]