Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1432175
joel80 skrev: tor 25 feb 2021, 11:17 En snabbladdare täcker inte behovet av 1000 långsamladdare. Det täcker egentligen inte behovet av nån då det är olika behov vi pratar om. Snabbladdare behöver man när man åker långt, praktiskt taget aldrig under tider då man inte reser längre än bilens räckvidd.

Du har nått tänk om att man med elbil åker och "tankar". Det är inte så det funkar.
Det är inte jag som tänker. Jag läser bara vad olika myndigheter tänker.

En del som i Skåne tänker att det behöver finnas 3.7 miljoner lånsammladdare i Sverige och 80-90% av laddningen sker där.

Andra tänker tvärs om, att man bygger ett nät av snabbladdare så "folk som bor i lägenhet osv" får åka och "tanka ström" för det är orealistiskt att bygga så många långsammladdplatser och det kommer ta på tok för lång tid att få det på plats. Och så kommer det väl att funka för många som vill ha elbil men bor i lägenhet för överskådlig framtid även om man inte gillar det, det är väl den bistra verkligheten..

Jag såg att man kan köpa en egen parkeringsplats i centrala stockholm för 1,2 miljoner, min kollega är nämligen och letar efter en. Jag antar att det priset kommer rusa iväg om det dessutom finns ström tillgänglig.
#1432179
Att tro att det ska vara vettigt att folk ska åka iväg och tanka ström på snabbladdare i närheten av hemmet är att tänka fel. (oavsett vem som tänker det.) En av de fina fördelarna med elbil är just det att man inte behöver bry sig så mycket om laddning och så bara man har långsamladdning där man parkerar ibland.
Även för elnätets del så är det ju en stor fördel med laddning under natten.
3.7 miljoner lånsammladdare i Sverige är kanske lite i överkant. vi har under 5 miljoner personbilar i Sverige. Även om alla skulle vara elbilar är över 50% av fordonsägarna också småhusägare och kan fixa egen laddning. (Många också med två bilar)

Snabbladdare är inget som lockar för normal vardagsladdning.
Tror jag ingen som har elbil vill ha annat än för nödfall.
#1432180
Önska kan ju alla, men det finns ju en verkliget också, du pratar om en önskad verklighet långt fram i framtiden för många människor där man kan ladda överallt.

Vad gör man om man bor i lägenhet och vill ha elbil och det inte finns långsamladdning på gatan? Gör som när man var student och lånade ihop alla skarvskaddar i området för att får ström ned till bilen när behövded göra något som krävde 220.

Nä man får snällt palla sig i väg till en snabbladare någonstans, Det är ju verkligheten idag.

Jag bor i egen fastighet och han sätta upp hur månag uttag jag vill. Men jag kan också förstå att det är inte verkligheten för mängder med med folk.
#1432183
Vi pratar om hur man i framtiden bör bygga laddare. Inte om hur du har det nu.
Du blandar friskt mellan två olika laddbehov. Man kan inte ersätta det ena med det andra. De kan till viss del komplettera varandra men inte mer.
#1432193
VolvoB20 skrev:Vad gör man om man bor i lägenhet och vill ha elbil och det inte finns långsamladdning på gatan?
Man kanske kommer vara bland de sista som får möjlighet att åka elbil? Jag vill nog tro att man ska försöka prioritera att ställa om de som har möljighet (egen garageplats med laddning + villaägare) först. Det kommer ta nog så lång tid.
#1432222
VolvoB20 skrev: tor 25 feb 2021, 12:03 Vad gör man om man bor i lägenhet och vill ha elbil och det inte finns långsamladdning på gatan?
Då får man ta sig i kragen och inse att bil eller elbil i det här fallet inte är en mänsklig rättighet.

Det blir lite som att köpa hus i skogen och gnälla på att det inte finns fiber indraget.

Alla kan inte få/ha allt kort och gott. :-)
#1432346
Variosboy skrev: tor 25 feb 2021, 16:58
VolvoB20 skrev: tor 25 feb 2021, 12:03 Vad gör man om man bor i lägenhet och vill ha elbil och det inte finns långsamladdning på gatan?
Då får man ta sig i kragen och inse att bil eller elbil i det här fallet inte är en mänsklig rättighet.

