Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
#1431867
Desmodue skrev: mån 22 feb 2021, 11:22 Jag funderar på att byta från vår V70 2016 D4 Classic automat med Polestar som nu gått drygt 6 000 mil. Jag har kommit 150 mil på en tank i somras med full packning vilket blir 0.46 per mil och helt enligt vad den ska dra. Jag funderade på en begagnad T5:a men det kanske får bli diesel igen. De första tre åren med nuvarande bil var det 0:- i skatt och nu 1 416:- per år.
Det känns som att det blir dyrare att köra. Nya V60 är fantastiskt fin, jag har kört D4 och B4 i en månad som hyrbilar. Även V90 som är ful som stryk och en jäkla padda, man har ingen koll på var man har bilen ju.
Ska du köpa en V60 CC eller vanlig tycker jag absolut du ska köpa en T5 för att slippa knattret och vibrationerna.
XC60 tror jag på diesel däremot.
Användarvisningsbild
av Slasse
#1432054
Min kollega
Lövet skrev:
Lockis skrev:Att V60 är snyggare än sin storebror V90 är det ingen tvekan om.
Jo...
Nej... :)
Användarvisningsbild
av perin
#1432111
Slasse skrev:Min kollega
Lövet skrev:
Lockis skrev:Att V60 är snyggare än sin storebror V90 är det ingen tvekan om.
Jo...
Nej... :)
Det är inte ens fel att två träter, det är den andres.... ;-)
av Capitano4
#1432790
Primus skrev:Om bilen hade haft en underbar motor/låda hade det varit mindre irriterande. Jag vill understryka att jag gillar bilen även om jag har en hel del funderingar kring olika lösningar. Håller på att skriva ett separat inlägg om det. Ska se om jag blir klar ikväll.
Kan du utveckla lite vad du menar? Är motorn och växellådan undermålig?
av Primus
#1436192
Capitano4 skrev: sön 28 feb 2021, 12:48
Primus skrev:Om bilen hade haft en underbar motor/låda hade det varit mindre irriterande. Jag vill understryka att jag gillar bilen även om jag har en hel del funderingar kring olika lösningar. Håller på att skriva ett separat inlägg om det. Ska se om jag blir klar ikväll.
Kan du utveckla lite vad du menar? Är motorn och växellådan undermålig?
Väldigt sent svar, sorry. Ja, motor och låda känns mkt omoderna. Dels drar den ju bevisligen mycket soppa. Sedan är harmonin låg. Vid stadstrafik är det uppenbart att det tar lång tid för växellådan att växla ned när du behöver det. När du ger gas jobbar motorstyrningen hårt med att hitta rätt nivå, man riktigt hör och känner hur den väntar ett tag och sedan brummar den på men kan likt en rallybil dra på och släppa av lite. Låter som man busar med gaspedalen, men det är motorstyrningen som jobbar. Värst är ändå de långsamma nedväxlingarna. Tar på tok för lång tid innan motor och låda tänkt och mekaniskt agerat. Om man då i halv panik ökar gasen så kommer sedan väldigt mycket kraft. För kraft har motorn när den väl drar igång på riktigt med låg/rätt växel i.
av Göte
#1437336
Har en 2017 T5 FWD och den ligger på ca 1liter blandad körning, men motorväg/landsväg med farthållare på 90 med släp så ligger jag på som lägst 0.68 på en 20mil sträcka.

Funderar på att byta till en ny T6 Recharge, men är osäker på om jag orkar stoppa i laddkabeln varje dag i tre till fyra år tills det är dags för en ny bil. Synd att det är lite väl kort körsträcka, typ hälften mot Toyota Rav 4 PHEV som ska klara 7.5mil, och det känns betydligt bättre.
av Lövet
#1437340
Göte skrev: men är osäker på om jag orkar stoppa i laddkabeln varje dag i tre till fyra år
Hur kan det vara ett stort problem? Det tar 4 sekunder.
av Hemingway
#1437370
Göte skrev: tis 23 mar 2021, 21:49 Funderar på att byta till en ny T6 Recharge, men är osäker på om jag orkar stoppa i laddkabeln varje dag i tre till fyra år tills det är dags för en ny bil.
Ja, det är ju en oerhört tung och tidsödande syssla. Viktiga sekunder som försvinner och sladden väger ju många gram. Det är ju ungefär lika jobbigt som att gasa, bromsa, styra och annat jobbigt som man tvingas tillnär man kör bil. Tur att buss finns som ett alternativ för de som vill undvika "tungt" arbete i vardagen... ;-)
av Göte
#1437373
Hemingway skrev:[quote=Göte post_id=<a href="tel:1437336" data-original-title="" title="">1437336</a> time=<a href="tel:1616532542" data-original-title="" title="">1616532542</a> user_id=56970]
Funderar på att byta till en ny T6 Recharge, men är osäker på om jag orkar stoppa i laddkabeln varje dag i tre till fyra år tills det är dags för en ny bil.
Ja, det är ju en oerhört tung och tidsödande syssla. Viktiga sekunder som försvinner och sladden väger ju många gram. Det är ju ungefär lika jobbigt som att gasa, bromsa, styra och annat jobbigt som man tvingas tillnär man kör bil. Tur att buss finns som ett alternativ för de som vill undvika "tungt" arbete i vardagen... ;-)[/quote]

Man kan ju inte veta förrän man provat, kanske man inte tänker på det efter ett tag. Folk kan störa sig på betydligt mindre saker än så i allafall.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]