Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pingo
#1433321
Hejsan.
Jag har monterat en 531 topp med en V kam på min rödblockare som från början är en B23A med fördelaren på sidan.
Kan jag använda 531 toppen med V kammen med den fördelaren på sidan eller krävs en annan.
Motorn skjuter med flammor på lägre varv.
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1433326
Hurvida kammen har spår för fördelare eller ej har ingen betydelse, man kan fortsätta köra med blockmonterad fördelare.

Tycker det låter som att du behöver justera tändningen. Blockmonterad fördelare går ju vrida på för att ändra tändläget.
av Pingo
#1433632
Kan tilläggas att även om jag vrider fördelaren så kvarstår problemet, motorn sjunger fint på högre varv men från 1000-3000 så skjuter den rejält.
Fördelaren har hallgivare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1433734
Hur går den om tändläget är rätt inställt. Är där vakuumdosa på fördelaren? Fungerar den som den ska. Är kamaxel och fördelare i rätt läge mot vevaxeln?
av Pingo
#1433762
Har ställt tändningen enligt anvisningar med rotorn mot ettans burk och provat att vrida både mot och med men ICKE. Kamaxel, fördelare står rätt mot veven.
Tänd följden sitter rätt. Vakuum dosa sitter på fördelaren. Om fördelaren fungerar rätt...Bra fråga när Electronic är inblandad, tycker kanske att gnistan är liten fast jag provat med andra spolar. Har även bytt tänd modulen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1433782
Pingo skrev:rotorn mot ettans burk
"ettans burk" i fördelaren är ett streck i fördelaren (på kanten som fördelarlocket vilar mot) som rotorn ska peka mot. Det ska peka (ungefär) rakt frammåt och inte mot första cylindern.
När det gäller tändinställning, stroboskop är den enda lösningen om det ska bli rätt.
Vad har du för bränslesystem? Om det "smäller" i avgas//insug är det ofta brist på bränsle.
Fungerar vakuumregleringen? Är slangen hel och/eller rätt kopplad?
av Pingo
#1434376
Det finns inget jack på fördelaren.
Bränsle systemet är ett renoverat K jetronik ,så allt är utbytt till nytt när det gäller det.
Kompressionen ligger på 12,5 över alla burkar så det är ingen ventil som ligger an.
Den smäller i avgas..rejält.
Alla slangar sitter som de ska och är nya.
Motorn är hel renoverad.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1434397
Pingo skrev:Det finns inget jack på fördelaren
Det finns på alla fördelare på rödblock motorer med fördelaren monterad på sidan på motorn, se bilden. Vad har du för bränsletryck? Det ska vara 2 st olika tryck (styrtryck och systemtryck) systemtrycket ska vara c:a 5 bar. Vilket gör att, om man monterar en bränslepump från en F-motor (dom är i princip identiska) så räcker ibland inte trycket till (dom är på 3 bar). Med styrtrycket justerar du bränslemängden. Det är väldigt viktigt på just K-Jetronic att den inte får tjyvluft, kolla bälgen noga och se till att mängdskivan är monterad i centrum och är rätt justerad i höjdläge och inte kärvar i något läge.
EB3261FB-5653-45FE-BCB6-5882D57949E5.jpeg.9cad44c92b4450fe9014a9a817cea924.jpeg
EB3261FB-5653-45FE-BCB6-5882D57949E5.jpeg.9cad44c92b4450fe9014a9a817cea924.jpeg (50.94 KiB) Visad 1374 gånger
av rd350
#1434471
Att du har bra komp vid ett kompprov betyder inte att du har ventilspel. Har du noll i spel, försvinner kompen när du startar motorn , då hinner inte ventilen stänga. Ganska ovanligt på 230- motorer men vanligt på andra märken.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]