Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1433005
Någon som vet hur långt en V60 (2011-2017) klarar att rulla innan den går sönder, eller blir för dyr att reparera för att det ska vara motiverat att behålla den?
Förstår att det är skillnad på bil och bil eftersom körstil och kanske även tur påverkar livslängden, men på ett ungefär?
Frågar eftersom jag är intresserad av hur länge jag kommer kunna ha min egen bil, en V60 T3 automat som står i varmgarage och körs nästan dagligen men bara kortare sträckor (5-15 km).
Vad är det längsta en V60 (11-17) har rullat?
#1433018
Min åsikt är att förfallet börjar vid 20.000 mil. Vid 30.000 (ca 15 år) blir det mindre aktuellt att göra reparationer för 10.000 eller mer.

Det är min åsikt. Tänk på att det är skillnad på vad man får för 10.000 beroende på om man gör det själv eller lämnar in.
#1433075
En T3 som närmar sig 35000 mil: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 6-15250077
Är det själva drivlinan man funderar på skulle jag titta på V70 som ofta har rullat avsevärt mycket längre.
Sen beror det ju på vad man som individ tycker är för dyrt att reparera. Somliga tycker ett kamremsbyte är för dyrt, andra byter gladeligen en motor.
Min som är en 2017 närmar sig 13000 mil och rullar väl i stort sett obehindrat frånsett sedvanligt underhåll.
#1433085
Även om bilen håller kanske man vill ha en som inte har nedsuttna stolar, sliten och smutsig inredning i övrigt. Utvändigt likaså, inte bara lacken, men matta och solblekta plastdetaljer är inte heller så kul... dessa saker varierar mycket beroende på hur bilen är skött, var och hur den används och förvaras spelar mer roll än milen. Utöver det är det sällan god ekonomi att byta bil istället för att reparera, är man nöjd med sin bil är det bara att hålla efter den och fixa det som går sönder.
#1433121
Det finns ju dom som tycker en reparation för 5000kr är jättemycket pengar. Det kan vara samma person som har en bil som tappar 6000kr/månad i värdeminskning.... Det är en märklig värld.
#1433184
Min v60 d2 e drive har rullat 32000mil och har långa mol på mätaren då ägaren före kört Hedemora - Norge.
Jag titta på den och en som hade gått 13000mil och valde den som gått 30000 då den var bättre och var finare och har gått varm och inte så mycket start och stopp kort körningar.

Vad jag gjort.
Jag bytte kamrem och multirem och vattenpump o spännande i december 32000mil.
Sen här i förra månaden fick den nya skivor och beläg bak och nya fjädrar och stötdämpare och krängningshämmare och stag.

Så nä inte mycket mer en v70.

Spridarna bytte förra ägaren i höstas.

Har alltid haft lång milare då de oftast är bättre skötta och en runt 30000 och allt är bytt är bättre en en som gåt 13-15 som allt snart ska bytas på och nästan aldrig fått gått och blivit riktigt varm innan parkering.

Enkelt typ exempel såg grannens 11 som som gått ca 4000-5000 mil den motorn o lådan mår inte bra så mycket missljud och mycket slitas delar som börjar ge upp.
Den har gått ca 2km till jobbet sen 2km hem 5 dagar I veckan = aldrig blivit nå längre körningar.
#1433188
Mycket beror såklart på vilken relation man har till bilen, i det finns ju ofta ett beslut om hur länge man ska behålla bilen och därför är mer noga med bilen.

Jag hade en XC60 D4 AWD MY13 som jag tänkte ha väldigt länge. Körde 35,000 mil med den innan jag till slut sålde den för ett par månader sen.

Polestar-optimering gjordes vid tidiga mil och fick 215 hk och en väldigt fin gång, det var ett skäl till att bilen kändes mer kapabel. Hade aldrig problem med ökad bränsle- eller oljeförbrukning, kylarvätskan skötte sig själv, DPF var aldrig ett problem trots en del korta sträckor.

Servade alltid bilen ett par 100 mil på auktoriserad verkstad innan det egentligen var dags, oavsett om det gällde liten eller större service. Bytte slitagedelar direkt när det behövdes; det blev mest bromsbelägg, några torkarblad men även lampa till bromsljus och strålkastare, vid ett tillfälle batteri och vid ett annat generator. Fick även ett stenskott på panoramaglaset som åtgärdades. Fick också oljan i växellådan bytt tre gånger per 10,000 mil. Bytte även ut sommar- och vinterdäck en gång vardera.

Utöver det hölls bilen i nästan pedantiskt skick (just för att jag tänkte behålla den länge) med en handtvätt i veckan, diverse lackbehandlingar, rengöring in- och utvändigt, behandling för läder interiört, skydd för stenskott på främre stötfångare och ovanför vindrutan. Lyckades att inte orsaka en enda skråma varken på eller i bilen, vilket jag i efterhand anser vara nästan omöjligt. Men det bidrog till att fortsätta ta hand om bilen även efter otaliga mil med den.

Har ju under åren hört mycket gott om motorn och det är ju ett stort skäl till att den rullade 35,000 mil. Men jag tror att tar man väl hand om bilen så ökar man verkligen sina chanser att bilen går långt. Det ska ju dock sägas att man blir redigt mycket mer känslomässigt investerad i allt som händer med bilen - på gott och ont.

Tror att en kombination av att välja en stabil motor, vilja ta hand om bilen, följa serviceprotokoll, åtgärda fel direkt samt att ha en väldigt massa tur är ett vinnande koncept. Nu kanske inte 35,000 mil är extremt mycket, men det är i det övre skiktet sett till mil, anser jag.

Här är en S60 T6 AWD MY13 som rullat lite mer än 40,000 mil:
https://www.blocket.se/vi/95188895.htm
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EJC363

8-)
#1433394
Jag har en -15 med den då nya t5 motorn.
Har bytt 2 grejer på motorn (tidigt) och lite bromsar. I övrigt, krängningshämmarbussningar fram och ett fjäderbenslager när den rullat typ 1500 mil.
Nu har den gått 19000, och det är fortfarande bara att tanka och köra.
Som ovan skrivet så blir man ju lite känslomässigt investerad i bilen, men det var aldrig tanken att jag skulle ha den så här länge.
Men den fungerar ju hur bra som helst, och man trivs med den
#1433518
Skulle säga att den är väldigt skön efter 18k mil! Nu var den som tjänstebil så jädrans massa körning de första 4- åren. Detta är en -16 modell å redan uppe i 18,4 men grymt go ändå. Skulle säga att kanske stötdämparna skulle må bra av lite tillsyn men service är gjord efter intervall och jag vårdar den väldigt mycket. Så hoppas 30k plus.

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]