Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1433205
@Nyman90,
Nyman90 skrev:
SundanceKid skrev: tis 02 mar 2021, 05:47 Vanligt fel så reklamera bara. Volvo tar det!
Volvo sa nej, kollat både med lokala Volvo och en Volvo i Stockholm båda sa att Volvo inte tar de felet när garantin gått ut
Vad kostar det att byta delarna? Finns de begagnade?
Kikar man på skisser, så är bytet inte alltför komplext vad jag kan se.
av Mak
#1433209
Nyman90 skrev: tis 02 mar 2021, 14:37
SundanceKid skrev: tis 02 mar 2021, 05:47 Vanligt fel så reklamera bara. Volvo tar det!
Volvo sa nej, kollat både med lokala Volvo och en Volvo i Stockholm båda sa att Volvo inte tar de felet när garantin gått ut
Skicka en skriftlig reklamation till säljande företaget och kräv att de byter listerna då detta är en ursprunglig defekt/skada som de inte tagit upp i varudeklarationen (antar jag?). Alltså inget garantiärende.
Användarvisningsbild
av bem
#1433211
least skrev: tis 02 mar 2021, 14:46 Pallar gör jag absolut, men det blir lite fel när man diskuterar om hur man diskuterar. :-)
Jo, jag vet jag har tendens att dra iväg, bra du påminner mig. :-)
Det får du säkert anledning att göra fler gånger, påminna mig, om jag känner mig själv rätt. :-D
Bo
av AndS
#1433225
"köpa gris i säcken", förhandlar ni inte pris utifrån ev. brister/fel? Låter mycket bakvänt och naivt att inte kontrollera det som enkelt kan upptäckas, än att köpa och sedan försöka få åtgärdat. Men vi gör ju affärer olika :-)
av Nyman90
#1433241
least skrev: tis 02 mar 2021, 14:47 @Nyman90,
Nyman90 skrev:
SundanceKid skrev: tis 02 mar 2021, 05:47 Vanligt fel så reklamera bara. Volvo tar det!
Volvo sa nej, kollat både med lokala Volvo och en Volvo i Stockholm båda sa att Volvo inte tar de felet när garantin gått ut
Vad kostar det att byta delarna? Finns de begagnade?
Kikar man på skisser, så är bytet inte alltför komplext vad jag kan se.
Köpa alla listerna nya skulle kosta 10k, de som jag har märken på blir ca 5k.
Finns några på Bildelsbasen för 5-700kr styck, inte hittat just denna som är på bilden än dock. nej jag tror som bara sitter med klipps, så de är ju lite de jag känner, kanske för liten grej att gnälla över
av Nyman90
#1433244
least skrev: tis 02 mar 2021, 15:24 Detta med reklamation och vad handlaren har noterat på varudeklarationen är intressant.
Om man kikar på en VDV-blankett: http://www.autosale.se/autosale/varudek ... ankett.pdf så framgår det att kunden ska ha fått en kopia.
Och att denna kopia ska sparas för att förenkla vid reklamation.

Hur ser TS varudeklaration ut?
Jaa alltså allt i varudeklarationen är markerat med N som i normalt, de som är lurigt och förmodligen till min nackdel är att ac och värme, ljudsystem och lack och kaross är överstrucket.. säljaren pratade om att de alltid är så då bilen inte längre har nybilsgarantin
av Nyman90
#1433246
Jag får dra historien lite mer noggrant.
Jag bor på Gotland, jag hade video samtal med säljaren innan jag bestämde mig för att åka till fastlandet och kolla på bilen.

Han visade bilen och sa att de finns inget att filma som inte är som det ska, han visade ett stenskott och sa att de var det enda.
Jag åkte upp och kollade på bilen i deras bilgarage, och jag kan hålla med, helt sjukt att jag inte kunde se detta faktiskt, inte fören en vecka senare när jag tvättade bilen. Men det ska tilläggas att de syns i princip inte ifall man står rakt framför bilen och kollar.

Men visst de kanske är en pluttig grej att komma o gnälla över, kass kvalitet av Volvo eller.. inget vet ju hur det har gått till från början.

Bilen är en 2017 R-design som jag köpte för 255.000 och den har gått 15k mil. Så ja jag är väldigt kluven, mycket pengar, samtidigt många mil bakom sig, dåligt av mig att inte se sprickorna, dåligt av säljaren att inte vara ärlig, för dom måste ha sett detta om dom gjort både inbytestestet och rekond på den.


Här är de två andra listerna som är sprickor i
Screenshot_20210302-165652.png
Screenshot_20210302-165652.png (634.32 KiB) Visad 230 gånger
Screenshot_20210302-165701.png
Screenshot_20210302-165701.png (675.96 KiB) Visad 230 gånger
av Freddy100
#1433248
De gör rekond i sina hallar med sisådär ljuset.Oftast unga praktikanter som har några minuter att omvandla begagnad till "nästan ny "bil... :-D Inte alls säkert att dem har sett det.
Kan bero på dålig hantering av tidigare ägare på vintrar t ex mekanisk rensing av is

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]