Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1432404
TomasGBG skrev: fre 26 feb 2021, 14:38
Under drygt 3år med laddhybrid är de tillfällen jag laddat på resa färre än ena handens fingrar.
Då räknar jag inte besök hos mina föräldrar eller sommarstugan eftersom det också är "hemma".
Skälen till att jag inte laddar på resa är framförallt krånglet. Den stora uppsjön betallösningar och avtal. Avsaknaden av "snabbladdning/3-fas laddning". Vidare tycker jag det är att utnyttja gästfriheten i överkant att koppla in sig när man besöker vänner mm. (Ska jag stå med en skvätt bensin eller diesel när de kommer till mig??)
Ja där fick du in en del tänkvärt. Finns ju bensintank i Volvo laddhybriden också... Blir mest hemmavid och lite pendling till jobbet det blir att köra på ren eldrift i laddhybriden för mig vid närmare eftertanke (V90 T6 Recharge i mitt fall).
Bo
#1432668
Xanthopteryx skrev: lör 27 feb 2021, 11:44 Börja med att läsa standarden för hur uttagen testas. Detta dessutom på sprillans nya uttag. Inte oxiderad och slitna, som sitter hemma hos typ alla.

https://www.elinstallatoren.se/innehall ... sladdning/

Finns många problem med schuko.
Fast du dissade ju ett cee 3-fas. Med en omvandlare.
#1432693
Schuko är att anse som nödlösning och bör inte användas dagligdags för laddning. Kontakttypen är helt enkelt inte utvecklad för långvariga höga strömuttag - särskilt inte när de börjar bli slitna. Finns en del att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida: https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... sladdning/
#1432739
MickeO skrev: lör 27 feb 2021, 22:44 Schuko är att anse som nödlösning och bör inte användas dagligdags för laddning. Kontakttypen är helt enkelt inte utvecklad för långvariga höga strömuttag - särskilt inte när de börjar bli slitna. Finns en del att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida: https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... sladdning/
Men det är inget vanligt uttag få jag kommer från ett 3-fas. Det är visserligen en adapter på men det är ju inget vanligt uttag ändå. Det är ju samma princip som om jag stoppar en laddbox. Infrastrukturen är densamma.
#1432747
Lockis skrev:
MickeO skrev: lör 27 feb 2021, 22:44 Schuko är att anse som nödlösning och bör inte användas dagligdags för laddning. Kontakttypen är helt enkelt inte utvecklad för långvariga höga strömuttag - särskilt inte när de börjar bli slitna. Finns en del att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida: https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... sladdning/
Men det är inget vanligt uttag få jag kommer från ett 3-fas. Det är visserligen en adapter på men det är ju inget vanligt uttag ändå. Det är ju samma princip som om jag stoppar en laddbox. Infrastrukturen är densamma.
Jag förstår inte exakt hur du menar men är ett Schuko-uttag inblandat öht så är "ej rekommenderat" applicerbart vid höga och långvariga strömuttag.
#1432751
“ Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.”

Det kan ju omöjligen klassas som ett vanligt om det är konverterat från 3-fas...
#1432914
TomasGBG skrev: fre 26 feb 2021, 14:38
bem skrev:
Hemingway skrev: fre 26 feb 2021, 08:05
... bilen kan inte laddas med 3-fas (11kW), endast 3,7kW genom 16A enfas. Gäller alla Volvos laddhybrider på marknaden.
En fråga:
Jag har ju en V90 T6 Recharge på ingående (leverans v.21) och i avtalet står det att bilen kommer levereras dels med
laddkabel 10 ampere 7 meter Schuko, dels med laddkabel Hybrid 16 ampere 7 meter Typ 2 som kostar i vanliga fall 4216 kr men följer med gratis till Recharge MY21 på nån sorts kampanj.
Skall jag åka omkring med bägge laddkablarna om jag skall på resa och vill vara säker på att kunna ladda överallt?
Behöver jag nån mer laddkabel för att gardera mig eller skall jag skaffa nån sorts adapter för att gardera mig. Hur många olika laddkablar/kontakter finns det... CEE 3-fas laddkabel skall jag väl inte behöva släpa omkring på eftersom Volvos laddhybrider bara klarar 1-fas.
Bo
Under drygt 3år med laddhybrid är de tillfällen jag laddat på resa färre än ena handens fingrar.
Då räknar jag inte besök hos mina föräldrar eller sommarstugan eftersom det också är "hemma".
Skälen till att jag inte laddar på resa är framförallt krånglet. Den stora uppsjön betallösningar och avtal. Avsaknaden av "snabbladdning/3-fas laddning". Vidare tycker jag det är att utnyttja gästfriheten i överkant att koppla in sig när man besöker vänner mm. (Ska jag stå med en skvätt bensin eller diesel när de kommer till mig??)
Hela tanken med laddhybrid är ju att inte ladda på resa, så det är ju inte konstigt utan högst normalt.

Gällande gästfriheten så är det ju olika mellan olika saker. Jag kan bjuda på 10kr ström när någon besöker mig med en laddhybrid. Maten och vinet för kvällen kanske ändå är 500kr för det besökande paret så den där 10-kronan gör ingen skillnad för mig som värd.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]