Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1421716
Det här har vi diskuterat och undersökt flera år, vilket i sig är spännande eftersom instruktionsböckerna innehållit olika skrivningar, och jag har för mig att man till och med skrev in t.o.m MY09 att man gärna kan vaxa men inte direkt på nybil.
Här kan man se ett exempel på svar från Volvo: viewtopic.php?t=19752

/Thomas
#1421737
Lägger in det svaret i klartext:

"Hej.

Har mailat till volvo fram och tillbaka på grund av allt tjat om garantin skulle försvinna om man la lackskydd på den och att vissa märken(autosmart, mrCap etc) skulle vara godkända..

Inget lackskydd eller vax av viss märke är speciellt godkänt.
Det är bara ren lögn.

Garantin gäller följande..

Du får lägga på vilket lackskydd/vax du vill och garantin kommer att gälla fortfarande.

Om det skulle inträffa något med lacken som kan hänföras till tillverkningsprocessen under garantitid så gäller nybilsgarantin

Om orsaken kan hänföras till det ev. lackskydd man applicerat gäller inte nybilsgarantin.


Enkelt förklarat gäller alltid garantin oavsett lackskydd/vax. Under mycket extrema och mycket ovanliga händelser kan ett lackskydd/vax vara orsak till skadan( ofta har den som lagt på det orsakat det innan), då gäller ej garantin. Men ofta finns det andra försäkringar/garantier som gäller i de fallen.

Hoppas man slipper de falska rykten som vissa försäljare sprider.

Greetz
"
#1421773
Lackskydd är förbannat bra. Jag har inte behövt använda avfettning eller andra starka rengöringsmedel på upp till 2 år efter bilen behandlats, bara något supermilt schampoo. Smutsen fäster inte alls.

Men en enda gång man drar på avfettning eller andra starka medel så är det kört sedan.
#1433566
Lövet skrev: mån 04 jan 2021, 17:02 Lägger in det svaret i klartext:

"Hej.

Har mailat till volvo fram och tillbaka på grund av allt tjat om garantin skulle försvinna om man la lackskydd på den och att vissa märken(autosmart, mrCap etc) skulle vara godkända..

Inget lackskydd eller vax av viss märke är speciellt godkänt.
Det är bara ren lögn.

Garantin gäller följande..

Du får lägga på vilket lackskydd/vax du vill och garantin kommer att gälla fortfarande.

Om det skulle inträffa något med lacken som kan hänföras till tillverkningsprocessen under garantitid så gäller nybilsgarantin

Om orsaken kan hänföras till det ev. lackskydd man applicerat gäller inte nybilsgarantin.


Enkelt förklarat gäller alltid garantin oavsett lackskydd/vax. Under mycket extrema och mycket ovanliga händelser kan ett lackskydd/vax vara orsak till skadan( ofta har den som lagt på det orsakat det innan), då gäller ej garantin. Men ofta finns det andra försäkringar/garantier som gäller i de fallen.

Hoppas man slipper de falska rykten som vissa försäljare sprider.

Greetz
"
Vem på volvo har du mailat?

Denna fråga ställde jag till [email protected], alltså vovlo kundcenter https://www.volvocars.com/se/sidfot/kontakta-oss

Hej

I instruktionsboken till min Volvo står det följande:

”Enbart lackbehandlingar rekommenderade av Volvo ska användas. Andra behandlingar; såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling eller liknande kan skada lacken. Lackskada orsakad av sådana behandlingar täcks inte av Volvos garanti.”

Vilka lackbehandlingar rekommenderar ni då, vilka tillverkare?

Och detta är svaret:

"Tack för ditt mejl angående lackbehandlingar.

Volvo Original Lackskydd/Toughguard är med sina egenskaper det enda lackskydd som är godkänt att applicera på Volvos bilar för bibehållen lackgaranti.

