Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1432298
bem skrev: tor 25 feb 2021, 19:21 Finns det djurkollisionsvarning i en V90, i vilket paket ligger det i eller är det i standardutrustningen?
Vad kallas det numera? Vet det kallades animal detection en gång i tiden. Är den en komponent i det som kallas City Safety numera sen en del år?

/Bo
Stämmer bra, en del av City Safety.
Och om du inte redan hittat manualen - här har du länken (och 13 veckor på dig att plugga):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... id/2020w46
#1432311
Har en XC60 i familjen med uppvärmd vindruta. Tycker trådarna syns rätt mycket. Bor i 08 och hade nog tyckt det var lönt om jag bodde längre norrut men nu är skepsisen påtaglig.

Kan jag på något sätt se om min V90 haft uppvärmd ruta? Finns det någon separat knapp/menyfunktion eller dylikt? Den ruta som sitter där idag är inte uppvärmd men heller inte den ruta som satt på när bilen rullade av bandet. Frågar då bilen har ofanligt mycket utrustning (pano, utökat läder, 4-zonsklima, TV, DAB, B&W...det tar aldrig slut) vilket ger upphov till ett påtagligt mått av nyfikenhet.

Hur blir det vid rutbyte, antar att prislappen är "något" annorlunda jämfört med en konventionell ruta? Någon med erfarenhet?
#1432313
poscarjr skrev: tor 25 feb 2021, 23:19 ...
Du har ju testkört en hel del har jag förstått så du har nog ganska bra koll redan av vad du får.
Själv hade jag inte många provkörningsmeter i ryggen innan jag beställde min V90CC. Nu efter exakt två veckor så kan jag bara säga att steget från V70 MY14 till V90CC MY21 är ENORMT. Sicken bil, sååå nöjd.
Ja då blir det för mig som jag skrev tidigare i ett inlägg i denna tråd:
"... jag byter från V70-klubben till V90-klubben... Small step for mankind giant step for Bo..." :-D
Ja steget är stort från en V70 (MY14 i mitt fall, samma som ditt) till en V90 (dock T6 Recharge i mitt fall).
Hade det inte varit den där jädra straffskatten hade jag tagit en diesel igen och kört på HVO100 men jag vägrar kasta 30 laxar till stadskassan, en principsak. Nu kommer min bil nog glädja nån som begagnad vad det lider, som elhybrid, och det kan nog vara nog så bra, men en diesel hade jag med gott samvete lämnat till en framtida köpare att fortsätta köra med. Miljösamvetet hade varit intakt även med en diesel. Och hur vore det om myndigheterna skärpte till miljökraven att dieselvärmarna eller bensinvärmarna i bilar (fossildrivna såväl som elhybrider) får krav på att avgaserna från dessa skall vara renade också? Idag får de spy ut orenade avgaser rakt ut i luften. Det borde bli krav på renade avgasutsläpp även på bränslevärmare, diesel eller bensindriven. På Volvo Recharge-bilarna gissar jag Volvo kommer med eldriven värmare när batteriet blivit lite större i Recharge-bilarna, samma sak med rena elbilar hos Volvo, typ när V90 blir ren elbil om X antal år (förhoppningsvis, finns ju spionbild på den redan).
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1432314
poscarjr skrev: tor 25 feb 2021, 23:32 ...
Och om du inte redan hittat manualen - här har du länken (och 13 veckor på dig att plugga):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... id/2020w46
Tack för länken till manualen, ja jag skall studera manualen. Lika bra lära sig hur de viktigaste finesserna skall användas så man inte sitter och gissar och blir irriterad när man gissat fel eller inte kan lista ut hur en funktion fungerar. Hur man öppnar nyckellösa dörren är ju ett bra exempel i mitt fall.... där gjorde jag fel, för jag varken kolla i manualen eller lyckades lista ut hur man egentligen skulle göra. :-D Nu vet jag, efter att jag fått reda på det via forumet här, och det står ju även i handboken, har jag kollat nu:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... yckelfritt

