Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1432697
Tjejen som besiktade bilen satte en 2:a på vänster P-broms. Hon kunde inte se vad det var för fel. När jag undersökte det hela visar det sig att den verkar fungera bakåt men framåt har den nästan ingen verkan alls. Jag har dragit i hjulet när vänster sida varit upphissad. Hur kan den ha olika bromsverkan på framåt och bakåt?
#1433270
+1 på "Wissel"
Bytte handbromsbackar(till fabrikat Ferodo) på min V70N och åkte till Bilprovningen och bilen blev underkänd på grund av dålig handbroms. Bilprovaren tipsade mej att sätta dit Volvo original, vilket jag gjorde och bilen blev sedan godkänd utan problem. Dom underkända bromsbackarna är numera monterade i en kollegas V70N fast tillsammans med justeringar(BDS nr Q154 a'124 Kr/st) med gott resultat. Jag mätte på Volvo bromsbackar och de har något större diameter jämfört med "pirat" dito.
#1438742
Måste man sätta dit den stora fjädern sist när man monterar de nya backarna?

Har ni något bra knep för att få dit den nya stora fjädern?

Den nya fjädern är ca 5-6 mm kortare än den gamla. Är det normalt?

Är det stor risk att man sliter ut de nya backarna snabbt om man återanvänder den gamla stora fjädern?
#1438809
Jag sätter alltid fjädern på expandersidan först.
På baksidan sist. Där jag rekomenderar att du byter orginal stag mot justerbart stag.

Är fjädern hel är det inget problem.
Brister en fjäder kan du få anliggande handbroms. Normalt slits inte handbromsbackarna alls. Dom bromsar bara en stillastående trumma.
Se min tråd "Hur du får bra handbroms" i forumdelen tips och trix.
#1439033
Rossignol skrev: sön 28 feb 2021, 08:34 Jag monterade av bromsskivan. Bromsbackarna såg OK ut. Jag kunde inte se något annat fel heller. Hade backarna varit dåliga borde väl P-bromsen inte fungera åt något håll?
Jag tittade då bara på den övre bromsbacken. Den undre visade sig vara helt nersliten. De verkar vara den undre som bromsar mest om man kör framåt.
#1439037
MickeM skrev: tor 01 apr 2021, 06:41 Jag sätter alltid fjädern på expandersidan först.
På baksidan sist. Där jag rekomenderar att du byter orginal stag mot justerbart stag.

Är fjädern hel är det inget problem.
Brister en fjäder kan du få anliggande handbroms. Normalt slits inte handbromsbackarna alls. Dom bromsar bara en stillastående trumma.
Se min tråd "Hur du får bra handbroms" i forumdelen tips och trix.
Krokar du fast bromsbackarna i skölden innan eller efter du satt dit den kraftiga fjädern på expandersidan?

Jag hittade felet. Den undre backen på vänster sida var helt slut. Den övre verkade inte alls sliten. Jag bytte båda backarna och satte dit ett justerbart stag. Däremot bytte jag inte på höger sida. Tvärtemot alla rekommendationer att alltid byta axelvis. Jag hade inte tid för jag behövde få bilen besiktad. Den blev godkänd.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]