Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430252
Vad vart lösningen? Har problem med att bilen drar. Nya däck, nya bromsar då dom gamla kärvade, 4 hjulsinställning gjord, verkstan som gjorde 4hjulsinställningen kollade det mesta men kunde inte heller förstå varför. Så det är styrväxeln som ligger härnäst. Lite tungstyrd på servon.
#1430530
Jag fattar inte hur ett rotationsglapp ska kunna skapa att den drar.
Snarare då, att hydrualventilerna släpper igenom så hjälpkolven pressar lite när den inte borde. I så fall ska den gå rakt utan multirem.
(Inget oljeflöde)

Men jagv tycker att säkert 8 av 10 bilar vill åt diket lite om.man släpper ratten. För att vägarna lutar så mycket/ är sönderkörda. I alla fall i misskötta inlandet.
#1432618
LindeMan86 skrev:Vad vart lösningen? Har problem med att bilen drar. Nya däck, nya bromsar då dom gamla kärvade, 4 hjulsinställning gjord, verkstan som gjorde 4hjulsinställningen kollade det mesta men kunde inte heller förstå varför. Så det är styrväxeln som ligger härnäst. Lite tungstyrd på servon.
Ingen lösning än så länge. Jag kör dagligen med bilen och tränar mentalt på att ignorera att den drar till höger. Hittills har jag inte tyckt att det varit värt att börja byta styrväxeln för att testa om det skulle hjälpa.

Fick höra från en verkstad att vinkelväxeln (bilen är fyrhjulsdriven) måste bort för att byta styrväxel. Kostnaden för styrväxelbyte känns hög på en så pass gammal bil med tanke på att jag inte är säker att det hjälper mot sneddraget.

När det blev kallare var det som att styrningen (styrväxeln?) började föra lite oljud när jag svängde på ratten vid stillastående. Men vid plusgrader hörs inget ovanligt.
#1432620
MickeM skrev: ons 17 feb 2021, 12:28 Jag fattar inte hur ett rotationsglapp ska kunna skapa att den drar.
Snarare då, att hydrualventilerna släpper igenom så hjälpkolven pressar lite när den inte borde. I så fall ska den gå rakt utan multirem.
(Inget oljeflöde)
Nej, jag förstår inte riktigt detta heller. Volvo hade testat att köra bilen utan multirem (utan servoverkan), men sade att sneddraget var kvar. De hade också kört motorn med växel i och alla hjul i luften för att se om servon verkade ojämnt, men då höll sig hjulen raka.
#1432626
När det blev kallare var det som att styrningen (styrväxeln?) började föra lite oljud när jag svängde på ratten vid stillastående. Men vid plusgrader hörs inget ovanligt.
Video på detta finns här:
https://streamable.com/60f8wd

Det knarrar alltså när jag vrider på ratten vid stillastående, men bara när det är kallare än ungefär -5 grader. Knarret kommer från styrningen, inte från däcken. Jag upplever inte att det är nån skillnad på varvtal, knarret finns där oavsett. Detta uppstod i januari 2021, hade inte detta symtom förra vintern. Kan detta vara tecken på dålig styrväxel eller är det nåt annat?
#1432689
klacken skrev: lör 27 feb 2021, 20:03 Låter som fjädern men du hade väl nya fjäderbenslagringar?ha någon att ratta när du håller handen på fjädern så känner du om den hackar.
Som du skriver så har jag nya fjäderbenslagringar och fjädersäten så jag tror inte ljudet kommer från fjädern. Ljudet hörs inte alls när det är plusgrader. Det är ingen skillnad i styrningen trots ljudet.
#1433103
Hej.
En liten fundering. Om nu avståndet till skärmkanterna är lite olika på på höger resp vänster sida på samma axel. Detta kan väl påverka karossens aerodynamik så att den kan dra åt ett håll. Om detta skulle vara fallet så borde bilen dra kraftigare åt ena hållet vid högre hastighet.
Olle
#1433106
Nån som höll på med formel 1 påstod att man justerar aerodynamiken för att påverka egenskaperna i hastigheter över 200 km/h, med hjulinställningen för hastigheter under 200.. :P
Låter rimligt, jag tänker inte testa påståendet :-D
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]