/Bo
#1432347
bem skrev: fre 26 feb 2021, 02:47
poscarjr skrev: tor 25 feb 2021, 23:19 ...
Du har ju testkört en hel del har jag förstått så du har nog ganska bra koll redan av vad du får.
Själv hade jag inte många provkörningsmeter i ryggen innan jag beställde min V90CC. Nu efter exakt två veckor så kan jag bara säga att steget från V70 MY14 till V90CC MY21 är ENORMT. Sicken bil, sååå nöjd.
Ja då blir det för mig som jag skrev tidigare i ett inlägg i denna tråd:
"... jag byter från V70-klubben till V90-klubben... Small step for mankind giant step for Bo..." :-D
Ja steget är stort från en V70 (MY14 i mitt fall, samma som ditt) till en V90 (dock T6 Recharge i mitt fall).
Hade det inte varit den där jädra straffskatten hade jag tagit en diesel igen och kört på HVO100 men jag vägrar kasta 30 laxar till stadskassan, en principsak. Nu kommer min bil nog glädja nån som begagnad vad det lider, som elhybrid, och det kan nog vara nog så bra, men en diesel hade jag med gott samvete lämnat till en framtida köpare att fortsätta köra med. Miljösamvetet hade varit intakt även med en diesel. Och hur vore det om myndigheterna skärpte till miljökraven att dieselvärmarna eller bensinvärmarna i bilar (fossildrivna såväl som elhybrider) får krav på att avgaserna från dessa skall vara renade också? Idag får de spy ut orenade avgaser rakt ut i luften. Det borde bli krav på renade avgasutsläpp även på bränslevärmare, diesel eller bensindriven. På Volvo Recharge-bilarna gissar jag Volvo kommer med eldriven värmare när batteriet blivit lite större i Recharge-bilarna, samma sak med rena elbilar hos Volvo, typ när V90 blir ren elbil om X antal år (förhoppningsvis, finns ju spionbild på den redan).
/Bo
Ja, straffskatten är ingen rolig historia och med HVO100 ännu mindre rolig. För mig som "bara skulle ha" en V90CC är det bara att hacka i sig utan att tänka så mycket på det.
#1432514
En bil som kostar 100 000 mer betalar man ju 25 000 mer i skatt från början. Men det drabbar ju inte tjänstebilar på samma sätt.
#1432705
Xanthopteryx skrev: lör 27 feb 2021, 06:58 Faktiskt mer...
Först skatt på inkomst. Sedan moms. Och förlust i form av ej placerat kapital.
Prata inte om eländet... :x
Men man lever bara en gång säger förståsigpåare så...
Bo
#1433217
Nån som har en V90 med 19 tum hjul och aktivt chassi med luftfjädring (samma typ som sitter på en 2021:a)?

Om ni nån gång är ute och kör på en grusväg med potthål, helst mycket potthål för det är det på de flesta grusvägar här i krokarna, skulle ni kunna avge omdöme hur bekvämt, komfortabelt, bilen då går i normal hastighet (inom hastighetsgräns) med aktivt chassi inaktiverat resp. aktiverat?
Om det går stänga av aktivt chassi med luftfjädring (kanske inte går?) och sen köra över potthål en stund, sen slå på aktivt chassi i bästa läget för potthålskörning (vilket det nu är) och jämföra.
Märks det nån påtaglig skillnad, hur mycket?

Varför jag frågar?
Jag körde med en V90 T6 Recharge Inscription med 19 tum hjul förra helgen fred-månd och den hade inte aktivt chassi med luftfjädring, jag körde en del på grusväg med potthål. Var allt ganska hoppigt.

Jag har en V90 T6 Recharge med 19 tum hjul på ingående (lev. v.21) och det går att ändra ordern några veckor till.
Ordern ligger f.n. utan aktivt chassi med luftfjädring. Om det är stor skillnad att ha aktivt chassi med luftfjädring när man åker på grusväg med en massa potthål med 19 rum hjul kanske jag lägger till aktivt chassi med luftfjädring.
Jag fråga säljaren tidigare men hon kunde inte svara på hur mycket aktivt chassi med luftfjädring kan göra på grusväg med potthål. Kanske jag får masa mig iväg 6 mil till den större Volvohandlaren och där provköra en V90 med aktivt chassi med luftfjädring. Men vore kul höra nån som har aktivt chassi med luftfjädring vad Ni anser om dess möjlighet att lindra hoppigheten med 19 tumshjul på grusväg med potthål.
Bo
#1433223
Potthål kan väl knäcka hjulupphängningen om det vill sig illa?
Även om luftfjädringen räddar komforten för de åkande, så tar bilens hjulupphäning stryk.
Och håller du lägre hastighet så klarar du hålen utan luftfjädring.

Bara en tanke.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 32

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?