Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1431712
eqt skrev: mån 22 feb 2021, 18:52
perhall skrev: lör 20 feb 2021, 04:03 Ang. bonus, komfort m m. Kolla vad det är för däck. Kollat en ny A6. 18" är Michelin Primacy 4 (komfortdäck), 19" är Michelin Sport (sportdäck).

Kan va annat på Volvo.

VIsst är det samma bredd: 245-45-18 vs. 245-40-19? Är det samma däcktyp tror jag inte det är nån skillnad i förbrukning o inte nån nämnvärd i komfort. Större tum drar inte mer, men bredare däck gör.
Volvo brukar översätta 245/45-18 till 255/40-19 och listan fortsätter med 255/35-20 och avslutas med 245/35-21 för S/V90.

När vi ändå pratar Audi A6: de nya levereras ju med 225/55-18 vilket ger en grym komfort för den som är ute efter det. Tveksam på om man kan sträcka sig till 55-profil med 18” då jag ej testat själv på Volvo V90, men 50-profil vet jag fungerar.
Nästan rätt! Det är 245/40-20 på hybriderna :-)

Större än 20 verkar inte vara godkänt på hybriderna längre.
#1431754
Lockis skrev: mån 22 feb 2021, 20:27
eqt skrev: mån 22 feb 2021, 18:52 Volvo brukar översätta 245/45-18 till 255/40-19 och listan fortsätter med 255/35-20 och avslutas med 245/35-21 för S/V90.

När vi ändå pratar Audi A6: de nya levereras ju med 225/55-18 vilket ger en grym komfort för den som är ute efter det. Tveksam på om man kan sträcka sig till 55-profil med 18” då jag ej testat själv på Volvo V90, men 50-profil vet jag fungerar.
Nästan rätt! Det är 245/40-20 på hybriderna :-)

Större än 20 verkar inte vara godkänt på hybriderna längre.
Bra där! Glömde helt bort hybriderna. Är det bara på 20”-fälgarna hybrid-dimensionerna skiljer sig mot diesel och bensin? Har för mig att 18 och 19” har samma dimensioner som S/V90 oavsett motor, men minnet sviker mig.
#1431756
eqt skrev: mån 22 feb 2021, 22:25
Lockis skrev: mån 22 feb 2021, 20:27
eqt skrev: mån 22 feb 2021, 18:52 Volvo brukar översätta 245/45-18 till 255/40-19 och listan fortsätter med 255/35-20 och avslutas med 245/35-21 för S/V90.

När vi ändå pratar Audi A6: de nya levereras ju med 225/55-18 vilket ger en grym komfort för den som är ute efter det. Tveksam på om man kan sträcka sig till 55-profil med 18” då jag ej testat själv på Volvo V90, men 50-profil vet jag fungerar.
Nästan rätt! Det är 245/40-20 på hybriderna :-)

Större än 20 verkar inte vara godkänt på hybriderna längre.
Bra där! Glömde helt bort hybriderna. Är det bara på 20”-fälgarna hybrid-dimensionerna skiljer sig mot diesel och bensin? Har för mig att 18 och 19” har samma dimensioner som S/V90 oavsett motor, men minnet sviker mig.
Vad jag kunde identifiera efter manualerna så var det ingen annan skillnad. Förutom tillgängliga storlekar på fälg förstås.
#1431771
Så, då har jag provkört en V90 T6 Recharge Inscription-Inscription i 4 dagar (fred-månd). :-)
Nu har jag samlat på mig lite funderingar om hjulen/däcken t.ex.:

Demobilen hade 19 tum fälgar med dubbfria vinterdäck.

1) På asfalt ligger bilen som ett strykjärn på vägen. Kändes trygg. No problem at all.
Så på den typen av väg har jag nog ingen fråga, mera ett påstående under punkt 3) nedan.

2) På grusväg med "potthål" var det en annan femma. Oj så "hoppigt! och stötigt det kändes.
När jag lämna tillbaka bilen fråga jag en säljare om demobilen hade "Aktivt chassi med luftfjädring".
Han logga in sig på sin jobbdator och slog in bilens regnr. och sen skulle bilens utrustning komma upp, men puspekaren bara snurra och snurra. Säljaren sa att programmet hängt sig. Jag sa, ge mig svar till på onsd (då jag skall träffa damen, säljaren).
Det skulle juniorsäljaren ta reda på och meddela seniorsäljaren. Bra så.
Innan jag lämna tillbaka bilen tänkte jag att jag nog kunde luska ut själv i bilens "menysystem" om det fanns nån rubrik/knapp "Aktivt chassi" eller liknande. Leta igenom allt men hitta inget, se bilderna nedan. Leta jag på fel ställe?

Nu går min tankegång så här:
Om, jag säger om, jag skulle välja en Inscription-Inscription istället för en Inscription-Expression som jag ursprungligen sagt till säljaren jag är intresserad av (för den har 18 tum fälgar):
Om man har ett aktivt chassi med luftfjädring kommer man bli av "hoppandet" och stötigheten på grusväg med potthål med 19 tum fälgar?

3) Jag har hört att Volvo lagt in en fartspärr vid 180 km/h. Jag vet nu att så är fallet men jag säger inte hur jag tagit reda på det :-D Men jag vet att bilen ligger som ett strykjärn i den hastigheten på asfalt.

