Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1431831
Vitsen är ju att ladda långsamt så man inte belastar nätet, och att laddning finns på alla gator så man inte bhöver köa eller flytta runt bilar.

Människor är ju egoister, det är svårt nog att parkera i Stockholm redan idag. Det kommer inte vara en massa lediga platser för de som vill ladda bara för att folk flyttar undan sin bil bara för att den är ju nästan fulladdad nu. Kommer man hem från jobbet så tar man ju så klart första bästa plats som är ledig och stoppar i sladden även om man har 60% kvar i batteriet. och ingen går ut mitt i natten när bilen börjar bli full och flyttar den för någon annan ska få platsen.

Ska det funka smidigt så behövs i princip el på varje plats tror jag.
#1431908
Folk är inte bara egoister, folk är också snåla. ;)
Det ska kosta extra att stå på laddplats, även om du inte laddar så mycket så bör det kosta lite mer att stå parkerad där. Just för att till viss del undvika att de som inte behöver ställer sig på en sån plats.
#1431966
Ja det har du rätt i, kan ju vara ett bra alternativ för att få omsättning på platserna att inte bara ta betalt för strömnen man laddar utan rejält dyrt för tiden man står på platsen också, då kommer nog folk att palla sig ut och flytta bilen när den laddat klart.

För det är ju ett stort problem att bilar står kvar trots att laddningen är klar.
#1431967
Sitter och läser ViBilägares långresetest och blir lite förvånad när elbilen ID3 har den högsta milkostnaden jämfört med övriga hybrider och dieselbilar pga hög elförbrukning och att man inte kan ladda hemma vid huset om man kör lite längre.

Vill man ha lägre elpris vi laddning måste man dessutom skaffa ett dyrare abonnemang vad gäller månadsavgifter.

Vi har några laddplatser vid jobbet som är fria. Men då får man fan gå upp 04.00 och köra till jobbet om mzn ska vara säker på att få en av platserna.

Där hade nog inte högt timpris för att parkera hjälpt för att få omsättning för försöker du flytta dig efter kl 8 kan du få lägga en timme på att hitta ledig parkering ocv ta dig tillbaka till jobbet.

Istället för att flytta bilar för att få tillgång till laddplatser. Kan man inte göra motsatsen och göra uttagen rörliga så man bara flyttar omkring dem och bilarna står kvar utan att behöva flyttas.

Ungefär som trådbussar får ström från luftledningar så kunde ju uttagen gå att flytta längs gatan ungefär som avgasslangarna hänger i taket på bilprovningen.
#1431971
Man kommer inte att kunna ladda gratis på sitt arbete i frantiden, det kommer att isf formånbeskattas, det förstår ju alla, det går lixom inet att nasa på en arbetsgivare i evigheter.
#1432033
Derank skrev: ons 24 feb 2021, 01:12 Man kommer inte att kunna ladda gratis på sitt arbete i frantiden, det kommer att isf formånbeskattas, det förstår ju alla, det går lixom inet att nasa på en arbetsgivare i evigheter.
Självklart är det så, det kommer både kosta och beskattas.

Men om vi har 1000 parkeringar idag varav 4 st har laddning så lär det ju inte funka om några år om halva personlastyrkan kommer med elbilar och vill ladda även om vi bygger flera eluttag, man kommer inte hinna med bygga snabbt nog.

Det måste ju till något system då som får folk att flytta sin bil när den är full-laddad så nästa får en chans att ladda.

Då räcker det ju inte att bara betala för strömmen, det måste också vara rejält dyrt att stå kvar på platsen så man får ett incitament för att gå ut och flytta bilen så fort den är full så någon annan kan få chansen att ladda.

Prova att använda platsen vid dieselpumpen på macken som parkering när du går och äter lunch i 45 minuter och blockerar pumpen lika länge, Du blir lynchad.

Visst länsstyrelesen har ju en förhoppingn med uttag på alla platser så att problemet inte ska uppstå. men är det realsitisk att bygga så många uttag.
#1432039

VolvoB20 skrev:Sitter och läser ViBilägares långresetest och blir lite förvånad när elbilen ID3 har den högsta milkostnaden jämfört med övriga hybrider och dieselbilar pga hög elförbrukning och att man inte kan ladda hemma vid huset om man kör lite längre.
De använde Sveriges dyraste laddkort. Ett "roaming-kort" som funkar på många ställen men då till extrema överpriser. T.ex får du på Bee (laddstationer) ett kwh-pris på ca 13kr medans deras "vanliga" kontantpris om du inte har abonnemang är 5kr/kWh.

Jag har kört rätt mycket långresor inom Sverige och ligger på ca 4-5kr/mil då mot för knappt 2kr/milen när jag kunnat ladda allt hemma.

Det jag gör för att inte betala överpris är att jag från de typ 3 största laddbolagen i Sverige fixat en tagg eller laddkort (inga månadaavgifter) som ligger i bilen. Sen har jag ytterligare 2st appar jag laddat ner från några andra jag ibland laddat hos.

Det är inte optimalt att behöva fixa från massa olika men det tar inte överdrivet med tid och man behöver inte betala dubbla priserna för laddningen.
Det hade räckt för de i inslaget att laddat hem typ 2 appar för att komma undan de dyraste laddningarna och komma ner rejält i milkostnad.
#1432043
joel80 skrev:De använde Sveriges dyraste laddkort. Ett "roaming-kort" som funkar på många ställen men då till extrema överpriser. T.ex får du på Bee (laddstationer) ett kwh-pris på ca 13kr medans deras "vanliga" kontantpris om du inte har abonnemang är 5kr/kWh.
Det finns ett par gubbar på AutoMotorSport som inte VILL att elbilar ska jämföras på rimliga grunder. Precis som du skriver har de valt Sveriges dyraste sätt att ladda bilen utan någon rimlig anledning. Både VW och Audi har ramavtal på Ionoity med helt andra priser. Mitt avtal tror jag är 3.5kr/kwh eller nåt. Minns inte, behöver aldrig snabbladda ;-)

edit: 3.30kr/kwh
#1432059
Lövet skrev: ons 24 feb 2021, 13:02
joel80 skrev:De använde Sveriges dyraste laddkort. Ett "roaming-kort" som funkar på många ställen men då till extrema överpriser. T.ex får du på Bee (laddstationer) ett kwh-pris på ca 13kr medans deras "vanliga" kontantpris om du inte har abonnemang är 5kr/kWh.
Det finns ett par gubbar på AutoMotorSport som inte VILL att elbilar ska jämföras på rimliga grunder. Precis som du skriver har de valt Sveriges dyraste sätt att ladda bilen utan någon rimlig anledning. Både VW och Audi har ramavtal på Ionoity med helt andra priser. Mitt avtal tror jag är 3.5kr/kwh eller nåt. Minns inte, behöver aldrig snabbladda ;-)

edit: 3.30kr/kwh
Snårig är det ändå tycker jag

Man körde drygt 95 mil och så här såg det ut vad jag fattar.

Mercedes GLB som är en rätt rymlig 4 hjulsdriven diesel SUV drog följande.

0.59 l/mil och 15.6 kr/l vilket gav kostnaden 874 kr

ID3 som är 2wd och betydligt mindre drog följande

2.41 kw/mil och 4.20 kr/kw gav 966 kr i kostnad.

Även med ditt avtal Lövet hade så hade det ju bara skiljt marginelt och det var ju en småbil 2WD vs en 4WD SUV.

Antar att det beror på att det är vinter och det går åt massor med el att hålla bilen varm.
  • 1
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 380

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?