Utförda tester bekräftar att Volvo Original Lackskydd/Toughguard är den behandling med bäst resultat gällande att skapa en avvisande yta för smuts och andra yttre avlagringar - utan att förändra bilens originalutseende eller kulör.

Om du väljer att använda ett annat lackskydd till din bil upphör Volvos lackgaranti att gälla.

Du kan med fördel kontakta din lokala Volvohandlare om du vill ha mer information kring lackbehandlingar för din Volvo.

Tveka inte att höra av dig om du har ytterligare frågor eller funderingar

Med vänliga hälsningar

Maria
Kundrådgivare
Customer Care Center
T +4620948080
[email protected]

VOLVO CAR CORPORATION
10720
SE-405 31 Göteborg, Sweden
volvocars.com
Registered Office Göteborg, Sweden
Registration No. 556074-3089"


Här ställde jag frågan till en annan återförsäljare, Upplands Motor, i Sollentuna:

"Hej,

Tack för ditt mail.

Om du väljer att försegla bilen med ett lackskydd som inte är rekommenderat och godkänt av Volvo så kommer garantin inte att täcka framtida eventuella problem kring lack/kaross.

Ha det så gott!

Med vänliga hälsningar
Julia Blennborn
0771-900 100
[email protected]"
#1433573
Vad är det så speciellt med Volvolack att andra kända lackskydd (ej rekommenderade) skulle utlösa ngt problem...tom vanlig vax. Och vad är det så speciellt med deras lackskydd att det är den enda i hela värden som funkar på Volvo...Känns nästan som ren histeri. Självklart handlar det om att tjäna pengar av Volvo med lackskydd.
#1433713
Freddy100 skrev: ons 03 mar 2021, 21:47 Vad är det så speciellt med Volvolack att andra kända lackskydd (ej rekommenderade) skulle utlösa ngt problem...tom vanlig vax. Och vad är det så speciellt med deras lackskydd att det är den enda i hela värden som funkar på Volvo...Känns nästan som ren histeri. Självklart handlar det om att tjäna pengar av Volvo med lackskydd.
Det finns inget intresse av Volvo, att kontrollera tusentals lackbehandlingar, så dom fungerar på sina bilar. Så man har valt en, testat den, och godkänt den.

Lägg på vad du vill, men fråga firman som gör det, om dom tar över lackgarantin.
#1433853
Fick min nya bil levererad med Volvos lackskydd, Lehaga Toughguard för 1 månad sedan nu. Kommer aldrig någonsin mer använda mig av det.

Förhandlade fram lackskyddet så betalade "inget" för det för ville slippa lägga ett själv direkt. Man har börjat bli kräsen med hal yta och vattenavrinning, här är Lehaga Toughguard rena skämtet. Dessutom har flygrost redan börjat fästa, hmm.

Behandlade min V60 med Ultimate Coat Pro 2.0 själv och var enkelt och enligt mig är 100ggr bättre. Så betalar ni Volvo för deras skydd så spara pengarna å köp ett annat skydd :)

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

#1434272
timebandit skrev: fre 05 mar 2021, 14:12 Fick min nya bil levererad med Volvos lackskydd, Lehaga Toughguard för 1 månad sedan nu. Kommer aldrig någonsin mer använda mig av det.

Förhandlade fram lackskyddet så betalade "inget" för det för ville slippa lägga ett själv direkt. Man har börjat bli kräsen med hal yta och vattenavrinning, här är Lehaga Toughguard rena skämtet. Dessutom har flygrost redan börjat fästa, hmm.

Behandlade min V60 med Ultimate Coat Pro 2.0 själv och var enkelt och enligt mig är 100ggr bättre. Så betalar ni Volvo för deras skydd så spara pengarna å köp ett annat skydd :)

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk
Inga konstigheter. Det är inte ett keramiskt skydd. Tanken är inte iheller att det ska fungera som ett sådant.

Vill man ha glans/avrinning är det inte lahega man ska lägga.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]