4) Jag var ute och körde på en skogsbilväg igår och den var som en isgata. Bilen låg kvar på isen utan att kana av så länge det var "platt", men så var det en nedförsbacke, inte så lång, då kände jag bilen börja glida nedför isgatan istället för att rulla. Som tur var så gled den rakt fram och inte snett ner i diket. :-D
Kollade senare och demobilen hade vinterdäck utan dubbar. Kommer inte välja dubblösa vinterdäck till V90, det är en sak som är säker. Alldeles för mycket vinterväglag med isiga vägar här i Värmland där jag åker. Vad passar för dubbdäck bra till en V90, tysta och bra grepp på is och slask samt asfalt utan is. Behöver inget extremt bra, men skall vara tryggt beprövat, kanske nåt Volvo brukar hänga på sina V90. Nån rekommendation?

Tack för ev. input på mina frågor/funderingar.
Bo
Bilagor
01_V90_meny.JPG
01_V90_meny.JPG (662.8 KiB) Visad 369 gånger
02_V90_meny.JPG
02_V90_meny.JPG (721.87 KiB) Visad 370 gånger
#1431975
eqt skrev:
perhall skrev: lör 20 feb 2021, 04:03 Ang. bonus, komfort m m. Kolla vad det är för däck. Kollat en ny A6. 18" är Michelin Primacy 4 (komfortdäck), 19" är Michelin Sport (sportdäck).

Kan va annat på Volvo.

VIsst är det samma bredd: 245-45-18 vs. 245-40-19? Är det samma däcktyp tror jag inte det är nån skillnad i förbrukning o inte nån nämnvärd i komfort. Större tum drar inte mer, men bredare däck gör.
Volvo brukar översätta 245/45-18 till 255/40-19 och listan fortsätter med 255/35-20 och avslutas med 245/35-21 för S/V90.

När vi ändå pratar Audi A6: de nya levereras ju med 225/55-18 vilket ger en grym komfort för den som är ute efter det. Tveksam på om man kan sträcka sig till 55-profil med 18” då jag ej testat själv på Volvo V90, men 50-profil vet jag fungerar.
Det är absolut komfortabelt. Med smalare däck får man ju också en lägre förbrukning. Efter att ha kört en del olika A6:or kan jag dock säga att med stdchassi och 225-55-18 är bilen för mjuk i mitt tycke. Blir en ganska "okrispig" körkänsla. Lite som en XC70II (inte riktigt, men man saknar lite mer väghållning och närvaro...).
#1432227
Då var en V90 T6 Recharge Inscription-Inscription beställd och den har 19 tum fälgar, "10-spoke Black Diamon Cut", se bilden nedan.
Provkörde en demobil samma förra helgen och den hade inte aktivt chassi med luftfjädring. Jag fråga försäljerskan om aktivt chassi med luftfjädring lindrar hoppigheten på grusväg med potthål men det våga hon inte svara på men skulle ta reda på det. Nån här kanske vet svaret redan?
Dock lite dyrt att bli av med "problemet" jämfört med att köra på 18 tum fälg som nog lindrar en del, men V90 T6 Recharge Inscription-Inscription levereras ju inte från fabrik med det hur mycket man än vill, 19 tum är minsta.
Men enligt säljaren kunde jag få vinterhjul 18 tum till bilen, men inte sommarhjul från fabrik.

Kan nån förklara varför V90 T6 Recharge Inscription-Inscription kan ha lägst 19 tum fälgar medan Inscription-Expression kan ha 18 tum? Vore kul få veta detta mysterium (för mig).

/Bo
Bilagor
V90_T6_Recharge_Inscription-Inscription_19tum_10-Spoke_Black_Diamond_Cut.jpg
V90_T6_Recharge_Inscription-Inscription_19tum_10-Spoke_Black_Diamond_Cut.jpg (98.08 KiB) Visad 216 gånger
#1432232
Jag kör 20" på mina V90 T8:or på vintern och har luftfjädring på båda. Betydligt bekvämare än min förra bil som inte hade det. Men största fördelen jag ser är att de inte hänger bak som de utan. V90 har tendens att sjunka väldigt bak. Plus att vissa exemplar är nån cm lägre bak från början. Luftfjädringen håller bilen spikrak och snygg!
#1432246
SundanceKid skrev: tor 25 feb 2021, 17:22 Jag kör 20" på mina V90 T8:or på vintern och har luftfjädring på båda. Betydligt bekvämare än min förra bil som inte hade det. Men största fördelen jag ser är att de inte hänger bak som de utan. V90 har tendens att sjunka väldigt bak. Plus att vissa exemplar är nån cm lägre bak från början. Luftfjädringen håller bilen spikrak och snygg!
Jag hade på en V70 2001:a nåt de kalla lufttfjädring bak, var bra när man drog trailer med båt. Men det var inte så dyrt som aktivt chassi med luftfjädring på en V90, det är ju rätt dyrt. Tror jag chansar utan men hade nog bort ha det för bästa komfort med 19 tum hjul på. Men det känns som min V90 nu har så många paket att då får nog tomten komma med sådant luftpaket om det skall bli nåt. :-)
Bo
#1435220
Tur jag nyligen la en order på en V90 T6 Recharge med sommardäck.
Tror inte jag skulle gillat "Rechargedäck", men man skall väl aldrig säga aldrig om Volvo kan presentera testresultat hur bra deras Recharge åretrunt dubbfria däck (allvädersdäck) är på svenska vintervägar osv.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nyhetsbrev

/Bo
Tankmätaren "glappar" v70 2011 2.0f

Hjälpte inte att ladda batteriet med laddare,[…]

I valet mellan säkerhet och dubbdäcksf&[…]

Vibrationer vid gaspådrag

Nej, jag har inte fått ordning på det.[…]

Turbobyte v70 AWD 1998

Som sagt kvalitén på slangarna i det […]