Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
#1432941
PalleH skrev:Passar på och fråga när det snackas bromsar,hur är er erfarenhet av de skivor med hål i anläggningsytan.
Är de bra?håller de lika länge? är väl mest en utseende fråga framförallt.
Hade dom vart behövda på så hade dom funnits där från fabriken.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1432946
TommyP86 skrev:De flesta verkar nöjda med sina ate ceramic. Måste dock flika in att mina lämnar märken efter bromsbeläggen på skivan när den stått still. Blir ett rejält oväsen när man bromsar sen. Går heller inte bromsa bort.
Skriker hejdlöst i låga hastigheter när bromsarna är våta/kalla också.
Ate ceramic
Brembo skivor.
Har redan hunnit byta skivor fram en gång, trodde det var de hålgjutna skivorna jag hade på som lät först.
Kom först när det började saltas.

Kommer inte köpa igen dessvärre. På en sommarbil hade jag inte tvekat däremot, inget bromsdamm alls.
Mina är knäpptysta, märkligt...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1432948
Verkar vara nåt fel på mina belägg? Är samma fram och bak, och var samma med förra skivorna också.
Låter (och känns) lite som när man bromsar hårt med spruckna skivor.
Lite besviken, var rätt lyrisk i somras/höstas, skönt slippa allt bromsdamm.
av pieeks
#1432970
Svarar på min egen fråga och Teves va svaret där fram. TRW bak..
Fan det börjar krypa på att man jobbar nattskift och inte har lagt sig ännu 🤷‍♂️
Användarvisningsbild
av js1
#1432974
apersson850 skrev: sön 28 feb 2021, 12:33 Däremot har jag tillräckligt förstånd för att lätta på gasen när jag kommer ikapp en lastbil på landsvägen. Många tycks ju uppleva den som en överraskning. De har sett den i en kilometer, men måste lik förbaskat bromsa när de kommer nära den. Det behöver aldrig jag, för jag begriper i förväg att lastbilen inte kommer att gå upp i rök bara för att jag kommer närmare den.
...eller folk som måste dra på lite extra på avfarten när man lämnat motorvägen för att sekunden senare stå på bromsen. Man kan säkert tjäna nån tiondels sekund. :bored:
av UnleashFusion
#1432979
MartinS skrev: mån 01 mar 2021, 10:50
TommyP86 skrev:De flesta verkar nöjda med sina ate ceramic. Måste dock flika in att mina lämnar märken efter bromsbeläggen på skivan när den stått still. Blir ett rejält oväsen när man bromsar sen. Går heller inte bromsa bort.
Skriker hejdlöst i låga hastigheter när bromsarna är våta/kalla också.
Ate ceramic
Brembo skivor.
Har redan hunnit byta skivor fram en gång, trodde det var de hålgjutna skivorna jag hade på som lät först.
Kom först när det började saltas.

Kommer inte köpa igen dessvärre. På en sommarbil hade jag inte tvekat däremot, inget bromsdamm alls.
Mina är knäpptysta, märkligt...
kan intyga att mina vanliga bremo skivor fram o bak + ate ceramic fungerar ypperligt. inga ljud här. tänkte först köpa ate skivor + ceramic men brembo var liksom.. -65% när jag köpte dom så jag kunde inte säga nej till det :o
av genetal13
#1432999
MartinS skrev: sön 28 feb 2021, 15:12 Ate skivor med ate ceramic belägg rekomenderas.
Har provat keramiska klossar på en v70 märkte ingen skillnad alls. Har en Audi med keramiska bromsskivor och det är en djävla skillnad när du kör hårt men till vardags märks inget. Sen vet jag inte vad kostar Ate klossar 6-700 när jag köper klossar ligger dom på 6000 bara för klossarna och jag har haft flera bilar med ccb och är inte Ate tillverkare utan Pagid.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1433116
Om man tror att ett par belägg som kostar under tusenlappen skall ha samma effekt som keramiska skivor för 100tkr så är man kanske lite ute och cyklar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1433132
Keramiska belägg brukar väl damma mindre och hålla längre för de är så hårda. Nackdelen är att hårdheten gör att man sliter ut skivorna mycket fortare.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]