Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1431836
bem skrev: tis 23 feb 2021, 08:23
Xanthopteryx skrev: tis 23 feb 2021, 06:52 Signalera vid omkörning. Om du inte signalerar så tycker bilen att du ofrivilligt lämnar din fil.

Handtaget, rör inte gropen på utsidan när du skall öppna. Då låser den. Bara sätt in fingrarna på insidan och rör vid handtaget så låser den upp.
Många grabbar tag och petar även med handen/tummen där man låser samtidigt. Då blir det knas...
Vet du vad jag min dumbom trott (enligt min egen lilla logik, utan att ha läst instruktionsboken):
den där fyrkantiga lilla nedsänkningen måsta jag väl ha tummen nere i för att det skall fungera, öppna/stänga...
Kunde jag gjort mer fel? Men det var ju det mest logiska jag kunde lista mig till helt på egen hand...
Nu fick ni Er allt ett gott skratt Ni som redan har en V90? Men det bjussar jag på, lite kul skall Ni väl få ha. :-D
Ja, ja, men då vet jag hur det funkar då, Tack!
Bo
7 års öppnande av min V70 tar nog ett tag att jobba bort. Där handlade det ju om att faktiskt börja öppna dörren innan den låste upp. När jag nu gör samma sak med V90n så är jag säkert där med tummen i "hålet" (omedvetet) och ger därmed dubbla signaler (lås upp/lås) alltså...det hade inte jag heller tänkt på. :)
#1431837
1. Du behöver bara dra i handtaget för att låsa upp. Lägga tummen på handtaget behövs bara vid låsning :-)

2. Lane keeping aid. Använd blinkers, eller stäng av funktionen (blinkers är att rekommendera ;-))

3. Du kan ställa in avståndet till framförvarande 1-5 sekunder. Jag upplever att 3 funkar som bäst.
Men ibland gör framförvarande lite oväntade saker som bilen reagerar på.

4. Man kan se detta i menyn då man måsta avvaktivera detta om man ska lyfta bilen. Mest troligen hade din bil inte det.
Du bör dock få bättre komfort av detta systemet.

5. Finns inte i recharge. Oklart varför. Blev också besviken. Finns ju på XC40 och XC90 hybriderna.

6. H/K är en stor uppgradering från standard ljudet. B&W är fantastiskt, men jag skulle aldrig lägga 30-40k på systemet.
Köper man begagnad bil så bör man definitivt ha detta på listan dock.

7. Det här är en omstridd punkt. Värmaren är väldigt effektiv så den ska tydligen inte vara så illa som man tror.
Detta har ju dock alltid fungerat likadant på volvo, oavsett bensin eller diesel.
Elektrisk värme hade varit fantastiskt men gjort att batteriet behövt bli större för att värma upp under färd.

Valde själv Panorama. Grabben uppskattade det när vi provkörde. Kostade "bara" 5.000 i Loungepaketet så kändes inte särskillt dyrt då.
Visserligen hade jag valt till annat i Lounge först så därför tyckte jag det var värt det.
#1432186
Hej,
Ja då är jag snart en V90 T6 Recharge Inscription-Inscripton rikare och x antal laxar fattigare. :-)
La på lite för mig användbara paket också som Teknikpaket, Ljuspaket, Eluppvärmd frontruta (äntligen slippa skrapa is!), Panoramaglastak (nu gäller det bara få nån att köra bilen så jag kan få sitta i baksätet och njuta av utsikten genom glaset i taket...), Mörkt tonade rutor (5 st, inkl. akustikrutor), Dragkrok halvautomatisk. Stänklappar och formgjuten bagagematta åkte med av bara farten också. Laddkabel Hybrid typ 2 (16 ampere) fick man med på köpet nu också (förutom laddkabel Schuko (10 ampere), det är kampanj på Inscription nu också som enligt mitt papper är giltigt till 21-03-31. Höll på glömma: färgen blev en Pebble Grey metallic 727 fast grå är den inte, den färgen är sandfärgad, lite mörkare sandfärgad än den V70 MY14 jag har idag, perfekt med lite mörkare för jag har alltid tyckt min är aningens för ljus. Nu skall jag röja upp i garaget så det är klart tills den nye inackorderingen flyttar in ca. mitten på maj. :-D
#1432234
Lockis skrev: tor 25 feb 2021, 14:29 Grattis!
Välkommen till klubben som alltid väntar för länge ;-)
Tackar Lockis, jag byter från V70-klubben till V90-klubben... Small step for mankind giant step for Bo...
Jag har ju kört Volvo sen 1979, första bilen var en 142:a orange av 1973 årsmodell... har gått några år sen dess. Rattar således Volvo än. Jag var lite tveksam att fortsätta med Volvo när jag hörde om låskisteproblemet. Till och med Volvoförsäljerskan jag gjorde affär med hade råkat ut för problemet förra veckan i en V90... och hon var inte glad åt låskisteproblemet kan jag meddela. :-D
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1432239
SundanceKid skrev: tor 25 feb 2021, 17:26 Men med värme i framrutan missar du HUD eller? Värme i framrutan känns väldigt onödigt när man har motorvärmare och kupévärmare.
Det stämmer, man kan inte a HUD (Head Up Display) med fartmätare m.m. i frontrutan OCH eluppvärmd frontruta. Hade det gått ha både hade jag nog slagit till med båda. Men det är rätt uselt väder på vintern där jag bor och jag hatar skrapa rutan så beslutet var rätt enkelt. Kanske är lite onödigt som du säger men när bilen (min V70 MY14) ser ut så här som min gjorde förra veckan en dag är det allt bra med eluppvärmd frontruta, tror du inte det? :-)
Bo
Bilagor
01_Isbark_21-02-19_Värmland.JPG
01_Isbark_21-02-19_Värmland.JPG (901.74 KiB) Visad 319 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 32

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]