Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nyman90
#1432891
Hej, ja det tog över en vecka efter att jag köpt bilen som jag upptäckte det, de svarta breda listerna i "pianolack" runt dörrarna är spruckna i nederkant, i princip alla men det är vänster bakdörr som syns mest, dom andra är mindre små sprickor.
Försäljaren menar att de inte var något dom visste om (konstigt när dom brukar se varenda skavank på inbytestestet annars)
Förra ägaren visste om det men det var redan där när han köpte den så han visste inte hur det uppkommit.
Volvo tar inte på sig det, ovanligt fel plus att bilen är 4år gammal säger dom.

Kollar lite på Bildelsbasen, för ska man köpa alla från Volvo så kostade det 10.000kr, och de är alltså bara delarna :-/

Någon som varit med om liknande? Jag lägger upp en bild på den som är värst

Bild
av Nyman90
#1432998
Xanthopteryx skrev: mån 01 mar 2021, 04:42 Köpt av handlare?
Reklamera.
Konsumentköplagen.

Japp, frågade ändå om dom visste om några skavanker och då visade han ett stenskott. Visst svårt att se, men har dom gjort en noggrann inbytestestet borde dom ju ha sett detta
av Keiser
#1433011
Jag har också fått några sprickor längst ner på ena listen, mycket mindre än det du har (ca 1 cm). Hur går man tillväga med konsumetköplagen, känner handlarna till den i detta avseende? kan välja Bilmånsson, Bilia eller Bildeve i skåne.
av Xanthopteryx
#1433028
Konsumentköplagen:
Där du köpt bilen. Första sex månaderna skall bilfirman bevisa att det inte är ett ursprungsfel. Sedan är det du som har bevisbördan för att det inte är ett ursprungsfel. Tre år har du på dig att reklamera.
av Keiser
#1433031
Ja men hur funkar det i praktiken, säger de att de inte tar det lär det vara svårt för mig att bevisa fel (förmodar att de kan hävda handhavarfel). Ok, så det är bara på firman man köpt bilen man kan vända sig till, inte volvohandlare generellt (dvs inte volvo centralt utan specifikt handlaren), lite för långt för min del att åka för denna grej i så fall. :)
av AndS
#1433107
Xanthopteryx skrev: mån 01 mar 2021, 18:11 Konsumentköplagen:
Där du köpt bilen. Första sex månaderna skall bilfirman bevisa att det inte är ett ursprungsfel. Sedan är det du som har bevisbördan för att det inte är ett ursprungsfel. Tre år har du på dig att reklamera.
Jag tolkar det som en begagnad bil och ett synligt felaktighet som syns genom att enbart titta på platspanelen vid sidofönsteren, dvs inget som uppkommit efter köpet på den vecka ts ägt bilen. Att köpa en vara vara t.ex. bil och i efterhand påtala det som är helt synligt vid visuell kontroll, nja vill företaget säga nej här så tror jag de får rätt. Men de kan ju också fixa det som lite "goodwill", men tvingade nja där är det betydligt mera tveksamt.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]