Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1432701
apersson850 skrev:Original belägg bak höll 17000 mil på min XC70. Tror ni trampar på fel pedal.
Manuell? gubbkörd :P ? Annars Låter det helt osannolikt att bromsarna fungerade som de skulle.
av HakanF
#1432703
apersson850 skrev:Original belägg bak höll 17000 mil på min XC70. Tror ni trampar på fel pedal.
Du pendlar väl långa sträckor på stor väg? isf så blir det många mil där du inte behöver bromsarna jämfört med folk som kör i stadsmiljö....
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1432704
Dessutom sliter det hårt på bromsarna när man kör på Autobahn flera gånger/år exempelvis, bromsa ner från 240 till 60 upprepade gånger på varje resa...
av JcN
#1432720
KalleJ skrev: lör 27 feb 2021, 12:38 @pieeks

Getech.se har 20% februari rea nu. De har både Zimmermann 2500kr och Brembo 3100kr. Kör på deras Zimmerman runt om själv.
De ger dig rätt grejer på reg.nr tillskillnad mot Autodoc.
Vill man va petig så kanske ATE ceramic belägg hade varit att föredra, men det kostar dubbla priset på beläggen då.

https://www.winparts.se/bromssystem/bro ... 86193.html
Men dubbelkolla att de är rätt art.nr.
Och Zimmerman är, om de inte ändrat leverantör, är även fabriksmonterade på Bmw.

Köpte själv Brembo till en av bilarna för något år sedan men en skiva slog sig. Blev grinig och köpte istället de billigaste på AD (Kavo) och de har fungerat klanderfritt. Var även belagda så behövde inte heller tvätta dom innan montering vilket är smidigt.

// Jonas
Användarvisningsbild
av apersson850
#1432782
KalleJ skrev:Manuell? gubbkörd :P ? Annars Låter det helt osannolikt att bromsarna fungerade som de skulle.
Automatlåda har den, det är helt säkert. Bromsarna fungerade, det är också helt säkert. Efter ungefär 30000 mil fick jag byta skivor bak, för de började bli tunnslitna. Fram är det också dags nu, för skivbyte, efter 33000 mil. Fram höll beläggen 20000 mil ungefär.
Jag kör väldigt stor andel av tiden med adaptiv farthållare igång.

Men visst, jag bromsar inte i onödan. Då kommer jag ju ingen vart. Däremot har jag tillräckligt förstånd för att lätta på gasen när jag kommer ikapp en lastbil på landsvägen. Många tycks ju uppleva den som en överraskning. De har sett den i en kilometer, men måste lik förbaskat bromsa när de kommer nära den. Det behöver aldrig jag, för jag begriper i förväg att lastbilen inte kommer att gå upp i rök bara för att jag kommer närmare den.

Men visst, gubben blir förstås gammal också. På den förra bilen (som jag köpt ny) hände det att jag fick byta skivor för att de var blåsvarta och sprack. Det har inte hänt på den här än.
På Volvoverkstaden skrattade de bara och sa att sånt brukade de bara se på ambulanser och polisbilar.
fjohan82 skrev:Dessutom sliter det hårt på bromsarna när man kör på Autobahn flera gånger/år exempelvis, bromsa ner från 240 till 60 upprepade gånger på varje resa...
Vet inte. Har inte kommit längre än till 210 (indikerat) med den här. Sen började det låta konstigt i passagerarsätet. Förra nyköpta Volvon nådde 246 (verkligt, mätaren hade gått utanför skalan). Men just då behövde jag inte bromsa. Däremot från 230 till 70 någon gång, så jag vet vad du menar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1432811
Ate skivor med ate ceramic belägg rekomenderas.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1432910
Jag vill minnas ceramic kostar någon hundring eller två mer än vanliga ate, som i sin tur kostar ett par hundra mer än budgetbelägg. Detta på tyska siter då.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1432917
De flesta verkar nöjda med sina ate ceramic. Måste dock flika in att mina lämnar märken efter bromsbeläggen på skivan när den stått still. Blir ett rejält oväsen när man bromsar sen. Går heller inte bromsa bort.
Skriker hejdlöst i låga hastigheter när bromsarna är våta/kalla också.
Ate ceramic
Brembo skivor.
Har redan hunnit byta skivor fram en gång, trodde det var de hålgjutna skivorna jag hade på som lät först.
Kom först när det började saltas.

Kommer inte köpa igen dessvärre. På en sommarbil hade jag inte tvekat däremot, inget bromsdamm alls.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1432933
Passar på och fråga när det snackas bromsar,hur är er erfarenhet av de skivor med hål i anläggningsytan.
Är de bra?håller de lika länge? är väl mest en utseende fråga framförallt.

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]