Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
#1432828
Profil skrev: fre 26 feb 2021, 10:57 Hej,

Jag står idag med en 2007 XC70 2.5T automat som jag har tänkt att ersätta med en V90 och vänder mig därför hit i hopp om tips och råd.

Min nuvarande XC70 är ett välskött exemplar som rullat cirka 14000 mil. Denna bil uppfyller egentligen alla mina behov rent maskinellt men jag upplever att utvecklingen av krockskydd och säkerhetssystem har utvecklats en hel del på sistone vilket motiverar bytet av bil.

Min körcykel består huvudsakligen av den dagliga transporten till och från arbete på cirka 10 km samt en eller två längre körningar i månaden, dessa motsvarande 65 mil t.o.r. upp till fjällstugan i Västerbottens inland. Totala körsträckan landar runt 1500 mil per år. Utifrån detta ställer jag en god krocksäkerhet, kombi, fyrhjulsdrift och dragkrok som krav på bilen.

Jag har hittills hunnit provköra en V90 D3 AWD med manuell låda. Effektmässigt kändes bilen OK men jag upplevde att växlarna var något korta vilket resulterade i ett konstant växlande. Detta kan dock vara en vanesak då jag kört automat senaste 10 åren. Det blir även en del släpdragande och där håller jag automat oslagbart.

Det primära för mig är alltså en krock- och driftsäker kombibil med fyrhjulsdrift utan en massa överdriven utrustning. Däremot välkomnar jag VOC-systemet, adaptiv farthållare och nödbroms(?).

Är det någon specifik motor, växellåda eller årsmodell av V90 ni då hade undvikt, eller tvärt om, rent av förespråkar? Eller kanske en helt annan bilmodell? Val av utrustningspaket? Hur resonerar ni gällande mil och årsmodell kontra pris?

Mvh,
Jag tänkte precis som dig vad gäller krocksäkerhet och sålde min S80 2.5T första generationen och köpte en V60CC T5 AWD.
Det är en jättebra bil och den går också att köra billigt. I eko-läget är det frihjul och det är en jättefin funktion. Det innebär bl.a betydligt mindre oljeförbrukning än motorbroms och att bilen stänger gasspjället.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1432831
valln skrev: sön 28 feb 2021, 16:30
Profil skrev: fre 26 feb 2021, 10:57 Hej,

Jag står idag med en 2007 XC70 2.5T automat som jag har tänkt att ersätta med en V90 och vänder mig därför hit i hopp om tips och råd.

Min nuvarande XC70 är ett välskött exemplar som rullat cirka 14000 mil. Denna bil uppfyller egentligen alla mina behov rent maskinellt men jag upplever att utvecklingen av krockskydd och säkerhetssystem har utvecklats en hel del på sistone vilket motiverar bytet av bil.

Min körcykel består huvudsakligen av den dagliga transporten till och från arbete på cirka 10 km samt en eller två längre körningar i månaden, dessa motsvarande 65 mil t.o.r. upp till fjällstugan i Västerbottens inland. Totala körsträckan landar runt 1500 mil per år. Utifrån detta ställer jag en god krocksäkerhet, kombi, fyrhjulsdrift och dragkrok som krav på bilen.

Jag har hittills hunnit provköra en V90 D3 AWD med manuell låda. Effektmässigt kändes bilen OK men jag upplevde att växlarna var något korta vilket resulterade i ett konstant växlande. Detta kan dock vara en vanesak då jag kört automat senaste 10 åren. Det blir även en del släpdragande och där håller jag automat oslagbart.

Det primära för mig är alltså en krock- och driftsäker kombibil med fyrhjulsdrift utan en massa överdriven utrustning. Däremot välkomnar jag VOC-systemet, adaptiv farthållare och nödbroms(?).

Är det någon specifik motor, växellåda eller årsmodell av V90 ni då hade undvikt, eller tvärt om, rent av förespråkar? Eller kanske en helt annan bilmodell? Val av utrustningspaket? Hur resonerar ni gällande mil och årsmodell kontra pris?

