Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1432060
Mercedes GLB som är en rätt rymlig 4 hjulsdriven diesel SUV drog följande.
Fast GLB är ju mindre invändigt än ID3 ;-) Har förstås den tredje pytteraden på bekostnad av bagaget om man vill skjutsa barnens kompisar.

I övrigt håller jag med. Långresa och kommersiell snabbladdning är inte de mest gynnsamma förutsättningarna att åka elbilar. Det måste dock vägas mot hur många hemmaladdningar man kan göra.

Jag själv ska åka till fjällen nästa vecka. Kommer inte hålla på och lägga massa energi på snabbladdning. Orkar inte, det har inte med pengarna att göra utan krånglet med laddkort osv. Jag lånar en annan bil istället.
#1432062
VolvoB20 skrev:Prova att använda platsen vid dieselpumpen på macken som parkering när du går och äter lunch i 45 minuter och blockerar pumpen lika länge, Du blir lynchad.
Den här jämförelsen funkar ju dock inte. Hade det tagit 45 minuter att tanka diesel hade nog ingen höjt ögonbrynen.
#1432073
Lockis skrev: ons 24 feb 2021, 15:18
VolvoB20 skrev:Prova att använda platsen vid dieselpumpen på macken som parkering när du går och äter lunch i 45 minuter och blockerar pumpen lika länge, Du blir lynchad.
Den här jämförelsen funkar ju dock inte. Hade det tagit 45 minuter att tanka diesel hade nog ingen höjt ögonbrynen.
Det beror ju på. Om det nu tar 45 minuter att ladda men de står 9 timmar på platsen utanför jobbet tills det är dags att åka hem. Så mesta tiden blockerar de ju bara platsen så ingen annan kommer åt att ladda sin elbil.

Om de flyttat runt kunde ju 8-9 st fått laddat
#1432095

VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 24 feb 2021, 15:18
VolvoB20 skrev:Prova att använda platsen vid dieselpumpen på macken som parkering när du går och äter lunch i 45 minuter och blockerar pumpen lika länge, Du blir lynchad.
Den här jämförelsen funkar ju dock inte. Hade det tagit 45 minuter att tanka diesel hade nog ingen höjt ögonbrynen.
Det beror ju på. Om det nu tar 45 minuter att ladda men de står 9 timmar på platsen utanför jobbet tills det är dags att åka hem. Så mesta tiden blockerar de ju bara platsen så ingen annan kommer åt att ladda sin elbil.

Om de flyttat runt kunde ju 8-9 st fått laddat
Nu blandar du lite mellan destinationsladdning (långsam) och snabbladdning.
På en snabbladdare ska man ge faan i att stå länge. De som står där längre än 45-60 minuter (eller över typ 90% laddning) kan gott få en liten lynchning. I allafall om de gör det när det är kö/någon annan väntar på laddaren.

På en laddare som är på en parkeringsplats måste man få stå lite längre. T.ex kan man behöva få stå parkerad en hel dag medan man är på jobbet och kanske inte kan springa ut och flytta sig. Har hänt mig några gånger att jag fått problem där då många laddplatser i Sthlm har max 4h. Jag förstår anledningen men det krånglar till det ibland.
Samma sak nattetid.. där ska man inte heller behöva flytta sig även om man är klar. (Där funkar det att stå på laddgatorna i Sthlm då 4h bara gäller dagtid.)
#1432110
Lockis skrev: ons 24 feb 2021, 15:18
VolvoB20 skrev:Prova att använda platsen vid dieselpumpen på macken som parkering när du går och äter lunch i 45 minuter och blockerar pumpen lika länge, Du blir lynchad.
Den här jämförelsen funkar ju dock inte. Hade det tagit 45 minuter att tanka diesel hade nog ingen höjt ögonbrynen.
Det finns säkert de som först tankar (ibland inte ens det) för att sen gå in utan att flytta bilen och handla korv mm och sedan mumsa på den inne i goa värmen...
#1432163
joel80 skrev: ons 24 feb 2021, 18:30
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 24 feb 2021, 15:18

Den här jämförelsen funkar ju dock inte. Hade det tagit 45 minuter att tanka diesel hade nog ingen höjt ögonbrynen.
Det beror ju på. Om det nu tar 45 minuter att ladda men de står 9 timmar på platsen utanför jobbet tills det är dags att åka hem. Så mesta tiden blockerar de ju bara platsen så ingen annan kommer åt att ladda sin elbil.

