Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1431880
Hej

Vindrutetorkaren bak på min bil har slutat funka, så jag har plockat bort motorn till vindrutetorkaren för att se om jag kan laga den. Antar att genomgående axel är rostig, så vill slipa till den och smörja upp den. Har den nyare typen av motor där det mesta är i plast...

Jag får inte ur axeln. Hur gör jag?

Tack på förhand
//Tobbe
Bilagor
20210222_164715.jpg
20210222_164715.jpg (1.05 MiB) Visad 534 gånger
#1431906
Bakstycket ska av, och axeln dras ut bakåt.
Jag minns ingen låsring, men man får knacka försiktigt, vrida, knacka, vrida osv.
Det finns en påtaglig risk att plasthöljet spricker.

Väl ur kan man smärjelduks-putsa axeln, fetta in generöst och återmontera. Det sitter en o-ring på axeln, men den fick jag inte med in igen. Men jag använde marinfett och den funkar finfint nu ca 5år senare ändå utan den o-ringen.
#1431916
MickeM skrev:Bakstycket ska av, och axeln dras ut bakåt.
Jag minns ingen låsring, men man får knacka försiktigt, vrida, knacka, vrida osv.
Det finns en påtaglig risk att plasthöljet spricker.

Väl ur kan man smärjelduks-putsa axeln, fetta in generöst och återmontera. Det sitter en o-ring på axeln, men den fick jag inte med in igen. Men jag använde marinfett och den funkar finfint nu ca 5år senare ändå utan den o-ringen.
Tack så mycket! Har testat att knacka lite, men visste inte hur mycket jag vågade ta i 😅 Smärjelduk var tanken! 🙂
#1432148
Själv har jag för mig jag inte heller fick isär den helt. Men fick bort locket bakom. Spruta det med bröcklen tror jag det var för få bort allt gammalt fett i den sen sruta jag elekronik rengöring har för mig det finns någon bana bakom ett kughjul samtidigt som jag hade den inkopplad och körde den. När den gick bra till slut feta jag in den igen rikligt. Montera tillbaka och röret till spolningen fick jag tipset fyll det hållet genom motorn med fett sen tryck igenom röret för få fettet ligga runt röret och bromsa vatten frpn komma in i motorn. Har fungerat i ca 8 år nu sen dess och tystare än den var från början. Lycka till.

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]