Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1433093
pettran skrev:
poseidon skrev: sön 21 feb 2021, 21:31
Visst, dock är T8 200.000 dyrare i inköp.

Volvo är ju inte dumma, de vet precis vad de skall ta ut i pris.
Det skiljer 110 000 kr mellan T8 Pro Edition och B5 Pro Edition i de offerter jag fått.

Volvo är säkert inte dumma, men jag har svårt att förstå den prissättningen.
Är det orimligt stor eller orimligt liten prisskillnad? Det framgår inte av det du skriver...
#1433191
perhall skrev: mån 01 mar 2021, 23:19
pettran skrev:
poseidon skrev: sön 21 feb 2021, 21:31
Visst, dock är T8 200.000 dyrare i inköp.

Volvo är ju inte dumma, de vet precis vad de skall ta ut i pris.
Det skiljer 110 000 kr mellan T8 Pro Edition och B5 Pro Edition i de offerter jag fått.

Volvo är säkert inte dumma, men jag har svårt att förstå den prissättningen.
Är det orimligt stor eller orimligt liten prisskillnad? Det framgår inte av det du skriver...

Tror det framgår av diskussionen tidigare i tråden, men med hänsyn tagen till fordonsskatt, bränsleförbrukning och andrahandsvärde så blir skillnaden i förväntad ägandekostnad liten.
#1433336
pettran skrev: sön 28 feb 2021, 08:58 Jo, jag resonerar så här:
...
...
- Jag gillar min Tesla 3 AWD Long Range och skulle lätt kunna köpa en likadan igen. Jag använder den som förstabil, och räknar med att det förblir så. Med det sagt så har Tesla ändå en bit kvar innan de når premiumkvalitet på sina produkter.

- Jag behöver ett motorvägslok som kan frakta hela familjen på sex personer under långa bilresor. Jag har tidigare regelbundet kört motorvägsetapper på 50 mil med marschfart på 130-160 km/h. Detta har gått utmärkt i den BMW 730d (med komfortstolar och massage) som jag tidigare hade, men kräver nog lite mer tålamod med en Tesla, speciellt när det blir flera etapper per dag.
Hej, lite allmän info om XC90 T8 som du kanske har nytta av. Jag har som bakgrund XC90 T8 MY2020 som förmånsbil i mitt eget bolag sedan jan 2020 som är fullutrustad med allt förutom det dyra innertaket som jag valde bort i ett slags självbedragande gest av sparsamhet efter att priset före rabatt kom upp i 1050000. Vi har fyra barn och en rullstol så vi behöver som du en sjusitsig bil. Jag är mycket nöjd med den, funktion, inredning, utrustning och prestanda. Med tanke på att det föreföll som att du skulle ta den på ditt bolag så betalade jag 300000 inkl halvt avdragbar moms i en första förhöjd leasinghyra, ca 13000 inkl moms i leasinghyra och 12410 kr i förmånsvärde (höjt 1/1 från 11590), drygt 200000 med ej avdragbar moms som restvärde, 360 kr i årlig skatt, 850 kr i försäkring och 280 kr i serviceavtal. Ca 2000 mil för år 2020 varav ca 460 mil långresor semester, 400 mil långresor arbete, 1000 mil lokalt i Stockholm och närområde där de flesta resor går enbart på el med en bränslebesparing på ca 450-500 L över året (men i sammanhanget marginell ekonomisk betydelse). Jag blev granskad av SKV i deras rutinkoll 2020 på dyrare förmånsbilar förra året och allt var korrekt för kännedom. Bränslekonomin från körjournalsdata bifogas längst ned. Enbart på el kommer jag sommartid ca 35-37 km och utan att köra särskilt varsamt och vintertid med kallt batteri (garage 13 C) ca 25-30 km.

