Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1432770
snepo skrev:Ja och vad händer när dom tar bort subventionerna på elbilar?
Elbilar blir billigare för varje år så man kommer troligen kunna fasa ut bonus/malus närmsta 5 åren.

Man väntar sig en minskning av pris på batterier med ytterligare ca 70% fram till 2030. Kring 2023 blir då en elbil med ca 40 mil billigare än en motsvarande med förbränningsmotor.
#1432882
Verdi skrev:När priserna kommer ner i mer rimliga nivåer tror jag att folk inte kommer vilja köra på diesel om de inte måste. T ex köra med husvagn. Ska jag titta in i spåkulan tror jag dock att det är en dålig idé att köpa aktier i husvagnstillverkare. Folk kommer nog överge den semesterformen mer och mer i framtiden. Många av er som redan semestrar med husvagn kommer säkert fortsätta med det men återväxten kommer vara begränsad. Varför lida hela året bara för att få sitta i en plåtburk några veckor på sommaren?
Jag kan mycket väl tänka mig en elbil, men de som finns nu fungerar som sagt inte i praktiken till att dra husvagnar med. Så antingen får jag ha två bilar eller ge upp husvagnen, om jag ska ha elbil idag. Då lider jag mer av att ha två fordon att hålla ordning på än att köra med en diesel.

Att jag använder husvagn beror helt enkelt på att jag då och då behöver bo där det inte finns något annat boende. Inget tillgängligt hus, alltså. Så ska jag ge upp husvagn får jag ge upp de verksamheter som påkallar behovet av boendet också.

Det finns de som förespråkar att man ska köra elbil och så hyra bil när man behöver dragbilen. Men återigen, så länge vi tittar till dagsläget så går det inte heller. Det finns inga rimliga dragbilar att hyra. Krok på en hyrbil är lika vanligt som tänder på höns.
#1432885
joel80 skrev:Snabbladdare är inget som lockar för normal vardagsladdning.
För privatbilister, nej. Men det pratas ju om att även yrkestrafiken ska elektrifieras. Där behöver det snabbladdas titt och tätt, för de har inte tid att så och vänta utanför sina vanliga rasttider. Där behöver det laddas med hög effekt så fort fordonet står vid en laddstation. Egentligen skulle det behövas laddare vid lastbryggorna också, men det blir mycket krångel att anpassa dem så man kan ladda där bilarna står stilla under lastning.
#1432915
Det finns de som drar husvagn året runt, om än inte jättevanligt.
Har bekanta som drar sin lagom stora boggi till Åre vintertid exempelvis, för vinteruppställning. De är nöjda och trivs med det, nu ska de tydligen beställa en Adria 903 HT... :-o :-)
Vilken elbil klarar den pjäsen, framförallt på fjällvägarna i Jämtland?
#1432939
2.8 ton är ju inget man drar med de flesta personbilar heller förvisso
#1433268
Verkar som det kan gå snabbare och bensin och diesebilar blir förbjudna redan om 4 år. Ingen tillverkare klarar att uppfylla nya Euro 7 kraven då de gäller 100% av körnigen, oavsett temperatur, belasting , ålder osv. Ad blue tex funkar ju inte i -40 osv.

https://www.euractiv.com/section/transp ... -industry/
#1433313
VolvoB20 skrev:Verkar som det kan gå snabbare och bensin och diesebilar blir förbjudna redan om 4 år. Ingen tillverkare klarar att uppfylla nya Euro 7 kraven då de gäller 100% av körnigen, oavsett temperatur, belasting , ålder osv. Ad blue tex funkar ju inte i -40 osv.

https://www.euractiv.com/section/transp ... -industry/
Seriehybriden borde ju fixa de där problemen i alla fall :)

Frågan är när det kommer miljökrav/klassning för elbilar?
#1433328
SubMarine skrev: tis 02 mar 2021, 21:48 ..Frågan är när det kommer miljökrav/klassning för elbilar?
Först när laddarna blir så smarta att de vägrar befatta sig med importerad el från polsk kolkraft :-D
Allvarligt talat, batterierna lär väl bli föremål för livscykelanalyser men det ligger nog en bit bort innan det bestämmer miljöklassning?
  • 1
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 390

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]