Om de flyttat runt kunde ju 8-9 st fått laddat
Nu blandar du lite mellan destinationsladdning (långsam) och snabbladdning.
På en snabbladdare ska man ge faan i att stå länge. De som står där längre än 45-60 minuter (eller över typ 90% laddning) kan gott få en liten lynchning. I allafall om de gör det när det är kö/någon annan väntar på laddaren.

På en laddare som är på en parkeringsplats måste man få stå lite längre. T.ex kan man behöva få stå parkerad en hel dag medan man är på jobbet och kanske inte kan springa ut och flytta sig. Har hänt mig några gånger att jag fått problem där då många laddplatser i Sthlm har max 4h. Jag förstår anledningen men det krånglar till det ibland.
Samma sak nattetid.. där ska man inte heller behöva flytta sig även om man är klar. (Där funkar det att stå på laddgatorna i Sthlm då 4h bara gäller dagtid.)
Visst blandar jag och det är ju meningen. Om det är 1000 platser här och man vill att en stor andel ska köra elbil i en snar framtid får man ju bestämma sig hur man ska göra.

Antigen bygger man några få snabbladningsplatser och "tvingar" folk att gå ut och flytta bilen så fort den är full.

Eller så bygger man en ruskig massa uttag så folk kan stå hela dagen och ladda långsamt.

Nu verkar det ju vara en konfilkt här. För folk står ju så klart helst på samma plats och laddar långsamt istället för att tvingas gå ut och flytta bilen med allt det innbär att försöka jaga rätt på ledig plats. Men det är ju så klart enklast och billigast att bygga bara några få snabbladdningsplatser.

Svårt val.
#1432167
Snabbladdare och destinationsladdare fyller två helt olika behov. Det är ingen "antingen" bygger man det ena eller andra. Du behöver bygga både och, men mycket fler av destinationsladdare.

Och nej, det är inte billigare att bygga några få snabbladdare. Kostnaden för en sån laddare ligger på 500k eller mer, sen tillkommer ofta grävarbete och sånt.
#1432171
Prioritet borde ligga på att du kan ladda bilen där du bor.

Om vi talar om rena elbilar så tror jag inte att det är så många som pendlar längre än halva räckvidden på en sådan -- därmed behöver du inte ladda på jobbet. När de gäller plug-in hybrider är det lite annorlunda. Men de måste inte laddas...

För de som bor i villa borde det gå att lösa -- om man vill. För de som bor i lägenhet, speciellt i storstäder med den parkeringssituation som råder där blir det svårare.
#1432172
joel80 skrev: tor 25 feb 2021, 09:54 Och nej, det är inte billigare att bygga några få snabbladdare. Kostnaden för en sån laddare ligger på 500k eller mer, sen tillkommer ofta grävarbete och sånt.
Men det kan ju inte vara helt billigt att sätta upp 1000 långsamladdplatser med elmätare och betalningslösning * 1000 st och gräva till alla dessa heller.

Är det verkligen mycket billigare än att sätta upp ett betydligt mindre antal snabbladdare, då behöver man ju bara gräva en gång till en plats.

Och huvudmatnigen kan väl inte skilja så mycket heller, 1 plats som laddar 100 kw behöver ju samma matning som om man har 10 platser som laddar 10 kw antar jag.

Men jag är ingen expert så jag kan ha fel.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1432173
En snabbladdare täcker inte behovet av 1000 långsamladdare. Det täcker egentligen inte behovet av nån då det är olika behov vi pratar om. Snabbladdare behöver man när man åker långt, praktiskt taget aldrig under tider då man inte reser längre än bilens räckvidd.

Du har nått tänk om att man med elbil åker och "tankar". Det är inte så det funkar.
  • 1
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 390
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]