- tor 14 jan 2021, 18:50
#1423618
Tänk så här:
VVT ska dra med kammen direkt när den börjar rotera. Inte börja med ett glapp.
Jag vill minnas att motorn roterar medurs sett från kamremmen. (Kan minnas fel)
Då ska VVT vara i botten medurs.
Står inte VVT i botten så vrids bara VVT och kamaxeln står still tills den går i botten. Då är den axeln ur sync.
Därför ska alltid allt vridas åt rätt håll när motorn ska syncas/nollas, eller vad man vill kalla det.
Så alla VVTglapp är BAKÅT i rotation.
OBS! Jag tar inget ansvar för om jag minns detta felaktigt!
Kolla också Youtube efter videos tex om du nu inte vill investera i handbok.
VVT ska dra med kammen direkt när den börjar rotera. Inte börja med ett glapp.
Jag vill minnas att motorn roterar medurs sett från kamremmen. (Kan minnas fel)
Då ska VVT vara i botten medurs.
Står inte VVT i botten så vrids bara VVT och kamaxeln står still tills den går i botten. Då är den axeln ur sync.
Därför ska alltid allt vridas åt rätt håll när motorn ska syncas/nollas, eller vad man vill kalla det.
Så alla VVTglapp är BAKÅT i rotation.
OBS! Jag tar inget ansvar för om jag minns detta felaktigt!
Kolla också Youtube efter videos tex om du nu inte vill investera i handbok.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.