Nu min tanke till dig. Med en privat utgift på 12410*12=148920 samt bensin på 15000 kr + garage 1500 kr/mån, totalt ca 183 tkr/år och 15 tkr/mån så har jag funderat på om det inte vore billigare och delvis smidigare att lösa bilbehovet med en kombination av taxi , evt prenumerationstjänst och hyra en större bil för semesterresor (exv Sixt per vecka BMW X5 12700 kr X7 14300 kr ) :) Jag fick intryck av att du mest behövde XC90:an för de längre resorna och då skulle du kanske hyra en större bil på semesterresorna om du i övrigt klarar dig med Teslan till vardags som alternativ till att köpa en?
Bilagor
Screenshot 2021-03-02 at 23.01.57.png
Screenshot 2021-03-02 at 23.01.57.png (17.64 KiB) Visad 827 gånger
#1433480
Vänsterfil skrev: tis 02 mar 2021, 23:35
Hej, lite allmän info om XC90 T8 som du kanske har nytta av. Jag har som bakgrund XC90 T8 MY2020 som förmånsbil i mitt eget bolag sedan jan 2020 som är fullutrustad med allt förutom det dyra innertaket som jag valde bort i ett slags självbedragande gest av sparsamhet efter att priset före rabatt kom upp i 1050000. Vi har fyra barn och en rullstol så vi behöver som du en sjusitsig bil. Jag är mycket nöjd med den, funktion, inredning, utrustning och prestanda. Med tanke på att det föreföll som att du skulle ta den på ditt bolag så betalade jag 300000 inkl halvt avdragbar moms i en första förhöjd leasinghyra, ca 13000 inkl moms i leasinghyra och 12410 kr i förmånsvärde (höjt 1/1 från 11590), drygt 200000 med ej avdragbar moms som restvärde, 360 kr i årlig skatt, 850 kr i försäkring och 280 kr i serviceavtal. Ca 2000 mil för år 2020 varav ca 460 mil långresor semester, 400 mil långresor arbete, 1000 mil lokalt i Stockholm och närområde där de flesta resor går enbart på el med en bränslebesparing på ca 450-500 L över året (men i sammanhanget marginell ekonomisk betydelse). Jag blev granskad av SKV i deras rutinkoll 2020 på dyrare förmånsbilar förra året och allt var korrekt för kännedom. Bränslekonomin från körjournalsdata bifogas längst ned. Enbart på el kommer jag sommartid ca 35-37 km och utan att köra särskilt varsamt och vintertid med kallt batteri (garage 13 C) ca 25-30 km.

Nu min tanke till dig. Med en privat utgift på 12410*12=148920 samt bensin på 15000 kr + garage 1500 kr/mån, totalt ca 183 tkr/år och 15 tkr/mån så har jag funderat på om det inte vore billigare och delvis smidigare att lösa bilbehovet med en kombination av taxi , evt prenumerationstjänst och hyra en större bil för semesterresor (exv Sixt per vecka BMW X5 12700 kr X7 14300 kr ) :) Jag fick intryck av att du mest behövde XC90:an för de längre resorna och då skulle du kanske hyra en större bil på semesterresorna om du i övrigt klarar dig med Teslan till vardags som alternativ till att köpa en?
Har du finansiell leasing på en miljonbil med restvärde på 200 000 kr? Går Skatteverket verkligen med på så lågt restvärde? Hur mycket rabatt fick du förresten på den bilen?

Intressant tanke att hyra en X7 för långresor, då hade man ju rest med stil, men för oss faller det på att vi dels har behov för två bilar och dels har sjusitsbehovet var gång hela familjen ska iväg, vilket ändå sker någon gång i veckan.

Jag har tidigare (innan barnen) bott centralt i storstad och sålde då bilen för att istället testa att åka taxi och hyra bilar efter behov. Jag planerade att halvera mina transportkostnader, men det visade sig att jag faktiskt sänkte dem med 90%. Jag blev nämligen dumsnål när varje resa skulle betalas separat. Varför ta taxi när jag kan vänta 10 minuter på bussen, och varför hämta ut en bil från bilpoolen för 200 kr för att åka till Willys och storhandla när man kan småhandla i den dyra butiken på hörnet. Varför betala 1500 kr för en hyrbil över helgen för att åka till svärföräldrarna som man egentligen inte har lust att besöka, och så vidare. Utöver det var man tvungen att boka bilar i god tid inför populära ledigheter, så mycket flexibilitet försvann. Det höll i 6 månader, sedan köpte jag en ny bil...
#1433980
Jo, jag resonerar så här:

- Utan att ha räknat så noga på det har jag tagit för givet att TCO på Model X är betydligt högre än XC90. Model X kostar 1150 ksek (innan bonus) och T8 Pro Edt kostar mig 815 ksek (B5 Pro Edt kostar 705 ksek).

- Model X har för närvarande lång leveranstid och jag vill ogärna vänta.

- Jag gillar min Tesla 3 AWD Long Range och skulle lätt kunna köpa en likadan igen. Jag använder den som förstabil, och räknar med att det förblir så. Med det sagt så har Tesla ändå en bit kvar innan de når premiumkvalitet på sina produkter.

- Jag behöver ett motorvägslok som kan frakta hela familjen på sex personer under långa bilresor. Jag har tidigare regelbundet kört motorvägsetapper på 50 mil med marschfart på 130-160 km/h. Detta har gått utmärkt i den BMW 730d (med komfortstolar och massage) som jag tidigare hade, men kräver nog lite mer tålamod med en Tesla, speciellt när det blir flera etapper per dag.