Mvh,
Jag tänkte precis som dig vad gäller krocksäkerhet och sålde min S80 2.5T första generationen och köpte en V60CC T5 AWD.
Det är en jättebra bil och den går också att köra billigt. I eko-läget är det frihjul och det är en jättefin funktion. Det innebär bl.a betydligt mindre oljeförbrukning än motorbroms och att bilen stänger gasspjället.
Tippar på att värdeminskningen på din nya bil gör att det inte blir så billigt.

Lura inte dig själv.
av LillMyran
#1432876
Profil skrev: fre 26 feb 2021, 10:57 ...
Är det någon specifik motor, växellåda eller årsmodell av V90 ni då hade undvikt, eller tvärt om, rent av förespråkar? Eller kanske en helt annan bilmodell? Val av utrustningspaket? Hur resonerar ni gällande mil och årsmodell kontra pris?

Mvh,
Jag bytte till en V90 D3 AWD automat för knappt ett år sedan. Mycket nöjd än så länge. Jag/vi kör inte så mycket men valde ändå diesel pga möjligheten till att köra på HVO. Sedan känns det som att utbudet av dieslar är större än bensin, framförallt om du letar awd. För min del tycker jag att D3:an duger utmärkt, men har för all del inte kört tunga släp eller legat och pressat på autobahn.

När det gäller årsmodeller och pris resonerade jag så här, att det inte verkar skilja så mycket i pris mellan säg en 2018 eller 2019 och senare årsmodeller. En två år äldre bil med 4000 mil mer på mätaren kanske var ca 20-30000 kr billigare än den jag fick tag på som var en 2020 med knappt 600 mil. I mina ögon inte värt det trots lite lägre skatt. Kanske har ändrat sig jämfört med för ett år sen.

Utrustning är väldigt subjektivt, själv vänjer jag mig på gott och ont vid nya godsaker vilket gör att det blir svårt att byta ner sig när man väl ska byta bil nån gång i framtiden. Vissa grejer går ju ganska lätt att eftermontera, medans annat är svårare. Jag kan sakna elinställbar förarstol med minne från förra bilen, men det är i ärlighetens namn inget jätteproblem.

Verkar inte som att du byter bil så ofta, så försök lägga tid på att hitta en som matchar vad du vill ha så att du blir nöjd. Är nog viktigare än att jaga runt efter nån som är 10kkr billigare.

Lycka till med letandet!
av valln
#1433140
poseidon skrev: sön 28 feb 2021, 16:40
valln skrev: sön 28 feb 2021, 16:30
Profil skrev: fre 26 feb 2021, 10:57 Hej,

Jag står idag med en 2007 XC70 2.5T automat som jag har tänkt att ersätta med en V90 och vänder mig därför hit i hopp om tips och råd.

Min nuvarande XC70 är ett välskött exemplar som rullat cirka 14000 mil. Denna bil uppfyller egentligen alla mina behov rent maskinellt men jag upplever att utvecklingen av krockskydd och säkerhetssystem har utvecklats en hel del på sistone vilket motiverar bytet av bil.

Min körcykel består huvudsakligen av den dagliga transporten till och från arbete på cirka 10 km samt en eller två längre körningar i månaden, dessa motsvarande 65 mil t.o.r. upp till fjällstugan i Västerbottens inland. Totala körsträckan landar runt 1500 mil per år. Utifrån detta ställer jag en god krocksäkerhet, kombi, fyrhjulsdrift och dragkrok som krav på bilen.

Jag har hittills hunnit provköra en V90 D3 AWD med manuell låda. Effektmässigt kändes bilen OK men jag upplevde att växlarna var något korta vilket resulterade i ett konstant växlande. Detta kan dock vara en vanesak då jag kört automat senaste 10 åren. Det blir även en del släpdragande och där håller jag automat oslagbart.

