Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AHRERZ
#1432560
Min v70 har alltid under mina år tillsammans med den haft problem med värme och fläkten.. För 4 år sen, gav fläkten upp helt, vi bytte själva fläkten samt motståndet då, och det var då mitt i sommaren så kylningen fungerade bra. När det blev kallare och höst märkte man att den inte var så bra på att hålla värmen, men eftersom det varit milda vintrar och jag var mammaledig 2 vintrar i rad så stördes jag inte av det, nu i vinter när vi haft temperaturer ner till - 25 började det bli störande, så, vi testade spola ur värmepaketet och det blev bättre, man kunde iaf köra 5mil utan att frysa ihjäl i bilen. En morgon, när jag var påväg till jobbet, hörde jag en liten "knäpp" och så började fläkten blåsa för fullt, visste direkt att nu gick motståndet, drog ur säkringen när jag kom fram till jobbet annars hade batteriet dragit slut innan jag skulle hem. Satte i säkringen när dagen var slut och då startade inte fläkten, vi bytte motstånd samma kväll och fläkten fungerade som den skulle. Imorse, ca 6 veckor efter vi bytt motstånd senast, "klickade" det till igen, och fläkten tvärdog direkt. Man hör att klimatkontrollen försöker styra och när bilen rörs kommer det ju varmt eller kallt, lite lite, på typ "självtryck". Nu har vi några plusgrader ute, det enda jag inte haft inatt som alla andra nätter är att jag inte hade i motorvärmaren och kupévärmaren, kan det ha någonting med saken att göra? Om jag inte minns fel, var det likadant förra gången att jag inte haft den just när fläkten gick sönder. Kan det ha ett samband? Kan något annat vara fel i bilen, får det för mycket ström, eller varför i all värld går det sönder igen.. Vi kan ju byta själva motståndet själva, sambon är bilmekaniker till utbildningen, men jobbar inte som bilmekaniker så vi har inga hjälpmedel på det viset vi kan ta till, annat än att ännu en gång skruva sönder och byta motståndet.. För jag antar ju att det måste bytas.. Men finns det någon annat som kan vara fel så att det går sönder gång på gång 😐

:crying:
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1432686
KIna-motstånd eller Volvo €riginal? Och fläkten?

Det är normalt fläkten som bränner motståndet**, även om fläkten är "ny".
Men det är sällan dom går sönder...

Kupé/motorvärmare har troligen inte något med felet att göra,
det borde ta mycket lång tid att värma upp kupén så mycket att fläktmotor och motstånd värms anmärkningsvärd.

Jag rekommenderar tyvärr att byta både fläkt och "motstånd".
När ni har fått fläkten att snurra igen, byt värmeregister om ni vill ha värm kupé,
nytta BEHR/Hella/Mahle som är identiska med Volvo €riginal.

** inte en motstånd, men en halvledare-regulator
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av AHRERZ
#1432718
Tack för ditt svar, oj bra fråga, motståndet borde vara Volvos orginsl, men fläkten är ju några år så den är jag osäker på... Men får nog byta båda nu när vi en gång byter, lätt att byta när man en gång är där under och donar 😊🙈
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1432745
Om ni vill ha lite blås från fläkten innan ni byter, så går det att tjuv-koppla mellan kontaktstycken till "motståndet", gärna med en brytare.
Vill man bromsa fläkten lite, får man laborera lite med olika lampor i serie med fläktmotorn... (t.ex en 21W bromsljuslampa och en trestegs växelbrytare?)

PS: Kolla jordningen till fläkten, skruven sitter ungefär i höjd med dörrens nedre gångjärn. (lossa skruven och rengör)

Ha en fin och värm vår :-)
Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]