Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1433098
Jag kommer till hösten börja på ett nytt jobb som kommer innebära rejält med körning på landsvägar i norra Sveriges inland. Jag har provjobbat lite nu under vintern/våren och sett vilt i princip varje gång jag åkt, och vid två tillfällen har jag passerat olycksplatser där andra smällt med älgar. Jag har under snart 7 år med körkort inte kört på annat än småfågel trots 2-3000 mil om året, men när jag nu i framtiden ska ge mig ut på dessa vägar regelbundet inser jag att risken att förr eller senare smälla är ganska överhängande. Jag är kort och gott ganska nojjig kring detta.

Jag kör i dagsläget en mycket fin Volvo 960 från -97, men det är ju bara att acceptera att det har gått otroligt mycket framåt med både aktiv och passiv säkerhet sedan dess. Det är det ju också önskvärt med något som inte drar strax under litern på landsvägen. Dessutom vill jag inte riskera att smälla en någorlunda ovanlig modell i osedvanligt fint skick. Min 960 kan jag ju ändå ha kvar och finåka med sommartid etc.

Men hur pass ny bil ska man satsa på för att känna sig någorlunda trygg? Ni får ursäkta min okunskap då jag aldrig ägt en modern bil, men jag har förstått att Volvo sedan några år tillbaka har system som kan hjälpa till att upptäcka större djur som kommer upp på vägbanan och varna/bromsa bilen. Det känns ju inte alls som ett dumt extrastöd att ha. Är det en stor fördel till SUV:ens fördel vid en krock? Jag vill egentligen absolut inte ha en SUV av diverse skäl. Jag har sneglat lite på en lätt begagnad V60 av nuvarande generation, säkrare blir det väl knappast, men det är för min del otroligt mycket pengar att lägga 3-400 tusen på en bil. Livhanken är å andra sidan ovärderlig.

Volvo känns oavsett ganska givet, både då jag alltid kört det men framförallt med tanke på att det bör vara en av få (eller den enda?) biltillverkare som faktiskt krocktestar sina bilar för viltolyckor. All input är välkommen. :-)

/Björn
#1433115
Problemet är att man fäller krokben på älgar, så de tippar över bilen.
Hur stabil takkonstruktionen är mellan årsmodeller vet jag dock inte.
Själv hade jag nog tittat på en S80 eller XC70 av senaste modell med någon form av rejäla extraljus, typ de nedan.
Sen om man vill ha diesel/bensin och AWD/FWD måste man fråga sig också :-)
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 1-15252452
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 2-15234779
#1433259
Jag skulle släppa ut mina barn i en V70N -05 eller nyare. Då får du antisladd som med viss sannolikhet bidrar mer till din överlevnadssannolikhet än system som bromsar för älgar. Och den passiva krocksäkerheten är bra.

960 är numera en gammal bil.

De aktiva antikrocksystemen i nyare Volvo är bra att ha om du har råd. Hur mycket de hjälper går att diskutera.

Jag kör själv omkring i en XC90 av senaste generationen. Den hör till de säkrare bilar du kan köra.
#1433304
Jag har väl i första hand siktat in mig på 2010 eller nyare bil, i alla fall. Då lär man ju sätta ribban relativt högt när det gäller säkerheten.

Diesel och AWD är krav. Kombi är en bonus, så de mest aktuella modellerna är väl V70II och senaste generationen av V60 (hade förra generationen av V60 som företagsbil för några år sedan och gillade den inte alls, stor på utsidan och liten på insidan, så den går bort).

Budget? Ja, mellan 100 och upp till cirkus 300 är väl acceptabelt. Såg tex en 2019 V60 D3 AWD som gått 2500 mil ute för 329, det är väl ungefär där smärtgränsen går. Hade egentligen tänkt börja renovera badrum men det får i så fall vänta ett tag.

Men man verkar kunna få en fin V70 för ungefär hälften så är inte skillnaden enorm lutar det väl mer ditåt. Det är ju säkra bilar hur man än vänder och vrider på det, även om tio års utveckling säkerligen gjort en hel del. Men det finns tid att fundera, det är inte förrens i höst det börjar bli aktuellt.
#1433318
Skulle titta på XC60 då med, då kan du säg lägga 200 000 på en och ha resterande till badrummet. Rymligare än förra V60:n men också högre passiv säkerhet och fruktansvärt skön att köra och kliva in och ur :)
#1433810
Jag har kört både XC60 och XC70 av ungefär samma årsmodell. XC70 var markant bekvämare att åka landsväg med. Det finns dock inte aktivt system för att upptäcka vilt förrän i V90. Bilar, fotgängare och cyklister klarar en XC70/V70 av senare typ. Men inte älgar.
#1433817
Sen att få med VOC med. Tror det kom 2012-2013, men det står ju om bilen har det eller ej
#1433830
När kom "animal detection", viltvarning, i Volvos bilar? Visst ingår det i nyare Volvos "City Safety" i vissa modeller?
De flesta viltolyckor sker utanför "city" så City Safety kan ge lite falska ledtrådar kanske vad den klarar av.
Har inte kollat hur animal detection funkar men nån här vet säkert.
Jag har en V70 MY14 och den har inte animal detection. Har sprungit älgar framför mig och jag varit hårsmån att köra på dem men ingen åtgärd eller varning från bilen så jag antar jag inte har animal detection.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1433831
bem skrev: fre 05 mar 2021, 11:03 När kom "animal detection", viltvarning, i vissa modeller av Volvos bilar? Visst ingår det i nyare Volvos "City Safety" i vissa modeller?
De flesta viltolyckor sker väl utanför "city" så City Safety kan ge lite falska ledtrådar kanske vad den klarar av.
Har inte kollat hur animal detection funkar men nån här vet säkert.
Jag har en V70 MY14 och den har inte animal detection. Har sprungit älgar framför mig och jag varit hårsmån att köra på dem men ingen åtgärd eller varning från bilen så jag antar jag inte har animal detection.
/Bo

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]