Det primära för mig är alltså en krock- och driftsäker kombibil med fyrhjulsdrift utan en massa överdriven utrustning. Däremot välkomnar jag VOC-systemet, adaptiv farthållare och nödbroms(?).

Är det någon specifik motor, växellåda eller årsmodell av V90 ni då hade undvikt, eller tvärt om, rent av förespråkar? Eller kanske en helt annan bilmodell? Val av utrustningspaket? Hur resonerar ni gällande mil och årsmodell kontra pris?

Mvh,
Jag tänkte precis som dig vad gäller krocksäkerhet och sålde min S80 2.5T första generationen och köpte en V60CC T5 AWD.
Det är en jättebra bil och den går också att köra billigt. I eko-läget är det frihjul och det är en jättefin funktion. Det innebär bl.a betydligt mindre oljeförbrukning än motorbroms och att bilen stänger gasspjället.
Tippar på att värdeminskningen på din nya bil gör att det inte blir så billigt.

Lura inte dig själv.
Vadå lurra mig själv??
Jag bytte bil för att få betydligt bättre krocksäkerhet.
Samtidigt är det för mig trevligt och viktigt att motorn går att köra billigt, framför allt miljömässigt!
Bara en fiktiv kapitalkostnad på den nya bilen på 4 procent ger en kostnad på 16 000 kronor per år och som ökar exponentiellt.
Sammanfattningsvis är det ekonomiskt vansinne att byta bil!
av Lockis
#1433142
Jag tror ingen som hänger här och funderar på att köpa en nyare volvo ser det som en vinst affär ;-)

Möjligtvis om man skulle lyckas hitta något där säljaren inte vet vad denne har. Eller om det är en äldre/veteranare. Men dessa nya modellerna är till 99% en förlustaffär.
Användarvisningsbild
av rylle
#1433156
Tesla-fanbase hävdar att deras bliar ökar i värde :-o och de betalar 10k USD för FSD kapabilitet, som de sedan måste betala 3k USD för att "flytta" till nästa bil, om de köper en ny... Han är inte dum den där Musk!
av Lockis
#1433158
Jag har inte stött på en Tesla som ökar i värde ;-)
Men jag pratade om Volvo, det finns nya bilar som ökar vid köp. T.ex koenigsegg och andra supersportbilar.
men vanliga bruksbilar går inte upp i värde :D
av valln
#1433165
Lockis skrev: tis 02 mar 2021, 10:10 Jag tror ingen som hänger här och funderar på att köpa en nyare volvo ser det som en vinst affär ;-)

Möjligtvis om man skulle lyckas hitta något där säljaren inte vet vad denne har. Eller om det är en äldre/veteranare. Men dessa nya modellerna är till 99% en förlustaffär.
Precis, jag trodde att alla förstod att det är en ekonomisk katastrof att köpa en ny bil...
av least
#1433180
Det är väl alltid en ekonomisk katastrof att köpa en vara som förbrukas?
Det är en lika stor katastrof att köpa en begagnad bil, den ökar inte direkt i värde.

Och nej, din gamla Ford som du köpte för 3000 kr, och sålde för 5000 kr ökade inte i värde.
Du hade tur som hittade en köpare som var villig att betala 5000 kr helt enkelt.
Användarvisningsbild
av bem
#1433194
Jag vet en som var klok: min farsa för han hade aldrig nån bil. Han cykla överallt och tog buss om han skulle nån längre sträcka. Det blev billigt kan jag lova. Men när jag tog körkort och skaffa bil tyckte han helt plötsligt det var kul att åka bil. :-) Ja, ja... Om han visste att jag har en ny V90 T6 Recharge på ingående (lev. v. 21) så vände han sig nog i sin grav (p.g.a. bilens prislapp... hans kommentar hade nog blivit: det blir många nya cyklar och bussresor för dom pengarna...).
/Bo

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]