Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1432437
Nu har KBV gjort ett utlåtande med massa andra anmärkningar men det stora problemet har de godkänt.

KBV har gjort en massa anmärkningar på lacken (apelsin), passningar, baklycktan är sönder, märken, glömda sådana plastdetaljer som sitter på skruvar under bsgagenattan.
Jag har inte lagt märke till det eftersom jag koncentrerat mig på andra stora problem.

MEN KBV har mätt 3-4 millimeter diff på det avståndet mellan hjulhuskanten och själva centrumkopan. Vilket motsvarande en referens bil de haft. Jag undrar hur gick den mätningen till.
Jag har kollat och mätt på flera verkstäder.
Det var t.o.m. en äldre dam som kollat och beundrat bilen, den dagen jag åkte till verkstad för att skifta till vinterhjul. Sommarhjul satt på, 21" och den äldre tanten sa att hon aldrig sätt en så vacker bil, men hon tyckte att hjulet inte satt i mitten på själva hjulhuset. Alltså t.o.m. en äldre dam lägger märke till det med blått öga.
20210226_155558.jpg
20210226_155558.jpg (384.04 KiB) Visad 369 gånger
Nu har jag vinterhjul 19" och det syns fortfarande tydligt, dock ännu värre blir det med 21".
Se bild och det är mer tydligt i verkligheten.
Men det stora skillnaden som alla andra mätt är när man jämför vänster och höger sida vilket jag inte kan visa på en och samma bild.

Vad har hänt så att KBV inte mäter mer än 3-4 m.m.?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1432446
Mät själv igen. Kan va en deformtionsson som är skadad så att bakänden flyttar på sig. Miss att svetsa den del som ska bromsa en krocks kraft. Något är ju galet. Mät från flera riktpunkter. T.ex kanten på fälgen, och jämför jämför...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1432497
GLIZ skrev: fre 26 feb 2021, 18:21 Mät själv igen. Kan va en deformtionsson som är skadad så att bakänden flyttar på sig. Miss att svetsa den del som ska bromsa en krocks kraft. Något är ju galet. Mät från flera riktpunkter. T.ex kanten på fälgen, och jämför jämför...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Riktigt skumt jag har låtit de reparera bilen då deras inställning var att jag ändå måste "köpa det" ändå eftersom de fått godkänt av KBV. Men hela historien är så skum.
Hur kan alla andra har mätt fel. Man ser ju med blått öga. 3-4 mm ser man ju inte så lätt, dessutom sa de att även "referens bilen" diffade lika mycket.
Där måste KBV gjort en "konstig" mätning.

VARFÖR påstår både Volvia och Bilia att de har gått genom hela bilen och den är perfekt och ändå hittar KBV så många fel och anmärkningar?
Kan inte ens komma ihåg alla fel.
Varför sätter man press på mig att acceptera det som inte fungerar?
Och den diffen är jvlt svårt och dyr att åtgärda. Mkt jobb mkt pengar och man är inte säker på att det blir bra nästa gång.
Med tanke på hur allting gått till så misstänker jag att...
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1432505
Dom javlarna har sett felen men vill inte göra jobbet igen och hade inte räknat med en ägare som kollade saker utan trodde dom kunde lämna över den och säga att nu är den fixad.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


av AndS
#1432522
Det är rätt mätmetod efter man kontrollerat att chassiet är inom toleranserna. Centrum för hjulen är det man utgår från när bilar riktas (finns flera mätpunkter beroende på fabrikat/bil).
Så ska du kunna påvisa felaktighet ska din mätning göras från mittpunkten i fälgen som du markerat i bilden. Och du har ju en alldeles utmärkt kant i centrummärket att mäta från, sedan är det bara att mäta märkets diameter och halvera avståndet som du lägger till din mätning mot skärmkanterna.
Ska du lyckas att övertyga någon måste du använda de metoder som tillämpas och accepteras, det viktiga som jag skrivit tidigare är att du måste fokusera och vara saklig. Det klassiska "att tycka att man har rätt betyder inte att man får rätt".
Litar du inte på det som gjort kontrollmätning är enda alternativet att bekosta egen dokumenterad kontroll.
av AndS
#1432533
Men ska man vara krass nu så är inte problemet hur man mäter!
Du behöver strukturera utifrån vad många redan skrivit i tråden och bestämma dig hur du vill fortsätta driva det som du ser som problem.
* Din part är försäkringsbolaget och till dem ska du göra framställan på vad du inte är nöjd med och godkänner.
* Se till att du har dokumenterat på ett relevant sätt vad som är felaktigt åtgärdat av tidigare krockskada.
* Vem ska företräda dig, maggropskänslan jag har i den långa tråden att du själv kanske inte ska ta den rollen.
* Har du funderat på hur långt du vill driva det och vad det får kosta för du kan ganska snart hamna i att göra det juridiskt riktigt.

Du behöver inte svara i tråden utan det viktiga är vad du gör i praktiken. Vi här är bara "tyckare" och ser inte helheten i din diskussion utan har bara din version av hanteringen.
#1432537
Är det inte bättre att mäta mot själva plåtskärmen än tröskelplasten? Tänker att plasten säkert har rätt stor tolerans vid montering som inte har med hjulets geometri att göra?, tröskelplasten ser dessutom ut att sitta just lite framskjuten jämfört med plåtkanten ovanför?
av III
#1432540
Och att bilen står på helt plan yta när du mäter för hjulupphängningar fjädrar inte riktigt rakt upp. Tänk där som en framgaffel på en motorcykel, där är det väldigt tydligt. Det är det inte på en bil men när man ska mäta på millimeter så kan det vara viktigt.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 40
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]