Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1431168
Det kan ju vara något så enkelt som glappkontakt. Lossa och sätt tillbaka kontakterna på spjällhus(j-ligt trångt) och gaspedal, det kanske hjälper. Jag hade misständning cylinder tre i min 2002 2.4T och skiftade tändspolar mellan cylinder tre och två med påföljd att felet försvann! Min förklaring är glappkontakt på grund av oxid i kontaktdon.

Om detta inte hjälper så borde det gå att hitta en spjäll från en 2002 2,4T på skroten och bara byta. Misstänker att "MickeM" kan mer om detta.
#1431267
Så här säger felkoden: ECM-91B7 Throttle position (TP). Faulty position. kan det vara annat än spjället?
Jag har haft ner spjället och rengjort den var inte så skitig.
Det fungerar bra om man slår på tändningen till läge 2 och raderar felkoden och statar bilen.
Kör spjället diagnos när man slår på tändningen?
Det finns väll ingen programvara som man kan uppdatera?
Har titta på bildelsbasen och det finns spjäll med olika Volvo nummer men samma Bosch nummer 0 280 750 103, går dom alla att använda?
Går spjället att kalibrera eller något annat?
#1431455
Jag vet att i alla fall tidiga ETA spjäll har banor för lägesgivaren. Dvs mekanisk kontakt.
Kanske går att putsa....

Det är möjligt att alla ETA har liknande lägesgivare.

Jag har HÖRT att ETA spjäll inte ska behöva programeras eftersom dom bara är en slav-enhet, och inte can-nod som tidigare ETM.
Men det är hörsägen.
#1431590
På en 2002 2.4T sitter det ju ett Boschspjäll och det borde passa med ett som har samma detaljnummer och modellår från skroten. Milen brukar inte vara något problem, hade en 2002 2.4T som jag sålde vid 37000 mil...
#1431957
Lånar tråden lite. Har samma problem och har även Bosch spjället, har hittat ett spjäll som stämmer överens med artikelnummer och samtliga siffror på spjället men det är inte samma årsmodell på dem, funkar det ändå?
#1432103
v16v skrev:Jag gjorde en Throttle Adaptation med Vida DICE och bilen har fungera efter det.
Får se hur länge det fungerar.
v16v skrev:Jag gjorde en Throttle Adaptation med Vida DICE och bilen har fungera efter det.
Får se hur länge det fungerar.
Hur gjorde du det? Går det att göra med egen vida DICE eller lämnade du in den?
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]