KalleJ skrev:Manuell? gubbkörd ? Annars Låter det helt osannolikt att bromsarna fungerade som de skulle.
Automatlåda har den, det är helt säkert. Bromsarna fungerade, det är också helt säkert. Efter ungefär 30000 mil fick jag byta skivor bak, för de började bli tunnslitna. Fram är det också dags nu, för skivbyte, efter 33000 mil. Fram höll beläggen 20000 mil ungefär.
Jag kör väldigt stor andel av tiden med adaptiv farthållare igång.
Men visst, jag bromsar inte i onödan. Då kommer jag ju ingen vart. Däremot har jag tillräckligt förstånd för att lätta på gasen när jag kommer ikapp en lastbil på landsvägen. Många tycks ju uppleva den som en överraskning. De har sett den i en kilometer, men måste lik förbaskat bromsa när de kommer nära den. Det behöver aldrig jag, för jag begriper i förväg att lastbilen inte kommer att gå upp i rök bara för att jag kommer närmare den.
Men visst, gubben blir förstås gammal också. På den förra bilen (som jag köpt ny) hände det att jag fick byta skivor för att de var blåsvarta och sprack. Det har inte hänt på den här än.
På Volvoverkstaden skrattade de bara och sa att sånt brukade de bara se på ambulanser och polisbilar.
fjohan82 skrev:Dessutom sliter det hårt på bromsarna när man kör på Autobahn flera gånger/år exempelvis, bromsa ner från 240 till 60 upprepade gånger på varje resa...
Vet inte. Har inte kommit längre än till 210 (indikerat) med den här. Sen började det låta konstigt i passagerarsätet. Förra nyköpta Volvon nådde 246 (verkligt, mätaren hade gått utanför skalan). Men just då behövde jag inte bromsa. Däremot från 230 till 70 någon gång, så jag vet vad du menar.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.