Mycket beror såklart på vilken relation man har till bilen, i det finns ju ofta ett beslut om hur länge man ska behålla bilen och därför är mer noga med bilen.
Jag hade en XC60 D4 AWD MY13 som jag tänkte ha väldigt länge. Körde 35,000 mil med den innan jag till slut sålde den för ett par månader sen.
Polestar-optimering gjordes vid tidiga mil och fick 215 hk och en väldigt fin gång, det var ett skäl till att bilen kändes mer kapabel. Hade aldrig problem med ökad bränsle- eller oljeförbrukning, kylarvätskan skötte sig själv, DPF var aldrig ett problem trots en del korta sträckor.
Servade alltid bilen ett par 100 mil på auktoriserad verkstad innan det egentligen var dags, oavsett om det gällde liten eller större service. Bytte slitagedelar direkt när det behövdes; det blev mest bromsbelägg, några torkarblad men även lampa till bromsljus och strålkastare, vid ett tillfälle batteri och vid ett annat generator. Fick även ett stenskott på panoramaglaset som åtgärdades. Fick också oljan i växellådan bytt tre gånger per 10,000 mil. Bytte även ut sommar- och vinterdäck en gång vardera.
Utöver det hölls bilen i nästan pedantiskt skick (just för att jag tänkte behålla den länge) med en handtvätt i veckan, diverse lackbehandlingar, rengöring in- och utvändigt, behandling för läder interiört, skydd för stenskott på främre stötfångare och ovanför vindrutan. Lyckades att inte orsaka en enda skråma varken på eller i bilen, vilket jag i efterhand anser vara nästan omöjligt. Men det bidrog till att fortsätta ta hand om bilen även efter otaliga mil med den.
Har ju under åren hört mycket gott om motorn och det är ju ett stort skäl till att den rullade 35,000 mil. Men jag tror att tar man väl hand om bilen så ökar man verkligen sina chanser att bilen går långt. Det ska ju dock sägas att man blir redigt mycket mer känslomässigt investerad i allt som händer med bilen - på gott och ont.
Tror att en kombination av att välja en stabil motor, vilja ta hand om bilen, följa serviceprotokoll, åtgärda fel direkt samt att ha en väldigt massa tur är ett vinnande koncept. Nu kanske inte 35,000 mil är extremt mycket, men det är i det övre skiktet sett till mil, anser jag.
Här är en S60 T6 AWD MY13 som rullat lite mer än 40,000 mil:
https://www.blocket.se/vi/95188895.htm
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EJC363