Det blir lite som att köpa hus i skogen och gnälla på att det inte finns fiber indraget.

Alla kan inte få/ha allt kort och gott. :-)
Går ju inte alls att jämföra.......

Nu är det ju inte ett fritt var att byta till elbil utan det något som det mer och tvingas på oss av myndigheterna. Diesel och bensin bilar kommer skattas till döds både vad gäller skatt på bränsle och fasta skatter som fordonsskatten till det blir helt omöjligt att äga eller köra. Det är ju redan så högt tryck att flera tillverkare bestämt att sluta utveckla nya motore och att sälja annat än elbilar. Och det är ju bara början, trycket kommer ju öka för varje år till det är olidligt.

Staten går ju inte in och tvingar någon att flytta ut i skogen utan fiber :-O

Målet är ju att alla ska köra el-bil i Sverige, men målet är ju knappast att alla ska bo i9 urskogen i Sverige utan fiber, det har jag i alla fall inte hört av dagen politiker.

Finns inte en chans att jag skulle gå och köpa en Bensin eller Dieselbil idag, det finns ju inte på kartan, den kommer strax att vara värdelös och omöjlig att äga eller köra med.
#1432366
Har du helt missat att man lägger ner det gamla telenätet?

Angående statens tvinganden eller ej så kan man ju med det argumentet du själv just gav säga såhär: "staten tvingar ingen att vare sig ha bil eller att bo i en lägenhet", de valen är helt fria.
#1432390
Jag tror det kommer att ta rätt länge innan existerande diesel och bensinbilar kommer att se extrema höjningar på skatten. Detsamma gäller bränsleskatten. Skatten kommer inte att gå ner -- men det stör lite för stora väljargrupper att skatta alltför hårt inom detta område -- se bara på "bensinskatteupproret".

Det som görs är att beskattningen av nya bilar styr rätt kraftigt mot elbilar. Det ger effekt på vilka bilar som finns tillgängliga att köpa i framtiden. Det kommer vid någon tidpunkt att bli svårt att hitta en begagnad diesel/bensinbil. Däremot tror jag att det tar många år innan vi kommer att bli tvingade att sluta köra de bilar som finns idag.

Ekonomiska styrmedel är viktiga. 33,5% av bilarna sålda i januari var laddbara. Utan bonus-malus tror jag inte att det varit så pass högt. Beskattningen har också gjort att nyare begagnade bilar blivit dyrare -- eller i alla fall hållit värdet väldigt bra.
#1432456
Variosboy skrev: fre 26 feb 2021, 11:49 Har du helt missat att man lägger ner det gamla telenätet?

Angående statens tvinganden eller ej så kan man ju med det argumentet du själv just gav säga såhär: "staten tvingar ingen att vare sig ha bil eller att bo i en lägenhet", de valen är helt fria.
Du träffar huvudet på söiken med telenätet.

Likheten med telenätet är väl att man lägger ned det och tvingar folk att köpa mobil på ställen där ingen har byggt ut mobiltäckningen ännu så man står med men värdelös mobil och inte kan kommunicera.

Lite samma att tvinga folk I lägenhet att byta till elbil trots att det inte finns något vettigt laddingsnät för dessa bilägare.

Jag är inte emot övergången till ny teknik. Men är emot att man tvingar över folk till ny teknik men inte har byggt infrastruktur ännu så nya tekniken kan användas.

Vi blev själva av med vårt gamla kopparnät och det tog 5 år innan vi kunde få fiber. Mobiltäckningen är ofta nära noll trots riktantenn på taket.

Men enligt dig är det väl inte någon rättighet heller att ha telefon/mobil/internet. Det är bara att koppla ur gamla nätet och låta kunden vara utan i fem år innan det kommer fiber. Mobiltäckningen är fortfarande totalt kass.

Om staten går in och tvingar någon att byta till ny teknik bör man ju ta npgon form av ansvar att den går att använda. Annars är det fel att tvinga in folk.
  • 1
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 390

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]