Jo, jag resonerar så här:
- Utan att ha räknat så noga på det har jag tagit för givet att TCO på Model X är betydligt högre än XC90. Model X kostar 1150 ksek (innan bonus) och T8 Pro Edt kostar mig 815 ksek (B5 Pro Edt kostar 705 ksek).
- Model X har för närvarande lång leveranstid och jag vill ogärna vänta.
- Jag gillar min Tesla 3 AWD Long Range och skulle lätt kunna köpa en likadan igen. Jag använder den som förstabil, och räknar med att det förblir så. Med det sagt så har Tesla ändå en bit kvar innan de når premiumkvalitet på sina produkter.
- Jag behöver ett motorvägslok som kan frakta hela familjen på sex personer under långa bilresor. Jag har tidigare regelbundet kört motorvägsetapper på 50 mil med marschfart på 130-160 km/h. Detta har gått utmärkt i den BMW 730d (med komfortstolar och massage) som jag tidigare hade, men kräver nog lite mer tålamod med en Tesla, speciellt när det blir flera etapper per dag.
- Att hänga en likkista på dragkroken på en miljonbil känns inte värdigt, men jag tror nog vi ska kunna klara oss med det bagageutrymme som finns, förutsatt att man kan få in skidor på något sätt. Under långresor har vi alltid ett säte nedfällt i sjusitsiga bilar.
Tack för svar!
Jag misstänkte som sagt att du hunnit värdera de olika parametrarna lite grand. ;)
Min tanke var inte att kritisera utan att lära mig - tack för inputen
Vad jag förstår så går det fortfarande, även efter uppgraderingen, inte att fälla mittsätet separat på model X 7-sittsig och 6 sittsig
går inte bakersta raden att fälla på (vilket ju är synd för oss som är skidåkare och fyra i familjen)
Att TCO:n är högre är jag inte helt säker på (Blir den verkligen högre än 15000/mån? )- kolla bara på blocket vad folk begär för beggade MX - billigast just nu är 600K för en 2016 med 75kWh-batteriet och nästa 10000 mil på mätaren. (billigaste 3-åringen ligger strax under 800K)
Tänk även på att T8:an har väldigt liten tank - så den har väl ungefär samma räckvidd som en en MX i praktiken (nåja - det går väl fortare att tanka än att ladda och mackar är fortfarande vanligare än superchargers ;) )
Premiumkänslan litar jag helt på ditt ord ;)
Själv kör jag på tok för lite för att kunna motivera bilar i dessa prisklasser. ~1500 mil/år varav 800-1000 är semesterresor.