Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av DirkSchneider
#1432795
Jag svetsar ifrån vanlig utan men proppen löser hela tiden (16a), jag har även ett 400 volts uttag med 5 poler, kan jag ta 220 ifrån det för driva svetsen?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1432817
Det blir exakt samma sak som i ett vanligt uttag. En CEE kontakt är bara "3 vanliga uttag i 1" (extremt enkelt förklarat).

Om du smäller en 16A säkring så bör du nog allt kolla upp vad som mer delar samma säkring i huset, och anpassa dig efter det... Det är ju inte så att varje uttag har 10A eller 16A, utan det kan ju vara hur många kontakter som helst som måste dela på dessa 10/16/whatever A.
av DirkSchneider
#1432872
Tack Lucifer!
Det är därför jag tänkte ta o svetsa från mitt fempolsuttag då det måste vara kopplat mot en ensam säkring?
Uttaget sitter i garaget.
av Amarace
#1432900
Du har tre faser, med antagligen 16A eller 20A huvudsäkringpå varje, det delas av allt i ditt hus och garage.

Så på ditt trefasuttag har du max 16A på varje fas, det enskilda uttaget du har på 16A har alltså lika mycket.
MEN, du kanske har snedbelastning, så fasen där ditt enskilda uttag sitter har mer belastning än på resterande faser.
Det fiffiga med trefasuttaget är att du då kan få bättre om den fas du då använder där inte är samma fas (att du använder en av dom andra faserna än det enskilda uttaget alltså).

Det märkliga är att du skriver att du har 16A på uttaget, det är sällan det på ett vanligt uttag, och om säkringen far just för det uttaget, o inte en huvudsäkring, så har du större än 16A huvudsäkringar. Eller är det en huvudsäkring som far?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1432901
Jo, det måste vara en sjujäkla svets om den smäller 16A ensam :p Min antika blyklump till svets smäller inte ens 10A fören man går över ~150A, och det tror jag mest är för att jag har "snabbkaraktär" på säkringen. En trög skulle troligen klara lite mer...

Att ha ett 16A 1fas-uttag i garaget är dock inte så superduper ovanligt, iaf inte om det är relativt nydraget(~20år).
Men första förutsättningen för att kunna ha det är såklart att huvudsäkringarna är större än 16A... annars räcker det ju med att ha igång en lampjäkel samtidigt i huset så smäller dom innan säkringen för 16A-uttaget smäller :p
Användarvisningsbild
av lennarte
#1433084
Jag har gjort en sådan själv, 16A CEE 3-fas stickpropp med 50 cm kabel och ett 1-fas uttag. Funkar bra till min 160 kg högtryckstvätt.
Hade tidigare 3 st kablar med uttag på, men det var tydligen inte tillåtet. Kan bli "knas" med jordfelsbytaren om man använder mer än ett av uttagen. Det ska vara en "nolla" till varje fas när det är en-fas och i ett 3-fas uttag har du bara en nolla till 3 faser.
Jag har (fortfarande) 20A huvudsäkring trots många års "trakaserier" (är i.o.f ett tag sedan nu) från elbolaget att jag har för stor säkring.
av Amarace
#1433346
Lennart, faserna är ju förskjutna, så varje fas använder bara sin del av nollan åt gången, det är ju därför man får det "jämnt" med trefas. Så det är inga problem att ta ut tre 230V uttag ur ett Trefas CEE16A uttag.
Fungerar ju likadant i ett vanligt proppskåp, en jord, nolla och tre faser in (eller tre faser och en gemensam nolla/jord som sedan delas upp i separat nolla och jord) som sen fördelas ut i grupper, men nollan är ju ändå gemensam i grunden.
Jordfelsbrytaren kollar ju egentligen bara att samma ström som flyter genom faserna även ska flyta genom nollan, när det förhållandet blir fel så löser den ut. Har man då lite läckströmmar här och var så behövs inte mycket för att den ska lösa ut.

Om man därmot kör nån fullösning som att använda jorden som nolla så löser den ut. (var mest vid gamla trefasuttag utan nolla det fuskades med det)

Har också gjort en egen adapter, som används för kompressor och svets, där jag har fasomkopplare på stickproppen (jag vet vilken fas som är minst belastad, på vintern kan det dock bli lite annorlunda beroende på element o.s.v., därför är det bra att kunna välja snabbt mellan två olika faser)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1433367
Amarace skrev:Lennart, faserna är ju förskjutna, så varje fas använder bara sin del av nollan åt gången, det är ju därför man får det "jämnt" med trefas. Så det är inga problem att ta ut tre 230V uttag ur ett Trefas CEE16A uttag.
Joo, jag använde den med 3 kablar först tills jag fick reda på att det inte var tillåtet. Detta var i samband med att jag monterade in jordfelsbrytate i garaget. Då ändrade jag den till en kabel.
Huvudpropparna (20A) är gemensamma till garage och huset i övrigt men det är delat direkt efter. En kabel till en central i huset och en till en (då nymonterad) central till garaget. Detta var för jag tog strömmen till golvvärmen i altangolvet från garaget. Där satt innan 3 st 16A proppar. Huset i övrigt hade sedan tidigare jordfelsbrytare.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): J[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]