Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1432652
AndS skrev:
Cox skrev: lör 27 feb 2021, 18:59 Nä det har nog alla förstått, det enda som går att göra är anlita jurist som får kontakta volvia, så löser det sig nog.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Om inte ts gör det mera strukturerat så är det tyvärr där ts i det närmaste befinner sig.
Så då ska ts göra det med ett blankt papper menar du. Behövs mycket info och konkreta bevis, mått, för att juristen ska kunna ro det hela i land. Som Cox påpekar, struktur. Gärna så som ts redan gjort med pilar på en bild med mått inskrivna och vad det är och bör/ska vara

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



Användarvisningsbild
av GLIZ
#1432663
Alternativet är att ge upp och acceptera felen. Jag skulle nog krävt ersättning för den vädeminskning av bilen som generellt varit under det dryga halvåret hittills som bilen varit obrukbar. Många försäkringsbolag har en ersättning för tiden man inte kan bruka bilen men värdeminskningen över tid ska bilia stå för anser jag. Nu när bilen är "färdig" men inte kan anses vara brukbar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av perin
#1432702
Som någon var inne på tidigare med en träkloss, fast använd frigolit istället som är mycket enklare att ”frisera”. Tillverka en kloss och passa in den på den korrekta sidan. Använd den sedan som en normal och prova på den felaktiga sidan och den skall då antagligen inte komma in alls alternativt glappa en hel del.
#1432717
perin skrev: lör 27 feb 2021, 23:20 Som någon var inne på tidigare med en träkloss, fast använd frigolit istället som är mycket enklare att ”frisera”. Tillverka en kloss och passa in den på den korrekta sidan. Använd den sedan som en normal och prova på den felaktiga sidan och den skall då antagligen inte komma in alls alternativt glappa en hel del.
Ska man skräddarsy en sådan då måste man göra det kant till kant typ överallt. Vilket är nästan omöjligt då man blir tvungen att såga/slipa lite extra här o där för att den ska gå in och då har man redan bjudit på några millimeter. Sedan måste det bli ändå mätbart för att kunna jämföras med den tillåtna diffen vad det nog är. Då är det bättre att mäta skiten direkt. Men hitta en rätt metod och sedan får man övertyga KBV och andra att KBV inte mätt ordentligt...svårt.
Min bil är inte ens hos mig nu som sagt, Bilia ska jobba med de andra fel och därefter ska det troligen på Ditec igen. Så om jag ska mäta ngt då måste jag på ngt sätt förklara varför jag göra detta.
Han som jobbar med bilen har gått genom alla anmärkningar som KBV hittat. Och frågar om de ska jobba med bilen eller bättre sagt om jag säger JA.
Jag svarade typ självklart att ni får åtgärda det som inte är korrekt utfört från början. Och så tillägger jag att detta att jag säger JA till en reparation på reparation betyder väl inte att jag godkänner det stora felet.
Han sa bara: "Det kommer du att köpa ändå eftersom vi har fått det godkänt av KBV".
I det läget har jag inte möjlighet och ork att hetsa upp stämningen utan ville bara komma vidare.

Men jag måste få svar på varför KBV godkänner och mäter så annorlunda jämfört mot alla andra. Samt andra konstigheter med dörren, bakluckan, BLIS, kameror m.m.
Jag vet idag varför många har pratat omkull, ljugit, varit "oförskämda", velat att jag ska acceptera ngt jag inte ska m.m. men än sål änge är det bara "bevis för mig själv".
Man mår inte bra av all sånt skit som händer.
Men jag älskar den bilen och hoppas på att det löser sig.
av AndS
#1432733
GLIZ skrev: lör 27 feb 2021, 20:40 Så då ska ts göra det med ett blankt papper menar du. Behövs mycket info och konkreta bevis, mått, för att juristen ska kunna ro det hela i land. Som Cox påpekar, struktur. Gärna så som ts redan gjort med pilar på en bild med mått inskrivna och vad det är och bör/ska vara
Om du citerar mitt inlägg bör du då ta med vad jag skrivit, så snäll som jag är klipper jag in den igen:
"Men ska man vara krass nu så är inte problemet hur man mäter!
Du behöver strukturera utifrån vad många redan skrivit i tråden och bestämma dig hur du vill fortsätta driva det som du ser som problem.
* Din part är försäkringsbolaget och till dem ska du göra framställan på vad du inte är nöjd med och godkänner.
* Se till att du har dokumenterat på ett relevant sätt vad som är felaktigt åtgärdat av tidigare krockskada.
* Vem ska företräda dig, maggropskänslan jag har i den långa tråden att du själv kanske inte ska ta den rollen.
* Har du funderat på hur långt du vill driva det och vad det får kosta för du kan ganska snart hamna i att göra det juridiskt riktigt."