- Att hänga en likkista på dragkroken på en miljonbil känns inte värdigt, men jag tror nog vi ska kunna klara oss med det bagageutrymme som finns, förutsatt att man kan få in skidor på något sätt. Under långresor har vi alltid ett säte nedfällt i sjusitsiga bilar.
Tack för svar!

Jag misstänkte som sagt att du hunnit värdera de olika parametrarna lite grand. ;)
Min tanke var inte att kritisera utan att lära mig - tack för inputen

Vad jag förstår så går det fortfarande, även efter uppgraderingen, inte att fälla mittsätet separat på model X 7-sittsig och 6 sittsig
går inte bakersta raden att fälla på (vilket ju är synd för oss som är skidåkare och fyra i familjen)

Att TCO:n är högre är jag inte helt säker på (Blir den verkligen högre än 15000/mån? )- kolla bara på blocket vad folk begär för beggade MX - billigast just nu är 600K för en 2016 med 75kWh-batteriet och nästa 10000 mil på mätaren. (billigaste 3-åringen ligger strax under 800K)

Tänk även på att T8:an har väldigt liten tank - så den har väl ungefär samma räckvidd som en en MX i praktiken (nåja - det går väl fortare att tanka än att ladda och mackar är fortfarande vanligare än superchargers ;) )

Premiumkänslan litar jag helt på ditt ord ;)

Själv kör jag på tok för lite för att kunna motivera bilar i dessa prisklasser. ~1500 mil/år varav 800-1000 är semesterresor.
#1434098
Emlben skrev: lör 06 mar 2021, 10:00
Jo, jag resonerar så här:

- Utan att ha räknat så noga på det har jag tagit för givet att TCO på Model X är betydligt högre än XC90. Model X kostar 1150 ksek (innan bonus) och T8 Pro Edt kostar mig 815 ksek (B5 Pro Edt kostar 705 ksek).

- Model X har för närvarande lång leveranstid och jag vill ogärna vänta.

- Jag gillar min Tesla 3 AWD Long Range och skulle lätt kunna köpa en likadan igen. Jag använder den som förstabil, och räknar med att det förblir så. Med det sagt så har Tesla ändå en bit kvar innan de når premiumkvalitet på sina produkter.

- Jag behöver ett motorvägslok som kan frakta hela familjen på sex personer under långa bilresor. Jag har tidigare regelbundet kört motorvägsetapper på 50 mil med marschfart på 130-160 km/h. Detta har gått utmärkt i den BMW 730d (med komfortstolar och massage) som jag tidigare hade, men kräver nog lite mer tålamod med en Tesla, speciellt när det blir flera etapper per dag.

- Att hänga en likkista på dragkroken på en miljonbil känns inte värdigt, men jag tror nog vi ska kunna klara oss med det bagageutrymme som finns, förutsatt att man kan få in skidor på något sätt. Under långresor har vi alltid ett säte nedfällt i sjusitsiga bilar.
Tack för svar!

Jag misstänkte som sagt att du hunnit värdera de olika parametrarna lite grand. ;)
Min tanke var inte att kritisera utan att lära mig - tack för inputen

Vad jag förstår så går det fortfarande, även efter uppgraderingen, inte att fälla mittsätet separat på model X 7-sittsig och 6 sittsig
går inte bakersta raden att fälla på (vilket ju är synd för oss som är skidåkare och fyra i familjen)

Att TCO:n är högre är jag inte helt säker på (Blir den verkligen högre än 15000/mån? )- kolla bara på blocket vad folk begär för beggade MX - billigast just nu är 600K för en 2016 med 75kWh-batteriet och nästa 10000 mil på mätaren. (billigaste 3-åringen ligger strax under 800K)

Tänk även på att T8:an har väldigt liten tank - så den har väl ungefär samma räckvidd som en en MX i praktiken (nåja - det går väl fortare att tanka än att ladda och mackar är fortfarande vanligare än superchargers ;) )

Premiumkänslan litar jag helt på ditt ord ;)

Själv kör jag på tok för lite för att kunna motivera bilar i dessa prisklasser. ~1500 mil/år varav 800-1000 är semesterresor.
Tror inte det är så liten tank på XC90.
Min XC60T8 har 70l tank medan min V90CC D4 har 60l tank. Så tänker att XC90 T8 borde även den ha en 70l tank eller mer.
#1434168
stegev skrev:
Tror inte det är så liten tank på XC90.
Min XC60T8 har 70l tank medan min V90CC D4 har 60l tank. Så tänker att XC90 T8 borde även den ha en 70l tank eller mer.
XC90 i allmänhet har 70-71 liter (osäker på om det är årsmodell eller bara avrundningsfel som gör skillnaden), men T8 enbart 50 liter.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]