Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1431405
Det borde inte stämma.

Backar du, så måste du backa för långt och sen tillbaka igen för att hämta hem "slacket" i VVT.
Motorn roterar medurs.

VVT ställer sig bara framåt i rotationen. Dvs pressar kamaxeln tidigare.

Men jag har förståss aldrig nollat en med dubbla VVT.
av Volvo75
#1431439
Efter ett par varv så synkade det.
Konstigt, har dock aldrig gjort det här förr.
Kamaxel tolk på plats...
Vad tror ni?
Bara att fortsätta?
Bilagor
34670902-D782-4916-A09C-D15758018E2D.jpeg
34670902-D782-4916-A09C-D15758018E2D.jpeg (86.39 KiB) Visad 453 gånger
4F6E1200-1F40-4097-B286-091D871C8AE4.jpeg
4F6E1200-1F40-4097-B286-091D871C8AE4.jpeg (79.66 KiB) Visad 453 gånger
Användarvisningsbild
av Andreas9090
#1431961
SubMarine skrev: sön 21 feb 2021, 14:35 Har för mig jag läst i någon manual att man ska vrida motorn några grader förbi nolläget och sedan motsols tillbaka till 0 igen för att få kamaxeln att linjera upp i bakkant. Det är ett visst "spel" i VVT-dreven. Men som jag minns är det olika beroende på vilket motornummer man har.
Helt riktigt.
av Libbe
#1432304
Lossa inte kamremmen det fösta du gör!

- Dra ur alla stift så blir det inte så tungt att dra motorn runt för hand
- Lås Vevaxeln (Blockverktyg) du hör när den "klickar in läget" = 100% Noll läge
- Märk upp på VVT Hjulens plast kåpa hur dom står? INNAN du lossar Remmen
- Kolla nu i bakkant hur Kamaxlarna står i förhållande till varandra? (Står dom fel?) Kommer inte kamtolken att passa! Utan du måste justera lite......
-Lossa remmen.........
-Byt det du anser skall bytas? Och montera i omvänd ordning.

Jag skulle bytt V-Pump/Kamrem/Löprulle/Spännrulle.............
av SubMarine
#1432443
Är det verkligen rätt att sätta den där metallbiten mellan tolkarna som går till kamaxlarna? Tolkarna ska väl vara helt parallella?
av Libbe
#1432452
SubMarine skrev: fre 26 feb 2021, 17:53 Är det verkligen rätt att sätta den där metallbiten mellan tolkarna som går till kamaxlarna? Tolkarna ska väl vara helt parallella?
Nej
Dom är inte exakt Parallella!
av javlaandersson
#1432595
Volvo75 skrev: sön 21 feb 2021, 09:32 Verkar ej vara vevhusventilationen då test påvisar bra sug. Men just att drevet flyttar sig kraftigt utåt vid rotation.

Det är inte så ovanligt att tätningarna bakom dreven släppet ifrån toppen och pressas utåt och blir otäta
Samma problem med min -03 som fick ny tätningar och ny kamrem nu i veckan
Den har kladdat olja
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]