Det står mycket tydligt "Se till att du har dokumenterat på ett relevant sätt vad som är felaktigt åtgärdat av tidigare krockskada." Har även skrivit tidigare att ts själv bör beställa en kontroll av oberoende företag, ja det kostar pengar men ibland kan det vara vägen framåt och senare kan man begära ersättning för kostnader som uppstått om "man får rätt".

Frågan är inte längre nya mätmetoder eller förklaringar hu man kan mäta. ;-)
av AndS
#1432735
GLIZ skrev: lör 27 feb 2021, 21:10 .Nu när bilen är "färdig" men inte kan anses vara brukbar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Nu är jag djävulens advokat och för att hjälpa ts. Vad grundar du det på att bilen inte är brukbar?
Finns inga dokument i tråden som visar på något sådant, däremot diverse bilder på olika pilar hit och dit.
Vad är det som inte är brukbart? Det finns utseende/estetiska brister bekräftade som ska åtgärdas men inget vad jag läst som gör bilen obrukbar?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1432763
AndS skrev:
GLIZ skrev: lör 27 feb 2021, 21:10 .Nu när bilen är "färdig" men inte kan anses vara brukbar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Nu är jag djävulens advokat och för att hjälpa ts. Vad grundar du det på att bilen inte är brukbar?
Finns inga dokument i tråden som visar på något sådant, däremot diverse bilder på olika pilar hit och dit.
Vad är det som inte är brukbart? Det finns utseende/estetiska brister bekräftade som ska åtgärdas men inget vad jag läst som gör bilen obrukbar?
Lucka och dörr som inte är som de ska. Mått som tycks flytta på sig kan betyda att något är värre än det ser ut. Det anser jag vara illavarslande och i mina ögon är en sådan bil obrukbar tills anledningen är utredd.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av AndS
#1432767
Nja, vad jag kan läsa har KBV hittat följande enligt ts:
"KBV har gjort en massa anmärkningar på lacken (apelsin), passningar, baklycktan är sönder, märken, glömda sådana plastdetaljer som sitter på skruvar under bsgagenattan.
Jag har inte lagt märke till det eftersom jag koncentrerat mig på andra stora problem."

Det är vad de hittat som dokumenterat och ts accepterat ska åtgärdas.
av Cox
#1432778
Svårt att bedöma, då vi inte sett någon dokumentation alls mer än bilder och TS problem som enda dokumentation. Kopia på besiktningen vore bra att se.

Men som jag sajt tidigare, en bil som är så pass kvaddad blir aldrig bra. Byt bort den även om man gillar bilen. Den kommer bli svår att sälja vidare när det blir dags även att byta in, ta tillfället i akt och byt in sen på bilia som anser att det inte är något fel på den.

Men följ att gott råd Nu dokumentera tydligt och sakligt kontakta jurist och löp linan ut den vägen. Något annat kommer du inte framåt med.

Mvh
Cox


Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bem
#1432781
Man har ju ett bra utgångsläge om fakta är på ens sida. Om nu alla inblandande klarar se fakta i vitögat utan att tusenlappar skall skygga synen hos vissa... 8-)
Lycka till! Håller tummarna allt går bra till slut.
Bo
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 40

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]