Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1432566
William85 skrev: lör 27 feb 2021, 09:31 Är det inte bättre att mäta mot själva plåtskärmen än tröskelplasten? Tänker att plasten säkert har rätt stor tolerans vid montering som inte har med hjulets geometri att göra?, tröskelplasten ser dessutom ut att sitta just lite framskjuten jämfört med plåtkanten ovanför?
Jag har ritat där hur KBV har mätt enligt deras ritning. "hjulcentrum-frsmkant bakskärm". Detta både på min bil och "referens bilen".
Självklart var jag inte där när de mätte men enligt deras text och ritningar så är det så.
#1432567
III skrev: lör 27 feb 2021, 09:41 Och att bilen står på helt plan yta när du mäter för hjulupphängningar fjädrar inte riktigt rakt upp. Tänk där som en framgaffel på en motorcykel, där är det väldigt tydligt. Det är det inte på en bil men när man ska mäta på millimeter så kan det vara viktigt.
Jag var inte där när KBV gjort besiktningen.
Men när jag körde till många andra så var man ordentlig med detta.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1432610
Mät även hjulhusens nedre hörn hela tröskeln framifrån och bakåt. Tycker det är extra viktigt på en såpass ny bil. En äldre, snart stubbracebil (köra skiten-ur-bil, på åker) har liksom inte samma vikt i att bli perfekt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Cox
#1432612
Såga till en träkloss som löper lätt och fritt på oskadad sidan. Klossen lär väl fastna på skadesidan enkelt och tydligt även för mindre vetande.

Ta även tag i apelsinlacken, en ny bil med sådan lack bara skriker jag har varit krockade. Helt otroligt att dom vill lämna ut en bil med ett sådant hafs jobb.


Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


#1432622
GLIZ skrev: lör 27 feb 2021, 17:34 Mät även hjulhusens nedre hörn hela tröskeln framifrån och bakåt. Tycker det är extra viktigt på en såpass ny bil. En äldre, snart stubbracebil (köra skiten-ur-bil, på åker) har liksom inte samma vikt i att bli perfekt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Hm du menar så som jag ritat på denna bild?
Screenshot_20210227-184006_Chrome.jpg
Screenshot_20210227-184006_Chrome.jpg (123.43 KiB) Visad 217 gånger
av Cox
#1432628
Nä det har nog alla förstått, det enda som går att göra är anlita jurist som får kontakta volvia, så löser det sig nog.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av AndS
#1432638
Cox skrev: lör 27 feb 2021, 18:59 Nä det har nog alla förstått, det enda som går att göra är anlita jurist som får kontakta volvia, så löser det sig nog.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Om inte ts gör det mera strukturerat så är det tyvärr där ts i det närmaste befinner sig.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1432648
GATUPLAN skrev:
GLIZ skrev: lör 27 feb 2021, 17:34 Mät även hjulhusens nedre hörn hela tröskeln framifrån och bakåt. Tycker det är extra viktigt på en såpass ny bil. En äldre, snart stubbracebil (köra skiten-ur-bil, på åker) har liksom inte samma vikt i att bli perfekt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Hm du menar så som jag ritat på denna bild?
Screenshot_20210227-184006_Chrome.jpg
Dels där men jag menade i mitt inlägg hela vägen framifrån och bakåt. Tröskelplåten under dörrarna.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1432650
AndS skrev:Hitta inte på nya mätmetoder, det är inte där ts har problem.
Bilen är krockad så ett mått kan va rätt medans ett annat är fel. Ny metod skulle jag inte kalla det. Mäter man på något där allt är snett kan det verka rätt trotts att det sitter snett. Bakskärmen är bytt så det måttet ska också stämma. 1cm här och 1cm där blir många cm. mm ökar också graden av skev kaross. Lägg en penna på bordet och flytta den 1mm 2cm upp med spetsen fixerad på samma ställe riktad mot dig så förstår du vad som händer med 1mm här och där.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 40

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]