Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Cox
#1432482
Conti är ett premium däck i högre segmentet, tyvärr slits dom fort. Vill man ha motsvarande kvalitet och längre hållbarhet får man gå på Michelin

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av DOdell
#1432484
TommyP86 skrev: fre 26 feb 2021, 21:03 Säkert helt ok. Kan i övrigt varmt rekommendera Hankook s1 evo2.

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Ha ... L/R-337042
Toppen!
Cox skrev: fre 26 feb 2021, 21:32 Conti är ett premium däck i högre segmentet, tyvärr slits dom fort. Vill man ha motsvarande kvalitet och längre hållbarhet får man gå på Michelin

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Vilket tänker du på, körde med Primacy 4 förra sommaren.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1432504
Både premium contact och primacy är inte utpräglade sportdäck, är du säker på att du inte söker nåt med bättre feeling i? Får ju ändå känslan av att det kan vara viktigt för dig?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1432593
Min rullade på Michelin Pilot Sport 4 förra året.
För en gångs skull verkar jag bara behöva byta två av sommardäcken inför kommande säsong, så jag ger dessa högt betyg :-)
Continental, Dunlop etc. rullar bra också men är inte riktigt lika slitstarka sett till mitt körsätt... :x
Sen går det väl inte att jämföra exempelvis 195/65/15 med 235/40/19 slitagemässigt som jag har förstått det...
#1432601
Kör Continental premium contact 6 på min V70 FWD, körde 700 mil säsongen som var och de höll riktigt bra slitagemässigt. Sen kör jag Michelin primacy på min V70 AWD dom håller bra med tycker jag, fast bilen äter innerkanten även fast jag gjorde hjulinställning innan dom monterades på.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1432964
Jag har exakt dom däcken fast i 18" på min V60. Funkar fint tycker jag, relativt tysta, komfortabla och slits inte så fort. Jag tror de rullade ungefär 1500 mil förra sommaren och det slet bort ungefär 1mm, helt ok slitage med andra ord.

Det enda negativa jag kan säga om dom är att jag tycker de är lite smala. På mina fälgar som är 8" breda är 235 i smalaste laget, fälgskyddskanten når inte riktigt ut över fälgen.

Jag bytte från Conti Sportcontact 3 och dom var ju vassare avseende väghållningen men lät oändligt mycket mer, därav bytet till Premium contact istället. Jag är mycket nöjd.
av klirre
#1433479
MartinS skrev: mån 01 mar 2021, 12:13 Jag har exakt dom däcken fast i 18" på min V60. Funkar fint tycker jag, relativt tysta, komfortabla och slits inte så fort. Jag tror de rullade ungefär 1500 mil förra sommaren och det slet bort ungefär 1mm, helt ok slitage med andra ord.

Det enda negativa jag kan säga om dom är att jag tycker de är lite smala. På mina fälgar som är 8" breda är 235 i smalaste laget, fälgskyddskanten når inte riktigt ut över fälgen.

Jag bytte från Conti Sportcontact 3 och dom var ju vassare avseende väghållningen men lät oändligt mycket mer, därav bytet till Premium contact istället. Jag är mycket nöjd.
Det där är ett dilemma, mina SportContact 3 håller kommande säsong med, sen börjar det kanske bli dags att titta på nya däck.

Jag reagerar alltid på vägljudet när jag byter från mina 16" ballongvinterdäck till sommardäck på 18", men sen är det ju mycket trevligare att köra på små krokiga landsvägar med sommardäcken. Michelin Pilot Sport 4 som fjohan rekommenderar verkar rätt trevliga.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]