Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
#1432605
Som konsument bör man tänka på vad som är rimligt, i förhållande till tidsåtgång och materialkostnader.

Att byta däck på fyra fälgar, det tar maximalt 30 minuter för en gubbe. Att då ta 3000 kr för detta, det betyder då att det blir ett timpris på 6000 kr. Vilket är helt orimligt.

Allt över 250 kr per däck är helt orimligt.
#1432679
frippe64 skrev: lör 27 feb 2021, 11:47
volvov702002 skrev: fre 26 feb 2021, 12:24
volvov702002 skrev: tor 25 feb 2021, 20:51 nån skillnad på däcken man köper från tex bythjul mot vad man köper hos däckhandlarna?
slår mej är priserna, eller tar verkstäderna ockerpriser på att kränga?

däcken jag kollat kostar drygt 1500 st bythjul, verkstan ska ha 2300 st krängat o klart , summan alltså 3000 spänn på kränga !!!
minns då nan tog typ 250kr st på såna jobb, blivit så jevla dyrt?

vad jag tänker mest är att denna däckverkstan är ansluten till bythjul....nästan säker på dom själva beställer därifrån sen tänker bekosta mej 3000 i kränga , aldrig i livet. går jag till en annan om dom kör sånt fulspel känner jag
Det är inget fulspel, du har fått ett pris, valet är ditt.

Vad du missar är att däckverkstäder har kostnader, och att dom dessutom vill tjäna pengar på att sälja däck. Inte alla vill jobba gratis som du. Ännu billigare blir det för dig om du monterar däcken själv.

Själv köper jag på bythjul och får monterat för en hundring per däck.
ja det är olika hur verkstäder gör, andra tar betalt för enbart jobbet dom gör dvs kränga, andra vill tjäna en slant till genom sälja däcken med.
Användarvisningsbild
av drlecter
#1432742
Det kan vara smart ekonomiskt att köpa sig begagnade däckmaskiner. Och kränga själv. Det gjorde jag för ung 5 år sen. Däckmaskin och balanserare för 8000:-
Maskinerna har betalat sig själva redan för nåt år sen. Men då har vi 2 bilar,
a- traktorer mm. Sen hjälper man nån emellanåt för en 4- hundring kränga 4 däck. Det är ingen kostnad direkt. 4 ventiler+ däckpasta kostar ca 10:- för ett skifte för 4 däck. Det är väldigt bra för grannsämjan också

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]